Facebook


Instagram

Øresundsbrons järnväg redo för framtidens signalsystem


2021-02-12

Bild: Johan Nilsson/Øresundsbron

Øresundsbrons järnväg har anpassats för framtidens signalsystem ERTMS – en europeisk standard som med ett gemensamt system förenklar tågtrafik mellan länder.  Mer än tio års arbete inom konsortiet banar därmed väg för smidigare och säkrare tågresor över gränsen med enklare trafikledning. 

– Øresundsbron är en av de första sträckorna i Sverige där installationen av ERTMS har påbörjats, vilket är ett viktigt steg för såväl bron som tågtrafiken i Europa och över sundet, säger Rolf Sundqvist, chef för Øresundsbrons järnvägsdrift.  

Trafikverket och Banedanmark ansvarar för införandet av ERTMS i Sverige och Danmark i nära samarbete med branschen. Syftet är att ersätta en sliten signalanläggning och underlätta trafik över landsgränser inom Europa. 

– Med tanke på att bron går över just en gräns kommer det få stor betydelse för de som kör tåg över bron, säger Rolf Sundqvist. 

Slutliga tester genomfördes framgångsrikt av det första steget i införandet av ERTMS under en natt i slutet av 2020, och strax före årsskiftet kom godkännandet från Trafik-, bygge-, och boligstyrelsen.  

Nu kan både ERTMS-utrustade tåg och övriga, till exempel tåg som i dagsläget har danskt och svenskt signalsystem ATC, köra i full hastighet över systemskifteszonen på förbindelsens konstgjorda ö Peberholm. 

Två steg återstår innan ERTMS är helt etablerat och driftsatt. Om några år väntas Banedanmark ha infört ERTMS på den danska sidan, och därefter ska det vara utrullat på den svenska sidan tidigast 2030. 

Øresundsbro Konsortiet har genomfört ERTMS-anpassningen i samarbete med Trafikverket och Banedanmark.   

– Det här är en stor och viktig milstolpe, säger Sven-Håkan Nilsson, projektledare och koordinator för projekt ERTMS Öresund på Trafikverket.


Fakta: Øresundsbrons järnväg 
Omkring 11-12 miljoner tågpassagerare reste årligen över sundet åren 2010-2019. Under samma tidsperiod rullade cirka 6-7 miljoner ton gods, i cirka 9.000 godståg, över bron varje år.
Øresundsbro Konsortiet ansvarar för drift, underhåll och förvaltning av förbindelsen över Öresund. 
• Brons järnväg är tätt integrerad i den danska respektive den svenska järnvägsinfrastrukturen. På uppdrag av Øresundsbro Konsortiet står Banedanmark och Trafikverket för bland annat trafikstyrning och kapacitetstilldelning på dansk respektive svensk systemdel.


Källa: Øresundsbro Konsortiet


Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se