Facebook


Instagram

Alstom levererar sista tåget till Skånetrafiken


2019-01-11

Skånetrafiken X61 Alstom.
Bild: Carsten Brand
Skånetrafiken X61 Alstom.

Alstom har nu framgångsrikt levererat det sista av de 30 ytterligare regionala tåg som beställdes av Skånetrafiken i början av 2015. Skånetrafikens flotta av Coradia Nordic-tåg, mer kända som Pågatågen, uppgår nu till 99 fordon.

Att åka kollektivt med tåg ger ett väsentligt mindre miljöavtryck. En resa mellan Malmö och Helsingborg med Skånetrafiken istället för med bil ger tio gånger mindre koldioxidutsläpp. Man sparar jämförelsevis ca 8,5kg koldioxid per resa.

– Vi är glada för ett bra samarbete med Alstom som fordonsleverantör av de nya Pågatågen. Vi har nu 99 stycken Pågatåg och är väl rustade för att möta nya kunder och en utökning av Pågatågstrafiken, säger Linda Westman, affärschef, Skånetrafiken.

De Coradia Nordic-tåg som nu levereras till Skånetrafiken består av fyra vagnar, är 74 meter långa, och har en kapacitet för upp till 510 passagerare. Tågen kommer att köras med en maximal hastighet på 160 km/h. Coradia-tågen kännetecknas av säkerhet och prestanda. Tågen är byggda på Alstoms anläggning i Salzgitter i Tyskland.

– Med denna leverans bekräftar Alstom sin position som Sveriges ledande leverantör av regionala tåg. Coradia Nordic-tågen har visat sig vara pålitliga och säkra, och Skånetrafiken är nu en av de största fordonsägarna i landet i en fortsatt växande region. Vi är mycket glada över att ha varit deras betrodda partner på denna resa, säger Rob Whyte, VD Alstom Norden.

Sedan 2002 har mer än 270 regionala Coradia-tåg sålts i Sverige, inklusive SL, Norrtåg, Västtrafik och Östgötatrafiken. Totalt har mer än 3000 regionaltåg sålts i Europa, och de används för närvarande i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien, Sverige och Storbritannien.




Källa: Alstom


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se