Facebook

Instagram

Dalco Elteknik har blivit Systra Sverige


2017-10-12

Harald Marx, biträdande försäljningsledare, och Madelene Altberg, produktionsledare, är på Nordic Rail för att presentera Systra Sverige, tidigare Dalco Elteknik.
Bild:Elmia
Harald Marx, biträdande försäljningsledare, och Madelene Altberg, produktionsledare, är på Nordic Rail för att presentera Systra Sverige, tidigare Dalco Elteknik.

Det franska företaget Systra är näst störst i världen på järnvägsprojektering. Numera ingår även det svenska företaget Dalco Elteknik i den franska familjen.
– Med Systra blir det andra muskler i företaget, säger Harald Marx, biträdande försäljningsledare på Systra i Sverige.

Systra har sedan starten 1957 växt för att bli en av världens största järnvägsprojektörer. I dag arbetar man för att hitta lösningar inom alla grenar av transportsättet; järnväg, höghastighet, tunnelbanor och spårvägar.

Svenska Systra, före detta Dalco Elteknik, fokuserade enbart på vanlig järnväg och så kallad EST, el/signal/tele. Nu kan man i stället utforma och designa kompletta transportsystem inom infrastruktur såsom järnväg, spårväg och tunnelbana och erbjuder ett fullständigt åtagande inkluderat MBEST (mark, bana/spår/kanalisation, el, signal och tele) med särskilda kompetenser inom projekterings- och uppdragsledning samt projektering EST.

– Nu kan vi ta del av Systras kunskap och därigenom utvecklas för att arbeta med höghastighet, tunnelbana och spårväg. Förr var det bara vanlig järnväg medan vi nu kan satsa på allt, säger Harald.

– Visst är det andra rutiner nu, ett litet företag i Sverige med 60 anställda har blivit en del av ett stort med 6 000 anställda, men nu finns resurserna för att kunna växa.

På Nordic Rail finns nu chansen för Systra Sverige att visa upp sig. Många vet vad Dalco Elteknik arbetar med, men inte alla vet om att företaget numera är en del av det franskägda Systra.

– Vi vill visa att vi finns och att vi fortfarande är samma företag med samma kvalitet fast med ett annat namn, säger Harald.

Och framtiden? Jodå, den ser ljus ut, menar Harald.

– Med Systra kan vi satsa på allt, inte bara traditionell järnväg utan alla de transportmedel som Systra arbetar med och samtidigt känna att vi kan klara av det, säger Harald.

– Nu finns planer på att växa och att utvecklas ännu mer och det känns väldigt inspirerande.



Källa: Elmia


Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se