Facebook

Instagram

Äntligen ska Slagnäs bangård saneras


2018-09-12

Provtagning av förorenade massor.
Bild: Patrick Trägårdh
Provtagning av förorenade massor.

Ett av Norrbottens mest förorenade områden ska äntligen åtgärdas. Uppdraget ska utföras av Svevias specialister på marksanering.

– Saneringen kommer att utföras genom en så kallas schaktsanering. Det betyder att vi schaktar ur det förorenade området och forslar bort massorna till en särskild deponi som kan ta emot så svårt förorenade massor, säger Johnny Palmberg, Svevia.

Föroreningarna uppstod när gruvindustrin utförde omlastning av så kallat slig från gruvorna i Laisvall och Adak mellan åren 1945 och 1973 och består av metaller som bly, koppar och zink men även arsenik.

Förutom att forsla bort förorenade massor ska Svevia även skapa en barriär som hindrar vatten från att strömma in och ut genom den gamla bangården som ligger alldeles intill våtmarksområden.

– Med en grävmaskin trycker vi ner plastspontar som bildar som en kassett runt området. Sponten trycks ner cirka 2,5 meter ner i backen och har en hållbarhet på garanterat 200 år. Vi har goda erfarenheter av metoden från ett stort saneringsarbete som vi nyligen avslutat vid den nedlagda läderfabriken i Klippan, Skåne.

I uppdraget ingår även att riva två stickspår, återfyllnad, löpande provtagning samt återställningsarbete.

– Under turistsäsongen passerar det tåg dagligen här på inlandsbanan. Vintertid kommer det ett i veckan. Så för att minimera störningen av tågtrafiken kommer arbetet att utföras vintertid.

Projektet utförs på uppdrag av SGU, Sveriges geologiska undersökning och är värt cirka 13 miljoner kronor.





Källa: Svevia


Skriv ut





Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett gemensamt svar till EU-kommissionen om EU:s satsningarna på transportinfrastrukturen 2007-2013

Läs mer
Mantena

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer
Maxi Grip


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
SBS Betong 550
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer
Uniteam
<span>Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.</span>

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att...

Läs mer
DLMASKIN550

Railcare tecknar strategiskt ramavtal med Trafikverket

Railcare har tecknat ett ramavtal med Trafikverket avseende spårarbeten i hela Sverige....

Läs mer
lännen

Här finns lösningen på de stora tågförseningarna

Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.

Eftersatt underhåll av den svenska järnvägen – det är en av de stö...

Läs mer

Norconsult kapar restiderna på Dalabanan


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förbättrar tå...

Läs mer


NRC Group ska höja standarden på Bergslagsbanan

NRC Group har tilldelats två kontrakt för järnvägsarbete på...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se