Facebook


Instagram

Stena ger Volvos bussbatterier ett andra liv


2020-09-11

Bild: Volvo

Bussbatteriernas kommersiella livslängd förlängs avsevärt och naturresurser kan sparas. Det blir resultatet av ett nytt samarbete mellan Volvo Bussar och Stena Recyclings dotterbolag Batteryloop. När batterierna plockas ur bussarna ska de återanvändas som energilager i till exempel fastigheter och laddstationer i många år.

– Volvo Bussar är en av pionjärerna inom elektromobilitet som ger en ren, tyst och effektiv kollektivtrafik. Vi har en tydlig hållbarhetsstrategi i alla steg i värdekedjan och tar nu ytterligare ett steg genom att konsekvent återanvända bussbatterier, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.
– Genom att ge batterierna ett ”andra liv” använder vi jordens resurser på ett bättre sätt. Inom elektromobilitet skapar vi nya cirkulära affärssystem och det här samarbetet är verkligen ett stort steg i rätt riktning.

Ett bussbatteri används många år i trafik innan de behöver bytas ut. När batteriet byts ut har det fortfarande en stor del av sin kapacitet kvar. Det är för lite för att fortsätta driva bussar med god effektivitet. Däremot är den kapaciteten fullt tillräcklig när batterierna används som energilager. Att batterierna kan återanvändas betyder att naturresurser sparas då man slipper använda nytillverkade batterier som energilager.

– Vi är väldigt glada och stolta över att Batteryloop får möjlighet att köpa de använda batterierna och utveckla den här lösningen tillsammans med Volvo Bussar säger Rasmus Bergström, vd Batteryloop.
– Förutom återanvändning innebär avtalet att vi även garanterar en säker och miljöriktig återvinning när batterierna har tjänat ut som energilager. Genom detta erbjuder vi en hållbar cirkulär lösning för Volvo Bussars batterier. Samarbetet betyder också att vi kan vända en kostnad till en intäkt för kunden.

Det nya avtalet som undertecknades nyligen är ett globalt samarbetsavtal. Det berör alla de batterier som Volvo Bussar ansvarar för, i elbussar som går i trafik runt om i världen. De flesta elbussarna finns än så länge i Europa, men antalet väntas öka även i övriga delar av världen. 

– Vi ser en allt större efterfrågan på elbussar från städer runt om i världen och eftersom vi var tidigt ute med elbussar kommer volymerna för använda batterier att öka, säger Håkan Agnevall.

Efterfrågan på lokala energilager spås också öka i framtiden. Ett energilager ger nya möjligheter att exempelvis lagra förnyelsebar energi som kan användas för att möta toppar i energibehovet. Överskott kan säljas och levereras ut på elnätet. 

– Ett energilager är som en stor powerbank som ger användaren stor flexibilitet, och som kan bidra till att generera intäkter. Vi ser en snabbt ökande marknad i olika typer av fastigheter, men även när det gäller laddstationer för elfordon både inom industrin och övriga samhället. Vårt samarbete med Volvo Bussar kommer ge ett värdefullt bidrag till utvecklingen av infrastrukturen som behöver byggas upp, säger Rasmus Bergström. 

Batteryloop och Volvo Bussar driver sedan tidigare ett gemensamt projekt, tillsammans med Stena Fastigheter där bussbatterier används som energilager för att ge elektricitet till bostadsområdet Fyrklövern i Göteborg. Elektriciteten som lagras kommer från solpaneler på husens tak.



Källa: Volvo


Skriv ut





LaddAlliansen påbörjar byggnationen av bussdepån i Malmö

Den 18e oktober tog LaddAlliansen första spadtaget i vad som kommer att bli en av Nordens största depåer för elbussar. Depån som ligger i Malmö kommer att rymma en...

Läs mer
Mttsweden
Anders Åkesson, elnätschef Karlstads El- och Stadsnät och Mattias Göthlin, projektledare Karlstads El- och Stadsnät står på en ponton i Kroppskärrssjön.

Elkablar tas upp ur Kroppkärrssjön

Under några veckor framöver kommer Karlstads El- och Stadsnät att ta upp ett antal...

Läs mer
Zinga


Sverige och Kina länkas samman i nytt forskningsprojekt

Högskolan i Halmstad ska undersöka drivkrafterna bakom Kinas snabba omställning till...

Läs mer
Vattenfall


Helikopterbesiktning av elledningar i Katrineholm

12-16 oktober genomför Tekniska verken en besiktning av elledningar med lågflygande...

Läs mer
Zugol 550
Magnus Hagstedt, Elektroskandia, Peter Berg, Axians, Erik Kjörling, Elektroskandia och Thomas Jansson, Axians.

Skräddarsydd produkt och logistiklösning till ny avloppstunnel i Stockholm

Just nu pågår byggnationen av en avloppstunnel mellan reningsverken i Bromma och Sickla...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se