Facebook

Instagram

Fortum in på växande marknad – har lösning som återvinner 80 procent av elbilsbatteriet


2019-04-05

Bild: Fortum

Bild: Fortum

De kommande 15 år väntas antalet elbilar i världen öka kraftigt. En av utmaningarna med en snabb omställning av fordonsflottan till elbilar är tillgången till de sällsynta jordartsmetaller som ingår i batterierna. Med den hydrometallurgiska metod som Fortum utvecklat kan kobolt, nickel och mangan återvinnas industriellt och därmed lösa elbilsbatteriernas största hållbarhetsutmaning. Marknaden för återvinning av litium-jon batterier väntas växa till över 20 miljarder euro under de kommande åren.

– Det fanns få fungerande och ekonomiskt hållbara tekniker för att återvinna litium-jon batterier. Det var en utmaning vi antog och nu har vi utvecklat en skalbar lösning för återvinning som går att använda industriellt, säger Kalle Saarimaa, chef för Fortum Recycling & Waste

Så mycket som 80 procent av batteriets totala vikt kan återvinnas tack vare den delvis patenterade processen. Detta ska jämföras med dagens nivå där endast hälften av batterierna vikt kan återvinnas. Den fungerar lika väl för att ta hand om de ofta omfattande mängder restprodukter som uppstår vid batteritillverkning. Enligt Fortums beräkningar så kommer ett batteri tillverkat av återvunna material minska koldioxidutsläppen med 90 procent jämfört med ett batteri tillverkat av jungfrueliga resurser.

Tekniken började utvecklas av finska Crisolteq för att ta hand om industriellt avfall från metallindustrin och har nu tillsammans med Fortum anpassats för att hantera så kallad ”black mass” från litium-jon batterier. Anläggningen i finska Harjavalta, som är i drift, har en kapacitet att hantera både nuvarande och kommande års elbilsvolymer i hela Europa.

– När vi pratar om återvinning av litium-jon batterier så är målet att den absoluta majoriteten av komponenterna ska bli till nya batterier och vår lösning för återvinning är ett steg, men för att utnyttja den fulla potentialen behövs nära samarbeten med bland annat batteri- och biltillverkare, säger Kalle Saarimaa.

Parallellt har Fortum påbörjat ett pilotprojekt med second-life tillämpningar av batterier där elbilens begagnade batterier kommer till användning i energilager innan de slutligen återvinns.


Så fungerar det

Först tas plasten, aluminiumet och kopparn om hand i separata processer. Därefter behandlas katodmaterialet, s k ”black mass”, på olika sätt så att de olika metallerna, vilka ligger som en beläggning i nanotjocklek på materialet, fälls ut. Processen som Fortum använder gör det möjligt att utvinna kobolt, mangan, nickel och litium med en sådan kvalitet att det fungerar som ny råvara åt batteritillverkarna.


Bakgrund

Enligt International Energy Agency’s prognos så kommer antalet elbilar i världen öka från dagens 3 till 125 miljoner till 2030. Parallellt med detta så växer även marknaden för återvinning av litium jon batterier. 2015 var den globala marknaden värd ungefär 1,7 miljarder euro men förväntas växa till mer än 20 miljarder euro kommande år.




Källa: Fortum


Skriv ut



Modernisering av radioutsändningarna i Pajala


Arbetet medför att alla Sveriges Radios programkanaler, P1-P4 som sänds från Pajala tidvis kommer att distribueras med reducerad effekt under tiden för antennbytet.
– ...

Läs mer
Mttsweden

Alma IT beställer Flexenclosures eSite x10 till projekt i centrala Afrika

Flexenclosure eSite x10 kraftregleringssystem för basstationer och telekom-master.

Alma IT, en tjänsteleverantör inom telekom och IT, har gjort en beställning på...

Läs mer

Instalco växer i väst

Per Sjöstrand, Joakim Lundberg, Tobias Norén, Klas Larsson och Robin Boheman.

Instalco förvärvar Bogesunds El & Tele AB i Ulricehamn. Genom förvärvet...

Läs mer


ABB tillhandahåller högeffektsladdning för en ny era av e-mobilitet i Skandinavien

ABB bidrar till utsläppsfria transporter i Skandinavien genom att leverera utrustning till nya...

Läs mer


Smart uppvärmning av bussar sparar energi motsvarande två vindkraftverk

Nobina och Telia har tillsammans utvecklat en IoT-lösning (Internet of Things/Sakernas...

Läs mer

Instalco startar nytt elbolag i Malmö

Joacim Ohrberg, Richard Tingström, Jonas Nilsson, Johannes Sörensen-Munkholm och Ulf.

Instalco startar ett nytt elbolag i Malmö – Insta EL i Syd AB. Bolaget ska främst...

Läs mer

Ny publik supersnabbladdare för tunga elfordon på plats i Göteborg

Göteborg Energis VD Alf Engqvist och Stefan Strand, VD för Volvo Lastvagnar Sverige vid invigningen av den nya supersnabbladdaren.

En helt ny typ av laddstation, anpassad för tung trafik som distributionslastbilar och...

Läs mer

Skellefteå Kraft utvecklar elbilsladdning med Drive Center Arena

Elbilen, PWR001, iklädd den Skellefteå Kraft-lila dekalering som Robert Dahlgrens tävlingsbil under 2019 kommer att ha.

För att snabba på utvecklingen av laddning av eldrivna bilar har Skellefteå...

Läs mer


Se laboratoriebåten som omvandlar havsvatten till energi

Ett av världens häftigaste miljöprojekt besöker Stockholm mellan 24 maj –...

Läs mer

Bravida förvärvar elföretag och breddar erbjudandet i Gävle

Magnus Ohlsson, regionchef på Bravida och Hans Engvall, vd för El-teknik i Gävle AB skakar hand.

Bravida har tecknat avtal om förvärv av El-teknik i Gävle AB. Genom förvä...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se