Facebook


Instagram

125 000 meter ny räls kommer nu till upprustningen mellan Gävle och Söderhamn


2021-04-29

Ny räls ligger vid Stigs Gård.
Bild: Beisi Sundin
Ny räls ligger vid Stigs Gård.

Adam Larsson, projektledare Trafikverket.
Bild: Philip Olsson
Adam Larsson, projektledare Trafikverket.

Inför den stora upprustningen av järnvägen mellan Gävle och Söderhamn i höst anländer nu rälsen. 125 000 meter räls, 105 000 sliprar och sex moderna växlar med värme och snöskydd ska skapa ett nytt spår som ger en mer stabil och punktlig järnväg.

Järnvägsspåret på Ostkustbanan mellan Gävle och Söderhamn är drygt 40 år gammalt. Inför det stora spårbytet i höst transporteras nu drygt 125 000 meter ny räls till järnvägssträckan. Rälerna, som är 420 meter långa, anländer med ett 650 meter långt tåg, och de placeras direkt bredvid det nuvarande spåret. Leveranserna sker nattetid, cirka en gång i veckan, fram till midsommar.

– Hittills har vi lossat räls mellan Stigs Gård-Hamrångefjärden. Torsdag natt är det dags för Vallvik och till helgen anländer rälståget till norra delarna av Trödje, säger Adam Larsson, projektledare på Trafikverket.

För att byta spåret behövs det, förutom rälerna, 62 000 ton makadam (krossad sten) och 105 000 betongsliprar. Makadam och sliprar kommer med ett speciellt spårbyteståg i samband med spårbytet under augusti till november.


Återanvänder material för att nå miljömål 
Att återanvända material och hushålla med naturresurserna är en viktig del i Trafikverkets hållbarhetsarbete. I samband med den förberedande kabelsänkningen inför spårbytet tog Trafikverket prover på makadamen för att utesluta farligt avfall vid rälsbytet. Resultatet visade att större delen av makadamen går att återanvända eller ta vara på för senare användning.

– Makadam går jättebra att återanvända. Återbruk av material är ett bra sätt för oss att uppfylla Trafikverkets miljömål, säger Adam Larsson.


Tågresorna Gävle–Söderhamn påverkas, augusti- november
Spårbytet startar i början av augusti och avslutas i mitten av november. Eftersom arbetet pågår dygnet runt kommer tågtrafiken mellan Gävle och Söderhamn att ersättas med bussar eller med tåg som omleds via en annan väg. Resorna beräknas ta 30–45 minuter längre tid än vanligt.


Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se