Facebook

Instagram

Business Case för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm presenteras i Arendal


2018-08-08

Bild: Oslo-Sthlm 2.55

Hur kan det både vara möjligt och lönsamt att bygga en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm? Under Aredalsveckan, tisdag den 14 augusti, presenterar Oslo-Sthlm 2.55 ett förslag för hur en snabbare järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna skulle kunna stå färdig redan 2030.

– Vi har arbetat tillsammans med ett tjugotal stora europeiska bolag för att kunna presentera ett Business Case som i praktiken innebär att restiden kortas till under tre timmar, att järnvägen byggs minst tio år snabbare än planerat och att det går att hitta intäkter som gör att inte alla kostnader behöver betalas med skattemedel eller att den svenska eller norska staten måste ta hela risken, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.

För drygt ett år sedan genomförde Oslo-Sthlm 2.55 en så kallad RFI (Request for information) i syfte att undersöka på vilket sätt näringslivet kunde bidra till att snabbare få till en bättre förbindelsen. Gensvaret var mycket stort och sedan dess har ett stort antal bolag jobbat tillsammans med Oslo-Sthlm 2.55 för att undersöka möjligheterna för att genomföra projektet. Några av de som engagerat sig i arbetet och som också deltar det seminarium som Oslo-Sthlm 2.55 arrangerar under Arendalsveckan är spanska Acciona, MTR Nordic och franska Engie-Ineo.

– Vi har arbetat fram ett förslag tillsammans med tågoperatörer, byggföretag och företag i den finansiella sektorn. Vi tänker presentera ett Business Case för hur samhället tillsammans med näringslivet kan åstadkomma mer på infrastrukturområdet samtidigt som vi skulle kunna få till en bättre järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm avsevärt fortare än om det skulle byggas traditionellt och anslagsfinansieras, fortsätter Jonas Karlsson.

Stort intresse från både Sverige och Norge
Idag tar en tågresa mellan Oslo och Stockholm över fem timmar och 1,4 miljoner flygresor görs därför mellan huvudstäderna varje år. Det finns idag ett stort utbyte mellan länderna som skulle kunna stärkas ytterligare om kommunikationerna blev bättre.

Den svenska Infrastrukturministern, Tomas Eneroth, har tidigare aviserat att den svenska regeringen vill ta ett initiativ till samtal med Norge för att undersöka förutsättningarna för hur en gränsöverskridande järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm kan genomföras tidigare än planerat. Ministern har hänvisat till att det finns ett stort marknadsintresse för förbindelsen. Dessutom vill regeringen öppna upp möjligheten att söka EU-finansiering för det fortsatta arbetet, något som den norska regeringen också välkomnat.

– Vi står i ett läge där både den svenska och den norska regeringen visat intresse för att förbättra förbindelsen. Vi kan visa att projektet skapar så pass stora restidsförbättringar att det är kommersiellt lönsamt. Det skulle dessutom generera stora nyttor för både samhället och klimatet, säger Jonas Karlsson.

Ett stort antal avsiktsförklaringar visar näringslivets engagemang
Ett stort antal avsiktsförklaringar har skrivits under som validerar antagandena i det förslag som Oslo-Sthlm 2.55 kommer att presentera på måndag. 16 stora bolag har skrivit under avsiktsförklaringarna, däribland flera av världens största företag inom byggsektorn och andra aktörer i järnvägsbranschen.

– Vi har arbetat fram ett förslag som stora näringslivsaktörer tror är möjligt och som samhället och klimatet bevisligen skulle vinna mycket på. Vi vågar påstå att det här är Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt. Vår förhoppning är nu att den svenska och norska staten utser en samordnare för att utreda och undersöka frågan vidare tillsammans med oss, avslutar Jonas Karlsson.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Skriv ut





Nu startar den norska planeringen för en bättre förbindelse mellan Oslo och Stockholm

Den norska regeringen har nu gett uppdraget till det norska Jernbanedirektoratet att påbörja utredningsarbetet för att förbättra stråket som binder samman Oslo och...

Läs mer
Maxi Grip
40 minuter istället för 70 minuter i restid spelar roll.

Investeringar i järnvägssträckan Uddevalla-Göteborg gynnar hela Västsverige

En upprustning av Bohusbanan medför inte bara kortare restid och bättre säkerhet...

Läs mer
lännen
Jenny Lundström (MP), ordförande regional utvecklingsnämnd.

Väg 255 bland de gång- och cykelvägar som prioriteras

Nu har den regionala utvecklingsnämnden bestämt vilka gång- och cykelvägar...

Läs mer
DLMASKIN550
Station Triangeln.

Energibesparande LED-belysning på underjordisk järnvägsstation

Station Triangeln är en underjordisk järnvägsstation i centrala Malmö där...

Läs mer
SBS Betong 550
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

VD Helene Biström lämnar Infranord

Infranords VD Helene Biström har bestämt sig för att tillträda en tjänst...

Läs mer

Trafikomläggning vid järnvägsövergången i Skogstorp

Karta för trafikomläggningen.

Trafikverket ska reparera järnvägsrälsen samt återställa belä...

Läs mer
Zarges Takplattformar med utskjutbara plattformssegment för att stänga gapet mellan tåg och plattform.

Zarges presenterar arbetsplattformar för tåg

Trappor och plattformar är ett säkert och bekvämt sätt att nå alla delar...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se