Facebook


Instagram

Beständiga bullerplank skapar rekordtillväxt hos Grundtuben – med ny stororder från Skanska fortsätter expansionen


2018-04-09

Bild: Grundtuben

<span class=\
Bild: Grundtuben
Bullerplank längs med depå Stockholm.

Bild: Grundtuben

<span class=\
Bild: Grundtuben
Bullerplank längs med Roslagsbanan.

Linköpingsföretaget Grundtuben fortsätter sin tillväxtresa genom att sätta upp bullerplank längs Sveriges vägar och järnvägar. Under 2017 omsatte företaget drygt 34 miljoner, vilket är en ökning med nästan 100 procent jämfört med 2016.

Och tillväxten ser ut att fortsätta. Nyligen fick Grundtuben en mångmiljonorder från Skanska, ett totalåtagande där man ska sätta upp bullerplank längs vägsträckan E20 Hova.

Det är en så kallad 2+1 väg där det befintliga bullerplanket behöver bytas ut. Vår patenterade grundläggningsmetod har en förankringslösning som passar mycket bra för bullerplank, och som gör att de står stadigt lång tid framöver, säger Tonny Werlemalm, vd för Grundtuben.

Lägger grunden till något beständigt – 100 miljoner om fem år
Efterfrågan på bullerplank längs landets vägar och järnvägar fortsätter att öka. Enligt Grundtubens beräkningar monteras bullerplank i Sverige för cirka 500 miljoner kronor per år.

 Vår målsättning är att fortsätta i samma tillväxttakt, för att inom fem år nå en omsättning på 100 miljoner, säger Tonny Werlemalm.

Under 2017 anställde Grundtuben fyra nya medarbetare, nu är man sammanlagt åtta anställda. Utöver det anlitas ett stort antal underkonsulter.

 Hela vår verksamhet bygger på att vi vill lägga grunden till något beständigt, som har mindre påverkan på både miljö och ekonomi. Det gör vi genom att ta helhetsansvar för det som ska byggas och använder oss av vår patenterade grundläggningsmetod som fungerar för såväl bullerplank som andra byggnadsverk, säger Tonny Werlemalm.

Utöver bullerplank används grundläggningsmetoden till många olika områden som tillbyggnader, master eller stora vägskyltar m.m. Tekniken är densamma för alla användningsområden, pålarnas storlek och längd bestäms efter förutsättningarna och expanderas i marken, där de stabiliserar sig och anpassar sig efter markförhållandet.

Kontrollmätning av hållfasthet 
Som en del i den patenterade metoden har Grundtuben tagit fram en mjukvara för att kvalitetssäkra sina projekt. Mjukvaran mäter automatiskt tubens hållfasthet i marken.

– Med hjälp av mjukvaran i vår metod samlar vi in information om hur pålen expanderar och kan då säkerställa att den är väl förankrad, säger Tonny Werlemalm. 




Källa: Grundtuben


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se