Facebook


Instagram

Stort behov av utbyggnad av stationär laddinfrastruktur för tunga lastbilar


2021-02-02

Eldrivna lastbilar och ökad användning av biodrivmedel kan minska klimatutsläppen från tunga lastbilar med 85 procent till 2040.
Bild: stux / Pixabay
Eldrivna lastbilar och ökad användning av biodrivmedel kan minska klimatutsläppen från tunga lastbilar med 85 procent till 2040.

Magnus Lindgren, senior sakkunnig på Trafikverket.
Bild: Elin Gårdestig
Magnus Lindgren, senior sakkunnig på Trafikverket.

Laddinfrastruktur för stationär laddning avsedd för tunga lastbilar behöver byggas ut i närtid för att möjliggöra en omfattande elektrifiering av tunga lastbilar. Bristen på laddinfrastruktur för stationär laddning utgör ett hinder för elektrifiering av tunga lastbilar.

–  Stationär laddning av tunga fordon är den mest mogna tekniken för elektrifieringen av tunga lastbilar idag eftersom fordonen redan är tillgängliga på marknaden, säger Magnus Lindgren, senior sakkunnig på Trafikverket, och fortsätter:

– För tunga lastbilar behöver helheten fungera, hänsyn behöver tas till fordonsägarens hela logistikbehov. Det innebär laddning med lägre effekt vid depåer eller andra platser där fordonen står stilla över längre perioder, vid destinationer där lastbilarna ändå stannar under ett arbetspass, så som logistikcentraler samt publik snabbladdning längs större vägar och vid andra strategiskt utvalda punkter.


70 000 lastbilar över 3,5 ton till 2040
Antalet eldrivna lastbilar över 3,5 ton som nyttjar stationär laddning antas uppgå till över 70 000 individuella fordon i flottan till 2040 enligt genomförd scenarioanalys. För att uppnå denna grad av elektrifiering av tunga lastbilar krävs lika många depåladdare som eldrivna lastbilar samt 5 000 till 14 000 semipublika laddningspunkter och 3 000 till 6 000 publika laddningspunkter.

Den relativt låga nyttjandegraden av de enskilda laddningspunkterna som utgör grundantagandet i scenarioanalysen gör det troligt att det finns möjlighet att minska på antalet laddningspunkter i systemet, därav intervallet.


Kraftfull minskning av klimatutsläpp
Eldrivna lastbilar och ökad användning av biodrivmedel kan minska klimatutsläppen från tunga lastbilar med 85 procent till 2040. Eldrift kan utgöra nästan 60 procent av trafikarbetet med tunga fordon samma år. Utöver den kraftfulla minskningen av klimatutsläpp kan stationär laddning av tunga fordon även minska utsläppen av luftföroreningar samt buller. Det senare är speciellt påtagligt för lokal och regional distribution inom tätbefolkade områden.

Elektrifiering av tunga fordon genom stationär laddning ökar efterfrågan på batterier.
Det är dock inte lastbilarna utan personbilarna som kommer att efterfråga den största mängden batterier. Sett till ett framtida totalt batteribehov inom vägtransportsektorn antas tunga lastbilar enbart utgöra tio procent Åtgärder för att minska användningen av batterier inom vägtransportsektorn får därmed störst genomslagför personbilar och lätta lastbilar, inte för tunga lastbilar. Oavsett användningsområde är hushållning med resurser något som bör eftersträvas.

Stationär laddning ger större flexibilitet än dynamisk
Ett system för stationär laddning ger en större flexibilitet rörande investeringar av infrastruktur jämfört med en infrastruktur som är bunden till ett specifikt vägnät. Detta då systemet kan byggas ut med laddstationer etappvis och i de geografiska områden där ett behov existerar. Sådana mer lokalt framvuxna geografiska täckningsområden kan med tiden byggas samman och utvidgas.


Elektrifieria i första hand lokal och regional trafik
Potentialen i elektrifiering av tunga fordon är stor, men val av tekniska system måste ske harmoniserat och i samverkan med resten av EU eller en global marknad. Det är därför rimligt att i första hand satsa på utbyggnad av infrastruktur för stationär laddning, primärt för tunga fordon i lokal och regional distribution.

Därtill bör forskning, utveckling och demonstration av alla tekniker för elektrifiering (stationär laddning, elväg eller bränslecell) av tunga fordon som används över större områden, har längre körsträckor och har ett högre energibehov fortsätta under de kommande åren för att bedöma hur förutsättningarna utvecklas.



Källa: Trafikverket

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Volvo CE:s stora 30-tons nätanslutna grävmaskin ingick i Electric Worksite-testerna. </span>
Volvo CE:s stora 30-tons nätanslutna grävmaskin ingick i Electric Worksite-testerna. 

Studie visar att elektrifierade byggarbetsplatser är möjliga med många vinster för samhället

Eldrivna maskiner gör ett lika bra jobb som dieselmaskiner – utan avgaser och med bättre arbetsmiljö – och förutsättningar att ta steget till elektrifierade...

Läs mer
Zinga

Närproducerad kabel till fördelningsstationer

Allt fler företag väljer att etablera sig i industriområdet södra Stigamo,...

Läs mer
Ulefos
<span>Utesäljare Albin Zachariassen, Elektroskandia tillsammans med Simon Torstensson, produktchef Elnät Prysmian.</span>

Närproducerad kabel till fördelningsstationer

Allt fler företag väljer att etablera sig i industriområdet södra Stigamo,...

Läs mer
Vattenfall
<span>DEFA Power laddstation laddar bilen när priset är som lägst.</span>

Ladda kostnadseffektivt, smart och enkelt med DEFA Power laddstation

Med DEFA Power 22 kW laddstation kan elbilsägare nu sova gott om natten i vetskapen om att...

Läs mer
Zugol 550


Elpriser i realtid när ELLSY integrerar spotpriser från Nordpool

Nu tar elfordonsladdning ett stort steg framåt med ELLSY som erbjuder användare mö...

Läs mer


Ny rapport: Så kan elbilar skapa större flexibilitet i elnätet

För att möta framtidens energibehov behöver Sverige en större flexibilitet i...

Läs mer
<span>Zpark Duo T-serie.</span>

Zpark söker nya installatörpartners för framtidens laddinfrastruktur

Zpark, en framstående aktör inom energissytem och laddinfrastruktur, expanderar nu sitt...

Läs mer


Akeab blir entreprenör till Kraftringen Nät för genomförande av projektentreprenader inom elnät

Kraftringen Näts upphandling av projektentreprenader avseende elnätstjänster är...

Läs mer
<span>Zpark Duo T-serie. </span>

Zpark: Nyttja gröna bidrag för elfordonsladdning – En hållbar investering för företag och föreningar

Zpark Energy Systems, en framstående aktör inom energisystem och laddinfrastruktur,...

Läs mer
Anders Granquist, DEFA. 

Ny undersökning: majoriteten av elbilsägarna går miste om stora besparingar

I en ny undersökning genomförd av DEFA har laddningsvanorna hos tusentals elbilsä...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Besök Zparks monter på eCar Expo i Stockholm 2-4 feb i monter C:13. </span>

Upptäck energisystem med Zpark på eCar Expo 2-4 feb

Zpark Energy Systems, en framstående aktör inom laddinfrastruktur och energisystem,...

Läs mer
VD Pär Segerström och forskningsledare Faeze Zakar

Media Research kopplar greppet om annonssökning via AI – samarbete med forskning

Media Research är företaget som i 25 år framgångsrikt hjälp ledande...

Läs mer
David Larsson började på Tyréns 1 december 2023 

Tyréns expanderar inom hållbara energilösningar - rekryterar solkraftsprofil

Förnybar energi är en nyckel till framtidens elektrifiering, men en ojämn produktion...

Läs mer


2 miljarder investeras i hållbar digital infrastruktur när EcoDataCenter fortsätter växa i Falun.

EcoDataCenter investerar ytterligare i sin anläggning EcoDataCenter 1 i Falun. Anlä...

Läs mer


Navigera genom digitaliseringens labyrint: IoT och privata 5G-nät i fokus

Digitaliseringen är inte längre en möjlighet; den är en nödvändighet....

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se