Facebook

Instagram

Alstom levererar sista tåget till Skånetrafiken


2019-01-11

Skånetrafiken X61 Alstom.
Bild: Carsten Brand
Skånetrafiken X61 Alstom.

Alstom har nu framgångsrikt levererat det sista av de 30 ytterligare regionala tåg som beställdes av Skånetrafiken i början av 2015. Skånetrafikens flotta av Coradia Nordic-tåg, mer kända som Pågatågen, uppgår nu till 99 fordon.

Att åka kollektivt med tåg ger ett väsentligt mindre miljöavtryck. En resa mellan Malmö och Helsingborg med Skånetrafiken istället för med bil ger tio gånger mindre koldioxidutsläpp. Man sparar jämförelsevis ca 8,5kg koldioxid per resa.

– Vi är glada för ett bra samarbete med Alstom som fordonsleverantör av de nya Pågatågen. Vi har nu 99 stycken Pågatåg och är väl rustade för att möta nya kunder och en utökning av Pågatågstrafiken, säger Linda Westman, affärschef, Skånetrafiken.

De Coradia Nordic-tåg som nu levereras till Skånetrafiken består av fyra vagnar, är 74 meter långa, och har en kapacitet för upp till 510 passagerare. Tågen kommer att köras med en maximal hastighet på 160 km/h. Coradia-tågen kännetecknas av säkerhet och prestanda. Tågen är byggda på Alstoms anläggning i Salzgitter i Tyskland.

– Med denna leverans bekräftar Alstom sin position som Sveriges ledande leverantör av regionala tåg. Coradia Nordic-tågen har visat sig vara pålitliga och säkra, och Skånetrafiken är nu en av de största fordonsägarna i landet i en fortsatt växande region. Vi är mycket glada över att ha varit deras betrodda partner på denna resa, säger Rob Whyte, VD Alstom Norden.

Sedan 2002 har mer än 270 regionala Coradia-tåg sålts i Sverige, inklusive SL, Norrtåg, Västtrafik och Östgötatrafiken. Totalt har mer än 3000 regionaltåg sålts i Europa, och de används för närvarande i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien, Sverige och Storbritannien.




Källa: Alstom


Skriv ut



Grönt ljus för dubbelspårsutbyggnad på Västkustbanan

Trafikverket har fastställt järnvägsplanen för utbyggnaden av dubbelspår mellan Ängelholm och Helsingborg, Romares väg. Beslutet är ett viktigt steg i...

Läs mer
Mantena


Regeringen säger ja till fyra spår mellan Flackarp och Lund

Godkännandet innebär Trafikverket nu kan ta nästa steg i arbetet med att öka...

Läs mer
Nordicmachine


Vill du skapa Sveriges vackraste järnvägsviadukt?

Härnösands kommun bygger en ny järnvägsviadukt centralt i stan och bjuder...

Läs mer
Safetyseal

Vega station snart redo för pendeltågsresenärerna

De sista arbetena återstår nu innan pendeltågsresenärerna kan kliva på tåget i Vega den 1 april.

Den 1 april öppnar nya pendeltågsstationen Vega – en gemensam...

Läs mer
SBS Betong 550
Utanför Nässjö Centralstation.

Topplistan: Sveriges populäraste järnvägsstationer

Sveriges tågresenärer blir inte bara fler, de uppskattar också landets stationer...

Läs mer
Uniteam


”Vi skapar järnvägshistoria med Ostlänken”

Det är 150 år sedan Sveriges stambanor byggdes. Nu ska nya spår byggas för en...

Läs mer
DLMASKIN550
Det råder brist på tågdepåer i Europa och Kärråkra blir Sveriges modernaste

Sveriges modernaste tågdepå snart färdigbyggd i Kärråkra

I Kärråkra utanför Hässleholm pågår just nu ett av Sydsveriges...

Läs mer
lännen
NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet samlar tåg- och bussverksamheten under ett nytt gemensamt varumärke: Vy.

Tågkompaniet, Nettbuss och NSB får nytt gemensamt namn

NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet och Nettbuss, samlar tåg- och...

Läs mer

Henrik Löfgren är utsedd till ny VD för Infranord

Henrik Löfgren, ny VD för Infranord.

Styrelsen i Infranord har utsett Henrik Löfgren till Verkställande direktör. Henrik...

Läs mer


Prognos för spårvägens kostnad underskattad

Spårvägen mellan Lunds central och ESS blir dyrare än vad som bedömts tidigare...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se