Facebook

Instagram

Alstom levererar ombordutrustning för nationellt signalsystem till Norge


2018-06-07

Bild: Copyright Alstom / TOMA – C.Sasso

Alstom har fått ett kontrakt från Bane NOR, den norska järnvägsmyndigheten, om att utrusta hela den norska järnvägsflottan med ombordutrustning för ERTMS-signalsystem, samt för underhåll av systemet i upp till 25 år. Installationen av utrustningen ombord på fordonen kommer att vara klar år 2026.


Som en del av Norges nationella införande av ERTMS-systemet (European Rail Traffic Management System) kommer den nya fordonsmonterade utrustningen att bidra till att göra det norska järnvägsnätet mer effektivt och tillförlitligt, vilket minskar förseningarna för passagerare och gods samtidigt som högsta möjliga säkerhetsnivå garanteras.

Det tilldelade kontraktet, som består av ett ramavtal för 14 olika fordonsägare, förhandlades fram av Bane NOR på uppdrag av de deltagande fordonsägarna, och gäller serieinstallationen av ombordlösningen på 467 tåg av 55 olika typer.

– Vi är mycket glada över att ha fått detta kontrakt. Alstom kommer att leverera tillförlitlig och hållbar ombordutrustning för ett signalsystem som ger Norge ett punktligt, säkert och modernt järnvägssystem med ökad kapacitet. Vår lösning kommer att ta tillvara på de fördelar som den norska regeringens investeringsprogram ger passagerare, lokala intressenter och alla de samhällen som järnvägen ansluter till, säger Rob Whyte, VD för Alstom i Norden.

– Tilldelning av kontrakten för ombordutrustning på tågen är ett betydande och viktigt steg framåt i digitaliseringen av norska järnvägar. Vi tror starkt på Alstoms förmåga att utveckla lösningar till fördel för järnvägen, tågföretagen och resenärerna, säger Sverre Kjenne Executive Vice President Digitalization and technology, Bane NOR.

Lösningen som erbjuds är baserad på Alstoms ERTMS Atlas-serie och har ett dubbelt system som gör att tågen kan köras på äldre linjer som är utrustade med ATC-2-systemet, samtidigt som de även kan köras på linjer som nyligen utrustats med ERTMS nivå 2. Konstruktionen och programvaran minimerar utrustningen för det dubbla systemet genom att de delar vissa komponenter ombord, till exempel balis-antenner och dator. Seriemonteringen i tåg ska inledas 2021, och man planerar att de första tågen börjar köra på norska linjer år 2022. Samtliga tåg i Norge ska vara klara före september 2026.

Konstruktionsarbetet kommer att ledas av Alstoms kunskapscentrum för ERTMS i Charleroi, Belgien, i nära samarbete med projektkontoret i Oslo, Norge, och utvecklingscentret för hårdvara i Villeurbanne, Frankrike.

Alstoms Atlas är världsledande inom fordonsmonterad ERTMS-utrustning och står för 70 procent av alla fordonsbaserade system i drift på ERTMS-nivå 2. Hitintills har tåg utrustade med Atlas kört över 150 miljoner kilometer i 20 länder, inklusive Deutsche Bahns ICE3-flotta i Tyskland som nyligen utrustats med systemet.



Källa: Alstom


Skriv ut



Sänkt säkerhet på skånska tåg

Från årsskiftet förnyas Arrivas kontrakt på att köra Pågatågen för Skånetrafiken. I samband med det nya kontraktet planerar Arriva att ta bort...

Läs mer
lännen


Upptäck ebm-papst i applikationer - Transportteknik

Ventilationssystem som är sparsamma vad gäller energianvändning, inte tar upp...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>På InnoTrans i Berlin den 18-21 september presenteras en ny fläkt för kylning av frekvensomriktare.</span>

ebm-papst visar ny fläkt för kylning av järnvägsapplikationer på mässan InnoTrans

Det ställs stora krav på kvalitet och tillförlitlighet hos fläktar och...

Läs mer


Världspremiär:

Alstoms vätgaståg tas i passagerartrafik i Niedersachsen

Det var en världspremiär som firades av Alstom, en av Europas största jä...

Läs mer


Kraftig resandeökning för Tåg i Bergslagen

Sommarens resande med Tåg i Bergslagen ökade med 20 procent, jämfört med i...

Läs mer

Landskrona uppmanar danska politiker att utreda Europaspåret

Torsdagen den 13 september träffade företrädare för Landskrona stad...

Läs mer

Peab bygger Bergsåker triangelspår

Peab har fått uppdraget att bygga en ny järnvägsanslutning väster om Sundsvall...

Läs mer
Antalet regionala resor på järnväg har ökat med fem procen mellan år 2016 och 2017.

Ökat regionalt resande på järnvägen 2017

2017 ökade antalet resor på järnväg med 4 procent, jämfört med...

Läs mer
Provtagning av förorenade massor.

Äntligen ska Slagnäs bangård saneras

Ett av Norrbottens mest förorenade områden ska äntligen åtgärdas....

Läs mer


Powerbox lanserar precharger lösning för järnvägsapplikationer på Innotrans 2018

Powerbox, ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer...

Läs mer


Ta spårvagnen till nya hållplatsen T-Centralen

Med start den 3 september går det att resa direkt mellan T-Centralen och Waldemarsudde...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se