Facebook

Instagram
Världspremiär:

Alstoms vätgaståg tas i passagerartrafik i Niedersachsen


2018-09-17

Bild: Alstom / Rene Frampe

Det var en världspremiär som firades av Alstom, en av Europas största järnvägstillverkare, Ekonomi- och transportministern för Niedersachsen i Tyskland, det federala ministeriet för transport och transportmyndigheterna för Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) och Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) i Bremervörde söndagen den 16 september. Inför gäster och media från Tyskland och utlandet rullade världens första vätgasdrivna bränslecellståg in på stationen. Coradia iLint, byggt av Alstom i Salzgitter i Tyskland, är utrustat med bränsleceller som omvandlar väte och syre till elektricitet, vilket tar bort utsläppen vid körning. Från och med den 17 september kommer två vätgaståg att tas i kommersiell trafik enligt en fast tidtabell i delstaten Niedersachsen.

För närvarande är det resenärer i EVB:s Elbe-Weser-nätverk som kan se fram emot världens första resa i de tysta tågen med nollutsläpp och en topphastighet på 140 km/h. På uppdrag av LNVG kommer Coradia iLint-tågen att köras på en sträcka på nästan 100 km mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Buxtehude, och ersätta EVB:s befintliga flotta med dieseldrivna tåg. De nya tågen kommer att tankas vid en mobil tankstation för vätgas. Vätgasen kommer att pumpas över till tågen från en drygt 13 meter hög stålcontainer placerad intill spåren vid stationen i Bremervörde. På en tank kan tågen trafikera hela nätverket under en dag tack vare en sammanlagd räckvidd på 1 000 km. En stationär tankstation på EVB:s område är beräknad att tas i drift 2021, vilket sammanfaller med Alstoms leverans av ytterligare 14 Coradia iLint-tåg till LNVG.

– Det här är en revolution för Alstom och för framtidens mobilitet. Världens första vätgasdrivna bränslecellståg tas i passagerartrafik och är redo för serieproduktion, säger Henri Poupart-Lafarge, styrelseordförande och koncernchef för Alstom.
– Coradia iLint förebådar en ny era inom utsläppsfria järnvägstransporter. Det är en innovation som är resultatet av ett fransk-tyskt lagarbete och exemplifierar framgångsrikt samarbete över gränserna.

Dr. Bernd Althusmann, Ekonomi- och transportminister, Niedersachsen, vars avdelning har stöttat LNVG:s köp av ytterligare 14 vätgaståg med mer än 81 miljoner euro, är imponerad:
– Med testdriften som startar i samarbete med Alstom och EVB idag gör Niedersachsen ett verkligt pionjärarbete inom lokala transporter. Coradia iLints utsläppsfria drivteknik ger ett klimatvänligt alternativ till konventionella dieseltåg, speciellt på linjer som inte är elektrifierade, förklarar han.
– Genom att framgångsrikt bevisa att bränslecellstekniken kan användas i daglig drift kommer vi att rita om kartan för järnvägstransporter som till stor del kommer att drivas klimatvänligt och utsläppsfritt i framtiden. Niedersachsens delstatsregering är stolt över detta unika projekt tillsammans med LNVG.

Den federala regeringen har aktivt stöttat utvecklingen och testerna av den nya drivtekniken i Niedersachsen genom att bidra med finansiering från det nationella innovationsprogrammet för vätgas- och bränslecellsteknik.

Enak Ferlemann, federal regeringschef för järnvägstransporter och parlamentarisk statssekreterare för det federala ministeriet för transport och digital infrastruktur, sammanfattar det kort:
– En världspremiär i Tyskland. Vi sätter det första passagerartåget med bränslecellsteknik på banan. Detta är en stark symbol för framtidens mobilitet. Vätgas är ett reellt, utsläppssnålt och effektivt alternativ till diesel. Dessa tåg kan köras på ett rent och miljövänligt sätt, speciellt på sekundära linjer där luftledningar är oekonomiska eller ännu inte är tillgängliga. Vi stöder och finansierar därför denna teknik för att kunna bygga ut den.

För LNVG:s chef Carmen Schwabl, vars myndighet organiserar persontransporter via järnväg mellan Nordsjön och Harzbergen och därför betalar ut en årlig ersättning på cirka 300 miljoner euro till järnvägsbolagen, är bränslecellsteknikens intåg även ett strategiskt beslut. Hon ser LNVG i rollen som en nationell pionjär:
– Med de två Coradia iLint-tågen och användningen av ytterligare 14 vätgasdrivna tåg från och med slutet av 2021 är vi den första myndigheten för persontrafik via järnväg som ersätter befintliga dieselfordon med utsläppsfria fordon, vilket bidrar bättre till att uppfylla klimatmålen, säger hon och blickar längre in i framtiden:
– Vi gör detta också för att våra cirka 120 dieseltågset i vår fordonspark kommer att nå slutet på sin livscykel inom de närmaste 30 åren, vilket innebär att vi måste ersätta dem. Erfarenheterna som detta projekt har gett oss hjälper oss att hitta en hållbar och praktisk lösning.

Med närmare 2 miljoner järnvägspassagerare och cirka 4 miljoner busspassagerare varje år är EVB en av de största mobilitetsleverantörerna i Elbe-Weser-triangeln. Det traditionella företaget, vars historia sträcker sig mer än 100 år tillbaka i tiden och med närmare 550 anställda, ser fram emot ”framtidens tåg”. Dr. Marcel Frank, vd för EVB, understryker:
– Det är en viktig milstolpe att vi kommer att använda världens första vätgasdrivna tåg i vårt Elbe-Weser-nätverk i passagerartrafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Buxtehude, inte bara för regionen och för oss, utan även för persontrafik på järnväg över hela världen. För EVB är detta inträdet till utsläppsfri mobilitet.



Källa: Alstom

Skriv ut





Nu startar den norska planeringen för en bättre förbindelse mellan Oslo och Stockholm

Den norska regeringen har nu gett uppdraget till det norska Jernbanedirektoratet att påbörja utredningsarbetet för att förbättra stråket som binder samman Oslo och...

Läs mer
Maxi Grip
40 minuter istället för 70 minuter i restid spelar roll.

Investeringar i järnvägssträckan Uddevalla-Göteborg gynnar hela Västsverige

En upprustning av Bohusbanan medför inte bara kortare restid och bättre säkerhet...

Läs mer
lännen
Jenny Lundström (MP), ordförande regional utvecklingsnämnd.

Väg 255 bland de gång- och cykelvägar som prioriteras

Nu har den regionala utvecklingsnämnden bestämt vilka gång- och cykelvägar...

Läs mer
DLMASKIN550
Station Triangeln.

Energibesparande LED-belysning på underjordisk järnvägsstation

Station Triangeln är en underjordisk järnvägsstation i centrala Malmö där...

Läs mer
SBS Betong 550
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

VD Helene Biström lämnar Infranord

Infranords VD Helene Biström har bestämt sig för att tillträda en tjänst...

Läs mer

Trafikomläggning vid järnvägsövergången i Skogstorp

Karta för trafikomläggningen.

Trafikverket ska reparera järnvägsrälsen samt återställa belä...

Läs mer
Zarges Takplattformar med utskjutbara plattformssegment för att stänga gapet mellan tåg och plattform.

Zarges presenterar arbetsplattformar för tåg

Trappor och plattformar är ett säkert och bekvämt sätt att nå alla delar...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se