Facebook

Instagram

Business Case för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm presenteras i Arendal


2018-08-08

Bild: Oslo-Sthlm 2.55

Hur kan det både vara möjligt och lönsamt att bygga en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm? Under Aredalsveckan, tisdag den 14 augusti, presenterar Oslo-Sthlm 2.55 ett förslag för hur en snabbare järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna skulle kunna stå färdig redan 2030.

– Vi har arbetat tillsammans med ett tjugotal stora europeiska bolag för att kunna presentera ett Business Case som i praktiken innebär att restiden kortas till under tre timmar, att järnvägen byggs minst tio år snabbare än planerat och att det går att hitta intäkter som gör att inte alla kostnader behöver betalas med skattemedel eller att den svenska eller norska staten måste ta hela risken, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.

För drygt ett år sedan genomförde Oslo-Sthlm 2.55 en så kallad RFI (Request for information) i syfte att undersöka på vilket sätt näringslivet kunde bidra till att snabbare få till en bättre förbindelsen. Gensvaret var mycket stort och sedan dess har ett stort antal bolag jobbat tillsammans med Oslo-Sthlm 2.55 för att undersöka möjligheterna för att genomföra projektet. Några av de som engagerat sig i arbetet och som också deltar det seminarium som Oslo-Sthlm 2.55 arrangerar under Arendalsveckan är spanska Acciona, MTR Nordic och franska Engie-Ineo.

– Vi har arbetat fram ett förslag tillsammans med tågoperatörer, byggföretag och företag i den finansiella sektorn. Vi tänker presentera ett Business Case för hur samhället tillsammans med näringslivet kan åstadkomma mer på infrastrukturområdet samtidigt som vi skulle kunna få till en bättre järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm avsevärt fortare än om det skulle byggas traditionellt och anslagsfinansieras, fortsätter Jonas Karlsson.

Stort intresse från både Sverige och Norge
Idag tar en tågresa mellan Oslo och Stockholm över fem timmar och 1,4 miljoner flygresor görs därför mellan huvudstäderna varje år. Det finns idag ett stort utbyte mellan länderna som skulle kunna stärkas ytterligare om kommunikationerna blev bättre.

Den svenska Infrastrukturministern, Tomas Eneroth, har tidigare aviserat att den svenska regeringen vill ta ett initiativ till samtal med Norge för att undersöka förutsättningarna för hur en gränsöverskridande järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm kan genomföras tidigare än planerat. Ministern har hänvisat till att det finns ett stort marknadsintresse för förbindelsen. Dessutom vill regeringen öppna upp möjligheten att söka EU-finansiering för det fortsatta arbetet, något som den norska regeringen också välkomnat.

– Vi står i ett läge där både den svenska och den norska regeringen visat intresse för att förbättra förbindelsen. Vi kan visa att projektet skapar så pass stora restidsförbättringar att det är kommersiellt lönsamt. Det skulle dessutom generera stora nyttor för både samhället och klimatet, säger Jonas Karlsson.

Ett stort antal avsiktsförklaringar visar näringslivets engagemang
Ett stort antal avsiktsförklaringar har skrivits under som validerar antagandena i det förslag som Oslo-Sthlm 2.55 kommer att presentera på måndag. 16 stora bolag har skrivit under avsiktsförklaringarna, däribland flera av världens största företag inom byggsektorn och andra aktörer i järnvägsbranschen.

– Vi har arbetat fram ett förslag som stora näringslivsaktörer tror är möjligt och som samhället och klimatet bevisligen skulle vinna mycket på. Vi vågar påstå att det här är Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt. Vår förhoppning är nu att den svenska och norska staten utser en samordnare för att utreda och undersöka frågan vidare tillsammans med oss, avslutar Jonas Karlsson.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Skriv ut



Seminarium Business Case Oslo-Sthlm 2.55 - 14 augusti klockan 08.00, Drømmeplassen, Torvet 9, Arendal.
Seminarium Business Case Oslo-Sthlm 2.55 - 14 augusti klockan 08.00, Drømmeplassen, Torvet 9, Arendal.

Oslo-Sthlm 2.55 i Arendal: Vi presenterar hur Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt kan bli verklighet

I dag presenterar Oslo-Sthlm 2.55 ett Business Case för hur en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle kunna stå färdig redan år 2030. Under...

Läs mer
EntreprenadLive550
<span class=\

Strängbetong levererar brobalkar till ny bro i Härnösand

Strängbetong har fått förtroendet att leverera prefabricerade brobalkar till den...

Läs mer
lännen


MP har en nollvision för pendeltågsstrul

Miljöpartiet presenterar idag en nollvision för strul i pendeltågstrafiken....

Läs mer
DLMASKIN550
<span class=\

Järnvägsviadukten rivs och ersätts av en ny

Nu startar arbetena med att byta ut järnvägsviadukten i centrala Härnösand. Den...

Läs mer


Business Case för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm presenteras i Arendal

Hur kan det både vara möjligt och lönsamt att bygga en snabbare järnvä...

Läs mer

Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spå...

Läs mer

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se