Facebook

Instagram

Ökad takt i tågverkstaden för att klara vinterns skador


2018-03-20

Bild: SJ

Ovanligt många skador gör att tio av 29 tåg hos Tåg i Bergslagen står på verkstad. Det innebär inställda turer vilket orsakar problem för resenärerna. SJ sätter nu hård press på underhållsleverantören att jobba övertid för att komma ifatt.

– Vi är väl medvetna om att situationen är ohållbar för de resenärer som drabbas. Man ska kunna lita på att tåget går som planerat och vi gör allt vi kan för att komma tillbaka i normal drift så fort som möjligt, säger Niclas Härenstam.

Det har varit en tuff vinter för tågtrafiken i Bergslagen med stora snömängder och långvarig kyla. Tåg i Bergslagens Reginatåg har mycket teknik under vagnarna som riskerar att skadas när snö och is letar sig in. Is som fryser runt makadam på spåret riskerar också att slå sönder både hjul och hjulaxlar.

SJ har begärt hos underhållsleverantören att öka takten i verkstaden för att snabbare laga trasiga tåg och få ut dem i trafik igen. Förhoppningen är att verkstaden ska vara ifatt inom någon vecka, men det hänger på hur vädret blir och om tåg fortsätter att skadas i samma höga takt.

– En bra snöröjning är ett måste eftersom inga tåg är gjorda för att röja snö. Vi kan konstatera att Trafikverkets entreprenörer har haft en varierande förmåga, säger Niclas Härenstam, presschef SJ.

Mycket snö i skog och mark gör att viltet oftare letar sig upp på spåret, helt enkelt för att det är lättare att ta sig fram där. I år har antalet viltolyckor varit ovanligt många.

– Nästan 40 älgar har fått sätta livet till. I fronten på tågen finns känslig elektronik som ofta skadas vid en viltolycka, säger Niclas Härenstam.

Vid störningar sätts bussar in när det är snabbast. Är tågtrafiken tät kan det ibland vara snabbare att vänta på nästa avgång. Är tåget inställt får resenären fritt boka om sin resa eller få den återbetald. Resenärer som reser med länskort ansöker om förseningsersättning från sitt länstrafikbolag.

SJ kör tågtrafiken på uppdrag av Tåg i Bergslagen som innefattar sträckorna Gävle – Borlänge/Avesta – Örebro – Mjölby, Mora – Borlänge och Ludvika – Västerås.



Källa: SJ


Skriv ut





Oro för klimatet får affärsresenären att välja tåget

Affärsbokningarna på SJs tåg har ökat med 21 procent i vinter. Allt fler väljer att resa klimatsmart även i tjänsten. Var tredje affärsresenär i SJs...

Läs mer
Maxi Grip

Uppsala kommun tar nästa steg mot Uppsala spårväg

Uppsala kommun ska tillsammans med Region Uppsala ansöka om stadsmiljöavtal för att anlägga spårväg i Uppsala.

Uppsala kommun har fattat beslut och Region Uppsala fattar beslut 18 december om att gemensamt...

Läs mer
SBS Betong 550


Norconsult underlättar möten i Bergslagen

Norconsult har vunnit ett uppdrag att projektera en ny mötesstation i Ombenning mellan Snyten...

Läs mer
DLMASKIN550
Amin Mazraes affärsidé prisades under morgonen då den utsetts till en av de 20 bästa idéerna i Venture Cups affärsidétävling 2018.

Amin Mazraeh vill förbättra förutsättningarna inom järnvägsindustrin

Amins idé Railway Condition Monitoring Solutions har som syfte att förbättra...

Läs mer
lännen


Alstom påbörjar underhållskontrakt för regionala tåg i Skåne

Idag måndag övertar Alstom underhållet av Skånetrafikens regionala...

Läs mer


Nu kan du surfa ombord på Tåg i Bergslagen

Nu kan du som reser med Tåg i Bergslagen, där Region Örebro län är...

Läs mer


Mälarbanan - största projektet någonsin för Norconsult

Mälarbanan behöver öka kapaciteten och Norconsult har vunnit uppdraget att...

Läs mer

Järnvägsnostalgi lockar 1000-tals resenärer

Det är stort intresse för de årliga ångtågsturerna som Järnvä...

Läs mer


Green Cargo effektiviserar transporter med nya bromsskivor

I mitten av november påbörjade Green Cargo montering av en ny typ av bromsskiva som ska...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se