Facebook

Instagram

DC/DC omvandlare med extra brett inspänningsområde för järnvägs-
och transportindustrin


2018-05-16

<span id=\
Bild: Shutterstock
Den nya serien är avsedd främst för järnväg och transportindustrin.

<span id=\
Bild: Powerbox
PRBX nya kortmonterade DC/DC omvandlare 8W till 20W, med brett inspänningsområde.

Powerbox, ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer än fyra decennier en ledare i optimerade strömförsörjningslösningar för krävande applikationer, lanserar fyra nya serier kortmonterade DC/DC omvandlare 8W till 20W med extra brett inspänningsområde, avsedda främst för järnväg och transportindustrin. Med sitt inspänningsområde på 13:1, från 12V till 160V, ger MAD33 (8W), MAD32 (10W), MAE35 (15W) och MAF35 (20W) systemkonstruktörer möjlighet att med ett enda produktnummer lösa strömförsörjningen för en mängd olika applikationer inom t.ex. järnväg, industriautomation, fordonsapplikationer och fjärrstyrning. Det resulterar i minskad lagerhållning, minskad dokumentation och kortad time to market.

MAD-MAE-MAF serierna är framtagna för att uppfylla järnvägsnormerna EN50155, EN50121-3-2, EN61373 och EN45545, samt även ISO7637-2 för 24V i fordon och EN12895 för t.ex. industriella truckar och robotar. 8W MAD33 har ett standard DIP24 hölje, medan MAD32, MAE35 och MAF35 har 2x1” hölje. Alla fyra har en typisk verkningsgrad på 86%, ett enastående värde för en omvandlare med 13:1 inspänningsområde.

Internet of Things (IoT) växer och antalet uppkopplade enheter och sensorer ökar snabbt. Systemkonstruktörer möter utmaningen att ta fram produkter som passar många olika applikationer, med många olika matningsspänningar. Järnvägsnormen EN50155, för att ta ett exempel, specificerar sex olika bus-spänningar (24V, 37,5V, 48V, 72V, 96V och 110V) med spänningsdippar (brownouts) och transienttoppar vid startförlopp.

Många typer av utrustning kan behöva matas från vilken som helst av dessa spänningar och för att klara det måste enheterna enligt EN50155 klara 14,4V (brownout) till 154V (transient i 1 sekund). Med sitt inspänningsområde på 12V till 160V och uteffekter från 8W till 20W är de nya MAD-MAE-MAF serierna från Powerbox som en schweizisk armékniv för strömförsörjning, en universallösning. De förenklar konstruktionsarbetet och förkortar time-to-market, samtidigt som de reducerar lagerhållning och dokumentation.

– En kortare Time to market ger konkurrensfördelar. Minskad lagerhållning och dokumentation innebär besparingar. En förenklad försörjningskedja ger dessutom snabbare och säkrare leveranser vilket bl.a. minskar stopptiden vid tågunderhåll och hårdvaruuppgraderingar. Dessa faktorer har inom järnvägsindustrin varit drivande för kravet på omvandlare med brett inspänningsområde. Vi ser nu samma sak inom andra applikationsområden som t.ex. industriautomation och fordon, säger Martin Fredmark, VP Portfolio Management på Powerbox.
– Att konstruera DC/DC omvandlare med 13:1 inspänningsfönster och samtidigt optimera alla andra parametrar, samt uppnå bästa möjliga verkningsgrad över hela inspänningsområdet, är en stor utmaning. Vi är mycket stolta över att ha lyckats med det i de nya MAD-MAE-MAF serierna.

Exempel på applikationer inom järnvägsindustrin där de nya omvandlarna passar utmärkt är kommunikationsenheter, GSM-R telefoner och deras dockningsstationer, routrar/Wi-Fi access, små bildskärmar, sensorer, samt som standby för större enheter.

MAD33 och MAD32 finns med fyra utspänningar; 5, 12, 24 och 48V. De levererar 8W respektive 10W i miljö med naturlig kylning. MAD33 har ett Dual In Line hölje med måtten 31.8 x 20.3 x 12.7 mm (1.25 x 0.8 x 0.5 tum). MAD32 har ett standard 2x1” hölje med måtten 50.8 x 25.4 x 10.2 mm (2.00 x 1.00 x 0.40 tum). 15W MAE35 och 20W MAF35 finns med de tre utspänningarna 12, 24 och 48V och har även de ett standard 2x1” hölje. Alla serierna levererar full uteffekt i omgivningstemperatur upp till 60°C och med linjär derating upp till 100°C på höljet. MAD33, MAD32, MAE35 och MAF35 har samtliga ett hölje i plast.

Framtagna för krävande miljöer uppfyller MAD-MAE-MAF serierna kraven för termisk chock och vibrationer enligt EN61373 och MIL-STD-810F, samt för brand och rök enligt EN45545-2.

Samtliga varianter i MAD-MAE-MAF serierna har full uppsättning interna skydd med inspänningsblockering, kortslutningsskydd och strömbegränsning. De har en fast switch frekvens och ingångsfilter av PI typ. Temperaturområdet för drift är -40 till +85°C omgivningstemperatur (max 105°C på höljet) och -55 till +125°C för lagring.

De nya omvandlarna uppfyller UL60950-1, EN60950-1 och IEC60950-1 normerna, samt CE mark 2014/30/EU. Isolationsspänningen på ingång och utgång är 3000V för samtliga varianter. De uppfyller också kraven enligt RoHS. 

Tillsammans med de tidigare lanserade serierna PQB50U-72S (50W) och PFB600W-110S (600W) ger de nya MAD33 (8W), MAD32 (10W), MAE35 (15W) och MAF35 (20W) ett komplett utbud av omvandlarlösningar, från 8W till 600W, för järnvägsapplikationer och andra industrier med motsvarande höga krav.



Källa: Powerbox


Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se