Facebook

Instagram

Alstom levererar ombordutrustning för nationellt signalsystem till Norge


2018-06-07

Bild: Copyright Alstom / TOMA – C.Sasso

Alstom har fått ett kontrakt från Bane NOR, den norska järnvägsmyndigheten, om att utrusta hela den norska järnvägsflottan med ombordutrustning för ERTMS-signalsystem, samt för underhåll av systemet i upp till 25 år. Installationen av utrustningen ombord på fordonen kommer att vara klar år 2026.


Som en del av Norges nationella införande av ERTMS-systemet (European Rail Traffic Management System) kommer den nya fordonsmonterade utrustningen att bidra till att göra det norska järnvägsnätet mer effektivt och tillförlitligt, vilket minskar förseningarna för passagerare och gods samtidigt som högsta möjliga säkerhetsnivå garanteras.

Det tilldelade kontraktet, som består av ett ramavtal för 14 olika fordonsägare, förhandlades fram av Bane NOR på uppdrag av de deltagande fordonsägarna, och gäller serieinstallationen av ombordlösningen på 467 tåg av 55 olika typer.

– Vi är mycket glada över att ha fått detta kontrakt. Alstom kommer att leverera tillförlitlig och hållbar ombordutrustning för ett signalsystem som ger Norge ett punktligt, säkert och modernt järnvägssystem med ökad kapacitet. Vår lösning kommer att ta tillvara på de fördelar som den norska regeringens investeringsprogram ger passagerare, lokala intressenter och alla de samhällen som järnvägen ansluter till, säger Rob Whyte, VD för Alstom i Norden.

– Tilldelning av kontrakten för ombordutrustning på tågen är ett betydande och viktigt steg framåt i digitaliseringen av norska järnvägar. Vi tror starkt på Alstoms förmåga att utveckla lösningar till fördel för järnvägen, tågföretagen och resenärerna, säger Sverre Kjenne Executive Vice President Digitalization and technology, Bane NOR.

Lösningen som erbjuds är baserad på Alstoms ERTMS Atlas-serie och har ett dubbelt system som gör att tågen kan köras på äldre linjer som är utrustade med ATC-2-systemet, samtidigt som de även kan köras på linjer som nyligen utrustats med ERTMS nivå 2. Konstruktionen och programvaran minimerar utrustningen för det dubbla systemet genom att de delar vissa komponenter ombord, till exempel balis-antenner och dator. Seriemonteringen i tåg ska inledas 2021, och man planerar att de första tågen börjar köra på norska linjer år 2022. Samtliga tåg i Norge ska vara klara före september 2026.

Konstruktionsarbetet kommer att ledas av Alstoms kunskapscentrum för ERTMS i Charleroi, Belgien, i nära samarbete med projektkontoret i Oslo, Norge, och utvecklingscentret för hårdvara i Villeurbanne, Frankrike.

Alstoms Atlas är världsledande inom fordonsmonterad ERTMS-utrustning och står för 70 procent av alla fordonsbaserade system i drift på ERTMS-nivå 2. Hitintills har tåg utrustade med Atlas kört över 150 miljoner kilometer i 20 länder, inklusive Deutsche Bahns ICE3-flotta i Tyskland som nyligen utrustats med systemet.



Källa: Alstom


Skriv ut



Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan Fornebubanen i Oslo, Norge. Teamet som utgörs av Sweco Norge, Sweco Architects i Sverige och ZJA...

Läs mer
EntreprenadLive550


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer
lännen


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
DLMASKIN550
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer

Varbergstunneln ett steg närmare byggstart

Regeringen har nu beslutat om järnvägsplanen för dubbelspår mellan Varberg och...

Läs mer

Tilldelningsbeslut om spårvagnar i Lund

Torsdagen den 31 maj tog kollektivtrafiknämnden tilldelningsbeslut om att Construcciones y...

Läs mer


Sveriges vackraste järnvägsbana

Arbete vid järnvägen kan bjuda på fantastiska naturupplevelser, något som...

Läs mer

Nya möjligheter till tågpendling i Jämtland

En ny hållplats på Mittbanan i Nälden underlättar för en ökad...

Läs mer


Hållbara insatser med markundersökningsmaskinen MUM

Just nu sker provtagning med Infranords Markundersökningsmaskin MUM i järnvä...

Läs mer


Alstom levererar ombordutrustning för nationellt signalsystem till Norge

Alstom har fått ett kontrakt från Bane NOR, den norska järnvägsmyndigheten,...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se