Facebook


Instagram

Bredbart mellanlager kan stabilisera framtidens solid state-batterier


2020-05-19

Mellanlagret gör att battericellen blir betydligt mer stabil och därför klarar hög strömtäthet. Det är också avgörande att det är så enkelt att breda ut den mjuka massan på litummetallen i batteriet. Det är lika lätt som att bre smör på en smörgås.
Mellanlagret gör att battericellen blir betydligt mer stabil och därför klarar hög strömtäthet. Det är också avgörande att det är så enkelt att breda ut den mjuka massan på litummetallen i batteriet. Det är lika lätt som att bre smör på en smörgås.

Aleksandar Matic och Shizhao Xiong i batterlabbet på Chalmers
Bild: Yen Strandqvist/Chalmers
Aleksandar Matic och Shizhao Xiong i batterlabbet på Chalmers

Shizhao Xiong på institutionen för fysik på Chalmers.
Bild: Mia Halleröd Palmgren/Chalmers
Shizhao Xiong på institutionen för fysik på Chalmers.

Aleksandar Matic, professor på institutionen för fysik på Chalmers.
Bild: Mia Halleröd Palmgren/Chalmers
Aleksandar Matic, professor på institutionen för fysik på Chalmers.

Bilindustrin storsatsar på att eldrivna fordon ska drivas med så kallade solid state-batterier. Nu presenterar forskare på Chalmers och Xi’an Jiaotong-universitetet i Kina ett sätt som tar det lovande batterikonceptet närmare en storskalig produktion. Med hjälp av ett bredbart mellanlager i batteriet blir strömtätheten tio gånger så hög, samtidigt som både prestandan och säkerheten förbättras markant.

De nya resultaten presenterades nyligen i den ansedda vetenskapliga tidskriften Advanced Functional Materials.

– Mellanlagret gör att battericellen blir betydligt mer stabil och därför klarar hög strömtäthet. Det är också avgörande att det är så enkelt att breda ut den mjuka massan på litummetallen i batteriet. Det är lika lätt som att bre smör på en smörgås, säger forskaren Shizhao Xiong på institutionen för fysik på Chalmers.

Han har under lång tid arbetat tillsammans med Chalmersprofessor Aleksandar Matic och Professor Songs forskargrupp i Xi’an för att få fram ett lämpligt mellanlager till det batterikoncept som tros kunna revolutionera våra transporter. Till skillnad från dagens litiumjonbatterier har solid state-batterier en fast elektrolyt och innehåller därför ingen miljö- eller brandfarlig vätska.

Mycket förenklat kan ett solid state-batteri liknas vid en torr macka. Ett lager av metallen litium fungerar som brödskiva och ovanpå läggs ett keramiskt ämne som fungerar som pålägg. Det hårda pålägget är batteriets fasta elektrolyt som ska transportera jonerna mellan batteriets plus och minuspoler. Den torra smörgåsen har inte bara svårt att hålla ihop på ett bra sätt, den bjuder också på allvarliga former av skav mellan bröd och pålägg. Ett stort antal forskare runtom i världen arbetar därför med att ta fram lämpliga mellanlager som kan förbättra egenskaperna, öka strömtätheten och höja säkerheten.

Den bredbara massa som forskarna i Göteborg och Xi’an nu presenterar fungerar som ett supersmör. Massan består av nanopartiklar av den keramiska elektrolytens material, LAGP, som har blandats med en jonisk vätska som kapslar in nanopartiklarna och gör mellanlagret mjukt och skyddande. Massan har ungefär samma konsistens som kylskåpskallt smör, fyller flera funktioner och breds på med hjälp av ett enkelt verktyg.

Även om solid state-batteriernas potential är mycket välkänd, saknas det än så länge ett etablerat sätt att få dem tillräckligt stabila, speciellt vid hög strömtäthet när man tar ut mycket energi snabbt ur en battericell. Chalmersforskarna ser en stor potential i det nya mellanlagret.

– Det här är ett viktigt steg på vägen mot att storskaligt kunna tillverka kostnadseffektiva, säkra och miljövänliga batterier som levererar hög kapacitet och kan laddas upp och ur i snabb takt, säger Aleksandar Matic, professor på institutionen för fysik på Chalmers.

Han spår att solid state-batterier kommer att finnas på marknaden inom fem år.


Fördjupande läsning:
Läs den vetenskapliga artikeln ”Design of a Multifunctional Interlayer for NASCION Based Solid State Li Metal Batteries” i Advanced Functional Materials.

Artikeln är skriven av Shizhao Xiong, Yangyang Liu, Piotr Jankowski, Qiao Liu, Florian Nitze, Kai Xie, Jiangxuan Song och Aleksandar Matic. Forskarna är verksamma vid Chalmers tekniska högskola, Xi'an Jiaotong University, Kina, Danmarks tekniska universitet och National University of Defense Technology, Changsha, Hunan, Kina.




Källa: Chalmers tekniska högskola


Tipsa en vn Skriv ut



<span>DEFA Power laddstation laddar bilen när priset är som lägst.</span>
DEFA Power laddstation laddar bilen när priset är som lägst.

Ladda kostnadseffektivt, smart och enkelt med DEFA Power laddstation

Med DEFA Power 22 kW laddstation kan elbilsägare nu sova gott om natten i vetskapen om att bilen laddas på det mest kostnadseffektiva sättet. Med sin avancerade teknik och anvä...

Läs mer
Zinga


Elpriser i realtid när ELLSY integrerar spotpriser från Nordpool

Nu tar elfordonsladdning ett stort steg framåt med ELLSY som erbjuder användare mö...

Läs mer
Ulefos


Ny rapport: Så kan elbilar skapa större flexibilitet i elnätet

För att möta framtidens energibehov behöver Sverige en större flexibilitet i...

Läs mer
Vattenfall
<span>Zpark Duo T-serie.</span>

Zpark söker nya installatörpartners för framtidens laddinfrastruktur

Zpark, en framstående aktör inom energissytem och laddinfrastruktur, expanderar nu sitt...

Läs mer
Zugol 550


Akeab blir entreprenör till Kraftringen Nät för genomförande av projektentreprenader inom elnät

Kraftringen Näts upphandling av projektentreprenader avseende elnätstjänster är...

Läs mer
<span>Zpark Duo T-serie. </span>

Zpark: Nyttja gröna bidrag för elfordonsladdning – En hållbar investering för företag och föreningar

Zpark Energy Systems, en framstående aktör inom energisystem och laddinfrastruktur,...

Läs mer
Anders Granquist, DEFA. 

Ny undersökning: majoriteten av elbilsägarna går miste om stora besparingar

I en ny undersökning genomförd av DEFA har laddningsvanorna hos tusentals elbilsä...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Besök Zparks monter på eCar Expo i Stockholm 2-4 feb i monter C:13. </span>

Upptäck energisystem med Zpark på eCar Expo 2-4 feb

Zpark Energy Systems, en framstående aktör inom laddinfrastruktur och energisystem,...

Läs mer
VD Pär Segerström och forskningsledare Faeze Zakar

Media Research kopplar greppet om annonssökning via AI – samarbete med forskning

Media Research är företaget som i 25 år framgångsrikt hjälp ledande...

Läs mer
David Larsson började på Tyréns 1 december 2023 

Tyréns expanderar inom hållbara energilösningar - rekryterar solkraftsprofil

Förnybar energi är en nyckel till framtidens elektrifiering, men en ojämn produktion...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


Navigera genom digitaliseringens labyrint: IoT och privata 5G-nät i fokus

Digitaliseringen är inte längre en möjlighet; den är en nödvändighet....

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Eitech har i samarbete med Omexom vunnit uppdraget att leverera och installera hela kraftfö...

Läs mer


Servicetekniker till Småland

Vi söker en servicetekniker till området Småland (eller området...

Läs mer
Låsbara lock anpassade för eftermontage av innerlock i redan installerade Melbye brunnar.

Malmö Stadsnät säkrar infrastrukturen

Malmö Stadsnät arbetar sedan lång tid tillbaka med säkerheten kring den...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se