Facebook

Instagram

Alstom levererar ombordutrustning för nationellt signalsystem till Norge


2018-06-07

Bild: Copyright Alstom / TOMA – C.Sasso

Alstom har fått ett kontrakt från Bane NOR, den norska järnvägsmyndigheten, om att utrusta hela den norska järnvägsflottan med ombordutrustning för ERTMS-signalsystem, samt för underhåll av systemet i upp till 25 år. Installationen av utrustningen ombord på fordonen kommer att vara klar år 2026.


Som en del av Norges nationella införande av ERTMS-systemet (European Rail Traffic Management System) kommer den nya fordonsmonterade utrustningen att bidra till att göra det norska järnvägsnätet mer effektivt och tillförlitligt, vilket minskar förseningarna för passagerare och gods samtidigt som högsta möjliga säkerhetsnivå garanteras.

Det tilldelade kontraktet, som består av ett ramavtal för 14 olika fordonsägare, förhandlades fram av Bane NOR på uppdrag av de deltagande fordonsägarna, och gäller serieinstallationen av ombordlösningen på 467 tåg av 55 olika typer.

– Vi är mycket glada över att ha fått detta kontrakt. Alstom kommer att leverera tillförlitlig och hållbar ombordutrustning för ett signalsystem som ger Norge ett punktligt, säkert och modernt järnvägssystem med ökad kapacitet. Vår lösning kommer att ta tillvara på de fördelar som den norska regeringens investeringsprogram ger passagerare, lokala intressenter och alla de samhällen som järnvägen ansluter till, säger Rob Whyte, VD för Alstom i Norden.

– Tilldelning av kontrakten för ombordutrustning på tågen är ett betydande och viktigt steg framåt i digitaliseringen av norska järnvägar. Vi tror starkt på Alstoms förmåga att utveckla lösningar till fördel för järnvägen, tågföretagen och resenärerna, säger Sverre Kjenne Executive Vice President Digitalization and technology, Bane NOR.

Lösningen som erbjuds är baserad på Alstoms ERTMS Atlas-serie och har ett dubbelt system som gör att tågen kan köras på äldre linjer som är utrustade med ATC-2-systemet, samtidigt som de även kan köras på linjer som nyligen utrustats med ERTMS nivå 2. Konstruktionen och programvaran minimerar utrustningen för det dubbla systemet genom att de delar vissa komponenter ombord, till exempel balis-antenner och dator. Seriemonteringen i tåg ska inledas 2021, och man planerar att de första tågen börjar köra på norska linjer år 2022. Samtliga tåg i Norge ska vara klara före september 2026.

Konstruktionsarbetet kommer att ledas av Alstoms kunskapscentrum för ERTMS i Charleroi, Belgien, i nära samarbete med projektkontoret i Oslo, Norge, och utvecklingscentret för hårdvara i Villeurbanne, Frankrike.

Alstoms Atlas är världsledande inom fordonsmonterad ERTMS-utrustning och står för 70 procent av alla fordonsbaserade system i drift på ERTMS-nivå 2. Hitintills har tåg utrustade med Atlas kört över 150 miljoner kilometer i 20 länder, inklusive Deutsche Bahns ICE3-flotta i Tyskland som nyligen utrustats med systemet.



Källa: Alstom


Skriv ut



Gunnebo har siktet inställt på en växande tunnelbanemarknad i Indien

Gunnebo levererar hundratals biljettslussar till Indiens snabbt växande kollektivtrafiksystem.


I Indien finns det just nu planer för nybyggnation av 600 km tunnelbanenätverk. Landet...

Läs mer
Maxi Grip
EU-beslut:

Plats för minst åtta cyklar på varje tåg inom EU

Europaparlamentet beslutade under torsdagen att det ska finnas plats för minst åtta...

Läs mer
lännen

TopRight får repeatorder till NetworkRail, Brittiska statens järnvägsföretag i England

Ljusteknikföretaget TopRight Nordic har säkrat en strategiskt viktig affär med...

Läs mer
DLMASKIN550


Tyréns vinner nytt uppdrag i Norge åt Bane Nor - utreder Norges äldsta elektrifierade järnväg

Tyréns har vunnit ett uppdrag i Norge åt Bane NOR. Uppdraget är en utredning av...

Läs mer
SBS Betong 550


Tågresorna över bron har ökat med tio procent

Under året har tågresorna med Öresundståg över bron ökat...

Läs mer
\

Tågresenärer sparade 26 ton koldioxid

När 3500 bilpendlare tog tåget under avstängningen av E6an, sparade de tillsammans...

Läs mer


NRC Group visar fortsatt stark tillväxt och blir störst i Norden

NRC Group visar under ytterligare ett kvartal goda resultat. Under det tredje kvartalet...

Läs mer
Nu kan medvetna fjällresenärer ta tåget till Hemavan Tärnaby.

I vinter går tåget till Hemavan Tärnaby

Norra Sveriges största skidort Hemavan Tärnaby, Snälltåget och Inlandsbanan...

Läs mer
I snitt har 3500 pendlare valt tåget varje dag under E6ans avstängning. Det motsvarar 2,5 mil bilkö.

3 500 pendlare tog tåget istället

Under avstängningen av E6an satte Skånetrafiken in tolv extra förlängda...

Läs mer


Mest lästa







Tågkraft

Uni-väg





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se