Facebook

Instagram

Fortum in på växande marknad – har lösning som återvinner 80 procent av elbilsbatteriet


2019-04-05

Bild: Fortum

Bild: Fortum

De kommande 15 år väntas antalet elbilar i världen öka kraftigt. En av utmaningarna med en snabb omställning av fordonsflottan till elbilar är tillgången till de sällsynta jordartsmetaller som ingår i batterierna. Med den hydrometallurgiska metod som Fortum utvecklat kan kobolt, nickel och mangan återvinnas industriellt och därmed lösa elbilsbatteriernas största hållbarhetsutmaning. Marknaden för återvinning av litium-jon batterier väntas växa till över 20 miljarder euro under de kommande åren.

– Det fanns få fungerande och ekonomiskt hållbara tekniker för att återvinna litium-jon batterier. Det var en utmaning vi antog och nu har vi utvecklat en skalbar lösning för återvinning som går att använda industriellt, säger Kalle Saarimaa, chef för Fortum Recycling & Waste

Så mycket som 80 procent av batteriets totala vikt kan återvinnas tack vare den delvis patenterade processen. Detta ska jämföras med dagens nivå där endast hälften av batterierna vikt kan återvinnas. Den fungerar lika väl för att ta hand om de ofta omfattande mängder restprodukter som uppstår vid batteritillverkning. Enligt Fortums beräkningar så kommer ett batteri tillverkat av återvunna material minska koldioxidutsläppen med 90 procent jämfört med ett batteri tillverkat av jungfrueliga resurser.

Tekniken började utvecklas av finska Crisolteq för att ta hand om industriellt avfall från metallindustrin och har nu tillsammans med Fortum anpassats för att hantera så kallad ”black mass” från litium-jon batterier. Anläggningen i finska Harjavalta, som är i drift, har en kapacitet att hantera både nuvarande och kommande års elbilsvolymer i hela Europa.

– När vi pratar om återvinning av litium-jon batterier så är målet att den absoluta majoriteten av komponenterna ska bli till nya batterier och vår lösning för återvinning är ett steg, men för att utnyttja den fulla potentialen behövs nära samarbeten med bland annat batteri- och biltillverkare, säger Kalle Saarimaa.

Parallellt har Fortum påbörjat ett pilotprojekt med second-life tillämpningar av batterier där elbilens begagnade batterier kommer till användning i energilager innan de slutligen återvinns.


Så fungerar det

Först tas plasten, aluminiumet och kopparn om hand i separata processer. Därefter behandlas katodmaterialet, s k ”black mass”, på olika sätt så att de olika metallerna, vilka ligger som en beläggning i nanotjocklek på materialet, fälls ut. Processen som Fortum använder gör det möjligt att utvinna kobolt, mangan, nickel och litium med en sådan kvalitet att det fungerar som ny råvara åt batteritillverkarna.


Bakgrund

Enligt International Energy Agency’s prognos så kommer antalet elbilar i världen öka från dagens 3 till 125 miljoner till 2030. Parallellt med detta så växer även marknaden för återvinning av litium jon batterier. 2015 var den globala marknaden värd ungefär 1,7 miljarder euro men förväntas växa till mer än 20 miljarder euro kommande år.




Källa: Fortum


Skriv ut



Framtidens elvägar ska bidra till klimatmålen


Vägsträckor som kan ladda elfordon under färd kommer att testas på två platser i Sverige – Gotland och Skåne. Ramboll är med i konsortiet Elväg Syd...

Läs mer
Mttsweden
Dunant – världens snabbaste fiberförbindelse.

Snart sätts nya rekordhastigheter – under vatten

Nästa år ska Googles nya kabel under Atlanten vara klar. Då räknar man med...

Läs mer
Safetyseal

Mörbylånga kommun och Bee Charging Solutions inleder partnerskap om elbilsladdning

Mörbylånga kommun och Bee i samarbete om elbilsladdning.

Bee Charging Solutions utökar nu det publika laddnätverket på Öland genom sitt...

Läs mer

Från Högbytorp i väster till Järfälla i öster – E.ONs 2,5 mil långa fjärrvärmeledning är färdigbyggd

 Elisabet Bredin-Pettersson, projektchef, E.ON.

Efter två års intensivt byggande är nu den 2,5 mil långa...

Läs mer

Sandviken Energi investerar i infrastruktur på Bredmossen

Sandviken Energi förnyar ledningar och tryggar framtida leveranser i samband med att...

Läs mer
Bussarna på linje 60 i Göteborg kommer att laddas av fyra 300kW HVC-laddare (Heavy Vehicle Chargers), en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon från ABB.

ABB:s snabbladdare bidrar till ett grönare Göteborg

I linje med Göteborgs stads engagemang för att skapa en bra levnadsmiljö för...

Läs mer

Installationsbranschen planar ut på ett högt marknadsläge

Möjligheter för installationsbranschen när ombyggnationer inom offentliga lokaler och kontorsfastigheter sker.

132 miljarder kronor omsatte installationsbranschen under 2018. Jämfört med fö...

Läs mer


Fortum in på växande marknad – har lösning som återvinner 80 procent av elbilsbatteriet

De kommande 15 år väntas antalet elbilar i världen öka kraftigt. En av...

Läs mer

Instalco tar position inom el i Södermanland

Klas Larsson, Mats Källung och Lars Gunnar.

Instalco förvärvar AB El & Säkerhet Sörmland i Katrineholm. Instalco...

Läs mer

Dala Energi hjälper Falu Energi & Vatten att modernisera elnätet


Under varumärket Dalalink som ingår i Dala Energi-koncernen, har ett avtal tecknats med...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se