Facebook


Instagram

Megaborren ”Elektra” ska borra en 13,4 km lång tunnel under Stockholm


2020-01-21

En 240 meter lång och 1000 ton tung tunnelborrmaskin påbörjar snart arbetet med att borra en tunnel från Danderyd till Hammarby Sjöstad. Färden går 50-100 meter under gator och vatten, med en hastigt av 100 meter per vecka i genomsnitt. Tunneln ska varken användas för bilar eller tåg, utan för att säkra Stockholmregionens elförsörjning.

Svenska kraftnät, som ansvarar för Sveriges stamnät för el, utvecklar och förstärker Stockholmregionens elnät för att möta framtidens behov av el och trygga elleveranser samt nya anslutningar, bland annat av förnybar energi.

– Stockholm växer snabbt och ökar med 40 000 invånare varje år. Det byggs många nya bostadsområden och kollektivtrafiken växer. Det tillkommer också nya typer av elförbrukare som exempelvis större serverhallar. Elbehovet ökar och förändras. Dessutom är delar av nätet i behov av upprustning, säger Lotta Medelius-Bredhe, GD Svenska kraftnät.

I det här projektet har Svenska kraftnät valt att använda borrteknik i stället för traditionell sprängning. Metoden är ovanlig i Sverige. Men tekniken är väl beprövad i ett stort antal tunnelprojekt världen över.

– Det finns flera skäl till att vi borrar och inte spränger. Den främsta orsaken är att minska den negativa påverkan på omgivningen. Den är miljömässigt skonsammare. Vi behöver inte heller anlägga arbetstunnlar, vilket skulle medföra ytterligare påfrestningar på närmiljön och innebära fördyrningar, säger Per Eckemark, chef för Svenska kraftnäts nätdivision.

Under en namngivningsceremoni i Anneberg i norra Stockholm gavs borren namnet Elektra under tisdagen.  


Fakta om projektet
Den nya förbindelsen är en del av program Stockholms Ström – ett samarbete mellan Ellevio, Vattenfall och Svenska kraftnät – för att förstärka Stockholmsregionens elnät. Hela moderniseringen och utbyggnaden av det regionala elnätet omfattar över 50 projekt. Projekten innehåller nya markkablar, luftledningar, tunnelförlagda kablar och stationer.

Borrstart är första februari i år och borrningen pågår i cirka fyra år, därefter ska 400 kV kablar installeras. 2027 väntas det vara klart. Tunnelborrmaskinen väger 1000 ton och är 240 meter lång. Tunneln den borrar är fem meter i diameter.

Till tunneln ska byggas sex ventilationsschakt. Tunneln går som djupast 100 meter under marken.

Budgeten för hela projektet – tunnel och kablar – uppgår till cirka 3 000 miljoner kronor.



Källa: Svenska kraftnät


Tipsa en vn Skriv ut



<span>DEFA Power laddstation laddar bilen när priset är som lägst.</span>
DEFA Power laddstation laddar bilen när priset är som lägst.

Ladda kostnadseffektivt, smart och enkelt med DEFA Power laddstation

Med DEFA Power 22 kW laddstation kan elbilsägare nu sova gott om natten i vetskapen om att bilen laddas på det mest kostnadseffektiva sättet. Med sin avancerade teknik och anvä...

Läs mer
Zinga


Elpriser i realtid när ELLSY integrerar spotpriser från Nordpool

Nu tar elfordonsladdning ett stort steg framåt med ELLSY som erbjuder användare mö...

Läs mer
Ulefos


Ny rapport: Så kan elbilar skapa större flexibilitet i elnätet

För att möta framtidens energibehov behöver Sverige en större flexibilitet i...

Läs mer
Vattenfall
<span>Zpark Duo T-serie.</span>

Zpark söker nya installatörpartners för framtidens laddinfrastruktur

Zpark, en framstående aktör inom energissytem och laddinfrastruktur, expanderar nu sitt...

Läs mer
Zugol 550


Akeab blir entreprenör till Kraftringen Nät för genomförande av projektentreprenader inom elnät

Kraftringen Näts upphandling av projektentreprenader avseende elnätstjänster är...

Läs mer
<span>Zpark Duo T-serie. </span>

Zpark: Nyttja gröna bidrag för elfordonsladdning – En hållbar investering för företag och föreningar

Zpark Energy Systems, en framstående aktör inom energisystem och laddinfrastruktur,...

Läs mer
Anders Granquist, DEFA. 

Ny undersökning: majoriteten av elbilsägarna går miste om stora besparingar

I en ny undersökning genomförd av DEFA har laddningsvanorna hos tusentals elbilsä...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Besök Zparks monter på eCar Expo i Stockholm 2-4 feb i monter C:13. </span>

Upptäck energisystem med Zpark på eCar Expo 2-4 feb

Zpark Energy Systems, en framstående aktör inom laddinfrastruktur och energisystem,...

Läs mer
VD Pär Segerström och forskningsledare Faeze Zakar

Media Research kopplar greppet om annonssökning via AI – samarbete med forskning

Media Research är företaget som i 25 år framgångsrikt hjälp ledande...

Läs mer
David Larsson började på Tyréns 1 december 2023 

Tyréns expanderar inom hållbara energilösningar - rekryterar solkraftsprofil

Förnybar energi är en nyckel till framtidens elektrifiering, men en ojämn produktion...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


Navigera genom digitaliseringens labyrint: IoT och privata 5G-nät i fokus

Digitaliseringen är inte längre en möjlighet; den är en nödvändighet....

Läs mer


Eitech kontrakteras tillsammans med Omexom för ett stort kraftprojekt i Finland

Eitech har i samarbete med Omexom vunnit uppdraget att leverera och installera hela kraftfö...

Läs mer


Servicetekniker till Småland

Vi söker en servicetekniker till området Småland (eller området...

Läs mer
Låsbara lock anpassade för eftermontage av innerlock i redan installerade Melbye brunnar.

Malmö Stadsnät säkrar infrastrukturen

Malmö Stadsnät arbetar sedan lång tid tillbaka med säkerheten kring den...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se