Facebook

Instagram

Dalco Elteknik har blivit Systra Sverige


2017-10-12

Harald Marx, biträdande försäljningsledare, och Madelene Altberg, produktionsledare, är på Nordic Rail för att presentera Systra Sverige, tidigare Dalco Elteknik.
Bild:Elmia
Harald Marx, biträdande försäljningsledare, och Madelene Altberg, produktionsledare, är på Nordic Rail för att presentera Systra Sverige, tidigare Dalco Elteknik.

Det franska företaget Systra är näst störst i världen på järnvägsprojektering. Numera ingår även det svenska företaget Dalco Elteknik i den franska familjen.
– Med Systra blir det andra muskler i företaget, säger Harald Marx, biträdande försäljningsledare på Systra i Sverige.

Systra har sedan starten 1957 växt för att bli en av världens största järnvägsprojektörer. I dag arbetar man för att hitta lösningar inom alla grenar av transportsättet; järnväg, höghastighet, tunnelbanor och spårvägar.

Svenska Systra, före detta Dalco Elteknik, fokuserade enbart på vanlig järnväg och så kallad EST, el/signal/tele. Nu kan man i stället utforma och designa kompletta transportsystem inom infrastruktur såsom järnväg, spårväg och tunnelbana och erbjuder ett fullständigt åtagande inkluderat MBEST (mark, bana/spår/kanalisation, el, signal och tele) med särskilda kompetenser inom projekterings- och uppdragsledning samt projektering EST.

– Nu kan vi ta del av Systras kunskap och därigenom utvecklas för att arbeta med höghastighet, tunnelbana och spårväg. Förr var det bara vanlig järnväg medan vi nu kan satsa på allt, säger Harald.

– Visst är det andra rutiner nu, ett litet företag i Sverige med 60 anställda har blivit en del av ett stort med 6 000 anställda, men nu finns resurserna för att kunna växa.

På Nordic Rail finns nu chansen för Systra Sverige att visa upp sig. Många vet vad Dalco Elteknik arbetar med, men inte alla vet om att företaget numera är en del av det franskägda Systra.

– Vi vill visa att vi finns och att vi fortfarande är samma företag med samma kvalitet fast med ett annat namn, säger Harald.

Och framtiden? Jodå, den ser ljus ut, menar Harald.

– Med Systra kan vi satsa på allt, inte bara traditionell järnväg utan alla de transportmedel som Systra arbetar med och samtidigt känna att vi kan klara av det, säger Harald.

– Nu finns planer på att växa och att utvecklas ännu mer och det känns väldigt inspirerande.



Källa: Elmia


Skriv ut



Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.
Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.

MP: "Skip stop är ett fiasko"

Efter drygt en månad drar Alliansen i nödbromsen på skip-stop. Trots flera års planering blev resultatet färre tåg och en usel tidtabell för många.

Läs mer
lännen


SJ tar marknadsandelar från flyget i Umeå

Fler byter flyg mot tåg på sträckan Umeå – Stockholm. Medan tå...

Läs mer
DLMASKIN550


Fler fjärrtåg i tid efter Citybanans öppnande

Sex månader efter öppningen av pendeltågstunneln Citybanan i Stockholm är...

Läs mer


Hit reste svenskarna med SJ under 2017

Under 2017 gjordes över 30 miljoner resor med SJ, vilket är nytt rekord. Stockholm var...

Läs mer

79 personer omkom i bantrafiken 2017

2017 omkom 79 personer i svensk bantrafik. Detta är en minskning med 10 omkomna jämfö...

Läs mer

Ny VD för Öresundståg AB

Öresundståg ABs styrelse har vid gårdagens styrelsesammanträde beslutat att...

Läs mer
<span class=\

Eitech bygger likriktarstationer till spårväg i Lund

I Lund byggs en spårväg för att sammanlänka centrum och den nya stadsdelen,...

Läs mer
Den nya tunnelbanestationen i Hagalund.

Projekteringen av Gula tunnelbanelinjen i Stockholm går som på räls - trots avsaknad av ritningar

Den fyra kilometer långa nya tunnelbanelinjen i Stockholm byggs till stor del utan ritningar....

Läs mer


Kiwa Inspecta skriver avtal med Trafikförvaltningen

Kiwa Inspecta Technology har ingått ett avtal med Trafikförvaltningen i Stockholm....

Läs mer

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: Infrastrukturplanen hotar klimatet

Med det nya året trädde klimatlagen, det klimatpolitiska ramverket och klimatmålen...

Läs mer

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: Bygga vid stationer ger billigare boende

Frågan är om dagens byggande i storstadsområdenager det trevligaste boendet till...

Läs mer
Lotta Edholm (L).

Edholm (L): Höghastighetstågen blir en förlustaffär

Under torsdagen presenterade regeringens utredare inom Sverigeförhandlingen ett slutligt...

Läs mer

Miljöpartiet välkomnar snabb utbyggnad av höghastighetsjärnväg

Sverige behöver höghastighetståg snabbt. Det konstaterar Sverigeförhandlingen...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se