Facebook

Instagram

Beständiga bullerplank skapar rekordtillväxt hos Grundtuben – med ny stororder från Skanska fortsätter expansionen


2018-04-09

Bild: Grundtuben

<span class=\
Bild: Grundtuben
Bullerplank längs med depå Stockholm.

Bild: Grundtuben

<span class=\
Bild: Grundtuben
Bullerplank längs med Roslagsbanan.

Linköpingsföretaget Grundtuben fortsätter sin tillväxtresa genom att sätta upp bullerplank längs Sveriges vägar och järnvägar. Under 2017 omsatte företaget drygt 34 miljoner, vilket är en ökning med nästan 100 procent jämfört med 2016.

Och tillväxten ser ut att fortsätta. Nyligen fick Grundtuben en mångmiljonorder från Skanska, ett totalåtagande där man ska sätta upp bullerplank längs vägsträckan E20 Hova.

Det är en så kallad 2+1 väg där det befintliga bullerplanket behöver bytas ut. Vår patenterade grundläggningsmetod har en förankringslösning som passar mycket bra för bullerplank, och som gör att de står stadigt lång tid framöver, säger Tonny Werlemalm, vd för Grundtuben.

Lägger grunden till något beständigt – 100 miljoner om fem år
Efterfrågan på bullerplank längs landets vägar och järnvägar fortsätter att öka. Enligt Grundtubens beräkningar monteras bullerplank i Sverige för cirka 500 miljoner kronor per år.

 Vår målsättning är att fortsätta i samma tillväxttakt, för att inom fem år nå en omsättning på 100 miljoner, säger Tonny Werlemalm.

Under 2017 anställde Grundtuben fyra nya medarbetare, nu är man sammanlagt åtta anställda. Utöver det anlitas ett stort antal underkonsulter.

 Hela vår verksamhet bygger på att vi vill lägga grunden till något beständigt, som har mindre påverkan på både miljö och ekonomi. Det gör vi genom att ta helhetsansvar för det som ska byggas och använder oss av vår patenterade grundläggningsmetod som fungerar för såväl bullerplank som andra byggnadsverk, säger Tonny Werlemalm.

Utöver bullerplank används grundläggningsmetoden till många olika områden som tillbyggnader, master eller stora vägskyltar m.m. Tekniken är densamma för alla användningsområden, pålarnas storlek och längd bestäms efter förutsättningarna och expanderas i marken, där de stabiliserar sig och anpassar sig efter markförhållandet.

Kontrollmätning av hållfasthet 
Som en del i den patenterade metoden har Grundtuben tagit fram en mjukvara för att kvalitetssäkra sina projekt. Mjukvaran mäter automatiskt tubens hållfasthet i marken.

– Med hjälp av mjukvaran i vår metod samlar vi in information om hur pålen expanderar och kan då säkerställa att den är väl förankrad, säger Tonny Werlemalm. 




Källa: Grundtuben


Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se