Facebook

Instagram

Äntligen ska Slagnäs bangård saneras


2018-09-12

Provtagning av förorenade massor.
Bild: Patrick Trägårdh
Provtagning av förorenade massor.

Ett av Norrbottens mest förorenade områden ska äntligen åtgärdas. Uppdraget ska utföras av Svevias specialister på marksanering.

– Saneringen kommer att utföras genom en så kallas schaktsanering. Det betyder att vi schaktar ur det förorenade området och forslar bort massorna till en särskild deponi som kan ta emot så svårt förorenade massor, säger Johnny Palmberg, Svevia.

Föroreningarna uppstod när gruvindustrin utförde omlastning av så kallat slig från gruvorna i Laisvall och Adak mellan åren 1945 och 1973 och består av metaller som bly, koppar och zink men även arsenik.

Förutom att forsla bort förorenade massor ska Svevia även skapa en barriär som hindrar vatten från att strömma in och ut genom den gamla bangården som ligger alldeles intill våtmarksområden.

– Med en grävmaskin trycker vi ner plastspontar som bildar som en kassett runt området. Sponten trycks ner cirka 2,5 meter ner i backen och har en hållbarhet på garanterat 200 år. Vi har goda erfarenheter av metoden från ett stort saneringsarbete som vi nyligen avslutat vid den nedlagda läderfabriken i Klippan, Skåne.

I uppdraget ingår även att riva två stickspår, återfyllnad, löpande provtagning samt återställningsarbete.

– Under turistsäsongen passerar det tåg dagligen här på inlandsbanan. Vintertid kommer det ett i veckan. Så för att minimera störningen av tågtrafiken kommer arbetet att utföras vintertid.

Projektet utförs på uppdrag av SGU, Sveriges geologiska undersökning och är värt cirka 13 miljoner kronor.





Källa: Svevia


Skriv ut





Nu startar den norska planeringen för en bättre förbindelse mellan Oslo och Stockholm

Den norska regeringen har nu gett uppdraget till det norska Jernbanedirektoratet att påbörja utredningsarbetet för att förbättra stråket som binder samman Oslo och...

Läs mer
Maxi Grip
40 minuter istället för 70 minuter i restid spelar roll.

Investeringar i järnvägssträckan Uddevalla-Göteborg gynnar hela Västsverige

En upprustning av Bohusbanan medför inte bara kortare restid och bättre säkerhet...

Läs mer
lännen
Jenny Lundström (MP), ordförande regional utvecklingsnämnd.

Väg 255 bland de gång- och cykelvägar som prioriteras

Nu har den regionala utvecklingsnämnden bestämt vilka gång- och cykelvägar...

Läs mer
DLMASKIN550
Station Triangeln.

Energibesparande LED-belysning på underjordisk järnvägsstation

Station Triangeln är en underjordisk järnvägsstation i centrala Malmö där...

Läs mer
SBS Betong 550
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

VD Helene Biström lämnar Infranord

Infranords VD Helene Biström har bestämt sig för att tillträda en tjänst...

Läs mer

Trafikomläggning vid järnvägsövergången i Skogstorp

Karta för trafikomläggningen.

Trafikverket ska reparera järnvägsrälsen samt återställa belä...

Läs mer
Zarges Takplattformar med utskjutbara plattformssegment för att stänga gapet mellan tåg och plattform.

Zarges presenterar arbetsplattformar för tåg

Trappor och plattformar är ett säkert och bekvämt sätt att nå alla delar...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se