Facebook


Instagram

Beskedet: Pyttebron kan inte bevaras som bro


2020-09-11

Pyttebron får inte vara kvar.
Bild: Ängelholms kommun
Pyttebron får inte vara kvar.

Den gamla järnvägsbron i Ängelholm, Pyttebron, kan inte stå kvar och inte heller användas som bro någon annanstans längs Rönne å. Det beskedet lämnade samtliga partier i styrgruppen för trafikutveckling i Ängelholm idag.

Det pågår flera stora trafikprojekt i Ängelholm. Bland annat Ängelholmspaketet där ett av de största projekten är utvecklingen av Klippanvägen. Vägen som idag slutar vid rondellen vid Polishuset, ska förlängas över Rönne å för att knytas till Havsbadsvägen. På platsen för den nya dragningen över ån ligger Pyttebron och platsen ger inte utrymme för två broar.

Under sommaren har ledamöterna i styrgruppen för trafikutveckling tagit del av en utredning som belyser hur Pyttebron kan användas i framtiden. Två frågor tas upp i utredningen: "hur kan hela bron flyttas och återanvändas som bro?" samt "hur kan delar av bron återanvändas, men som annat än fungerande bro?".

Med bakgrund av utredningen lämnar partierna i styrgruppen ett gemensamt besked om att det inte är ekonomiskt försvarbart att flytta Pyttebron och den kan inte fortsatt användas som bro. Hur bron ska tas till vara framöver som delar har styrgruppen inte tagit ställning till.

– Vi behöver komma vidare med trafiklösningarna i staden och det har blivit dags att ge besked om Pyttebrons framtid. Under åren har det blivit allt mer tydligt att det inte är ekonomiskt försvarbart och troligtvis inte ens praktiskt möjligt att flytta bron. Den kommer därför att tas bort i arbetet med Klippanvägens förlängning, Robin Holmberg (M), ordförande i styrgruppen för trafikfrågor i Ängelholm.

– Framöver ser jag gärna en arkitekttävling om hur den nya bron bäst kan ta tillvara både områdets värden och invånarnas behov, avslutar Robin Holmberg (M). 

Styrgruppen för trafikfrågor består av politiker från samtliga partier i Ängelholms kommunfullmäktige. Ledamöterna är Robin Holmberg (M), Liss Böcker (C), Lars Nyander (S), Linda Persson (KD), Anne-Marie Lindén (MP), Eric Sahlvall (L), Johan Wifralius (SD), Per Olof Jansson (EP).


Vad händer nu?
Inga beslut är fattade om hur eller när Pyttebron kommer tas bort. En nedmontering av Pyttebron sker först när arbetet med byggandet av Klippanvägens förlängning inleds. Detaljplanen för Klippanvägens förlängning kommer ut på samråd i december 2020. Eftersom att allmänintresset anses stort kommer det vara ett utökat samrådsförfarande, längre samrådstid, för att fler ska få möjlighet att tycka till.



Källa: Ängelholms kommun


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se