Facebook


Instagram

Invigning av Luleå Energi och Scanias superladdare


2020-02-21

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Luleå Energi
Många elbilsintresserade hade letat sig till Energigränden i Luleå för att medverka vid invigningen, titta på elbilsmodeller och lyssna på föreläsningar om laddning och elbilar.

Under hösten 2019 stod superladdaren för eldrivna fordon färdig i Luleå. Laddstationen, som har en installerad effekt på 175 kW, är ett samarbete mellan Luleå Energi och Scania där syftet är att skapa förutsättningar för omställningen av transportsektorn. Under torsdagen hölls en formell invigning av laddstationen och ett hundratal elbilsintresserade hade letat sig till Energigränden i Luleå för att medverka, titta på bilhandlarnas elbilsmodeller och lyssna på föreläsningar om laddning och elbilar.

Sedan 2016 har Luleå Energi byggt ut laddinfrastruktur för elfordon i Luleå kommun, bland annat genom att installera destinations- och snabbladdare. De vanliga laddstationerna har en installerad effekt på mellan 25-50 kW. Den nya superladdaren har en högre effekt på hela 175 kW. Detta för att möjliggöra snabbare laddning av tunga transportfordon i framtiden. Under invigningskvällen fanns elbussen ”Citywide LF BEV” från Scania på plats som en symbol för den satsning som företaget påbörjat vad gäller elektrifiering av fordonsflottan.

– Vi har bestämt oss för att inte vänta och se vad som händer, utan istället driva på utvecklingen av ett hållbart transportsystem. Detta gör vi dels genom nya elektrifierande fordon och genom att förbättra det befintliga transportsystemet där transport optimering, minskad bränsleförbrukning och alternativa bränslen är några exempel, säger Scania Ferruforms vd Ricky Carlsson.

För Luleå Energi är den nya superladdaren en del i den satsning på laddinfrastruktur som företaget påbörjat i kommunen. Under det kommande året kommer utbyggnaden av såväl publik laddning som laddning hemma och på jobbet att fortsätta. Dessutom kommer ett betalsystem att införas på de publika laddstationerna. 

– Luleå Energi vill fortsätta den resa som vi påbörjat med utbyggnad av laddinfrastruktur i regionen, och det har vi även uppfattat att elbilsägarna vill. Men för att vi ska ha möjlighet att göra det krävs att vi kan ta betalt för laddningen på ett sätt som känns enkelt och bekvämt för den som laddar. Vi kommer börja testa att införa betalning under 2020 med start vid superladdaren, säger Sofia Antonsen, chef Utveckling Luleå Energi.

Under kvällen bjöds det även på föreläsningar om laddinfrastruktur och hemmaladdning, och Robert Granström, projektledare för EU-projektet ”Det går lika bra med CELLER-i” presenterade resultatet av de tester som gjorts på elbilar i kallt klimat. Enligt honom är Norrbotten ett bra ställe att satsa på elbil, både vad gäller den offentliga sektorn och för privatpersoner som pendlar.

– En optimal kundgrupp för rena elbilar är tvåbilsfamiljer som bor i villa och som pendlar. Det är enkelt att ordna med laddning och just de som pendlar kör ju många mil per år. Det är en myt att elbilar passar i storstäderna. Elen du förbrukar vid en mils körning kostar två kronor och det ger oss möjlighet att minska kostnaden för våra långa avstånd.



Källa: Luleå Energi


Skriv ut





Långsam bredbandsutbyggnad hot mot lantbruket

Regeringen och energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman måste säkerställa att framtidens 5G-utbyggnad också når landsbygden. Annars riskeras utvecklingsmö...

Läs mer
Vattenfall

Stadsnät i Skåne uppgraderar med 10Gbit/s

Fredrik Nyman, produktchef på Waystream.Totalt kommer 200 stycken ASR8048 ha levererats till stadsnätsoperatören i andra kvartalet 2020. Switcharna från Waystream kommer användas för fortsatt uppgradering och utbyggnad av stadsnätet som drivs i kommunal regi.<span><span><span>Bandbreddsbehovet på den svenska marknaden fortsätter öka, liksom kraven på tillgänglighet i en allt mer uppkopplad vardag. Med Waystreams ASR8000 kan moderna stadsnät tillgodose marknadens behov och möjliggöra hastigheter på upp till 10Gbit/s per ansluten användare.</span></span></span><span><span><span>– Intresset för vår nya generation switchar är stort. Den senaste tidens händelseutveckling med Corona-viruset visar på styrkan och fördelarna med en snabb fiberinfrastruktur för att hålla samhället igång när människor tvingas begränsa sin vardag. När distansarbete, distansutbildning och användning av tjänster i molnet ökar gäller det att operatörerna bygger snabba nät. Det är just detta ASR8000 är gjord för, säger Fredrik Nyman, produktchef på Waystream.</span></span></span><span><span><span>ASR8000 är Waystreams nya flaggskeppsprodukt. ASR8000 levereras som en 24 eller 48-portars switch/router.<br /><br /><br /><br />Källa: Waystream</span></span></span>

Waystream har fått en order på 10Gbit/s switchar. Med hjälp av Waystreams nya...

Läs mer
Maxi Grip


Eltel tecknar treårigt avtal med Trafikverket värt cirka 23 miljoner euro

Eltels Communication-verksamhet i Sverige har tecknat ett treårigt ramavtal med Trafikverket....

Läs mer
Zugol 550


Årets helikopterbesiktning framskjuten: ”Vi tar inga risker”

Linde energi skulle med start på måndag 30 mars besiktiga elnätet med hjälp...

Läs mer
 

Dags för årets helikopterbesiktning av elnätet

Med start måndag 30 mars kommer Linde energi att besiktiga elnätet med hjälp av...

Läs mer
Högspänningsledning i Skåne.

NCC bidrar till tryggare elförsörjning i Malmö

NCC ska på uppdrag av Linjemontage utföra markarbeten och gjuta fundamenten när...

Läs mer


Mest lästa



















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se