Facebook

Instagram

Alstom levererar sista tåget till Skånetrafiken


2019-01-11

Skånetrafiken X61 Alstom.
Bild: Carsten Brand
Skånetrafiken X61 Alstom.

Alstom har nu framgångsrikt levererat det sista av de 30 ytterligare regionala tåg som beställdes av Skånetrafiken i början av 2015. Skånetrafikens flotta av Coradia Nordic-tåg, mer kända som Pågatågen, uppgår nu till 99 fordon.

Att åka kollektivt med tåg ger ett väsentligt mindre miljöavtryck. En resa mellan Malmö och Helsingborg med Skånetrafiken istället för med bil ger tio gånger mindre koldioxidutsläpp. Man sparar jämförelsevis ca 8,5kg koldioxid per resa.

– Vi är glada för ett bra samarbete med Alstom som fordonsleverantör av de nya Pågatågen. Vi har nu 99 stycken Pågatåg och är väl rustade för att möta nya kunder och en utökning av Pågatågstrafiken, säger Linda Westman, affärschef, Skånetrafiken.

De Coradia Nordic-tåg som nu levereras till Skånetrafiken består av fyra vagnar, är 74 meter långa, och har en kapacitet för upp till 510 passagerare. Tågen kommer att köras med en maximal hastighet på 160 km/h. Coradia-tågen kännetecknas av säkerhet och prestanda. Tågen är byggda på Alstoms anläggning i Salzgitter i Tyskland.

– Med denna leverans bekräftar Alstom sin position som Sveriges ledande leverantör av regionala tåg. Coradia Nordic-tågen har visat sig vara pålitliga och säkra, och Skånetrafiken är nu en av de största fordonsägarna i landet i en fortsatt växande region. Vi är mycket glada över att ha varit deras betrodda partner på denna resa, säger Rob Whyte, VD Alstom Norden.

Sedan 2002 har mer än 270 regionala Coradia-tåg sålts i Sverige, inklusive SL, Norrtåg, Västtrafik och Östgötatrafiken. Totalt har mer än 3000 regionaltåg sålts i Europa, och de används för närvarande i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien, Sverige och Storbritannien.




Källa: Alstom


Skriv ut



Djurhyllor ska skydda uttrarna över vägen

Uttrar och andra djur tycker inte alltid om att simma under broarna, men passerar bron uppe på vägbanan riskerar de att bli påkörda.

Uttrar och andra medelstora däggdjur ska skyddas från trafiken över väg- och järnvägsbroar i södra Sverige. Många av dessa djur tycker inte om att simma...

Läs mer
Maxi Grip
Eitech Engineering AB ansluter i januari 2019 till Omexom. VINCI Energies globala varumärke Omexom får därmed en flygande start i sin etablering på den svenska marknaden när även systerbolaget Infratek blir Omexom vid samma tidpunkt.

Eitechs kraft- och järnvägsverksamhet blir Omexom

Eitech Engineering AB anslöts under måndagen till Omexom som är VINCI Energies...

Läs mer
SBS Betong 550


Railcare bygger generatorvagnar åt Infranord

Railcare har fått en beställning på att bygga en ny generation av generatorvagnar...

Läs mer
Uniteam
Norske tog AS äger och förvaltar samtliga fordon som ska trafikera den norska järnvägen i de kommande trafikupphandlingarna.

WSP vinner ramavtal för Norske tog AS

WSP har tecknat ett ramavtal med Norske tog AS gällande teknisk rådgivning. Ramavtalet...

Läs mer
DLMASKIN550
Tågväxelvärmaren är gjord av tunna folier av PTC-gummi och skyddas mekaniskt av en stålinkapsling. Huvudmålet är att värma rälshuvudet, rälsfoten och rälstungan så effektivt som möjligt för att hålla de rörliga delarna i växeln fria från is och snö.

Innovativ tågväxelvärmare testas på Inlandsbanan

En självreglerande tågväxelvärmare har installerats i växlarna på...

Läs mer
lännen
\

Resenärsrekord på Snötåget

I snitt har över 100 resenärer per dag åkt med Snötåget, mellan Ö...

Läs mer
NCC bygger spårvagnsdepå i Lund.

Samarbete ger Lunds spårvagnar ny depå

På uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne kommer NCC att bygga en spå...

Läs mer


Smart analysverktyg som förbättrar driften i många branscher

Inställda och försenade tåg leder till stora ekonomiska förluster och...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se