Facebook


Instagram

Edholm (L): Höghastighetstågen blir en förlustaffär


2017-12-23

Lotta Edholm (L).
Bild:Pressbild
Lotta Edholm (L).

Under torsdagen presenterade regeringens utredare inom Sverigeförhandlingen ett slutligt förslag på utbyggnad av höghastighetståg. Kostnaden uppskattas i dagsläget till ungefär 230 miljarder kronor. Liberalerna i Stockholms stad vidhåller att satsningar som gynnar vardagsresande och arbetspendling bör prioriteras framför högriskprojektet med höghastighetståg.

-  Höghastighetstågen riskerar att bli en gökunge som slukar enorma summor och samtidigt tränger ut investeringar som är absolut nödvändiga för att tillväxtregionen Stockholm ska fungera. Trafikverkets egna beräkningar visar att höghastighetstågen kommer att bli en samhällsekonomisk förlustaffär. Samtidigt blir det allt trängre på våra befintliga vägar och spår. Därför borde regeringen istället prioritera utökade satsningar på kollektivtrafiken och på att öka framkomligheten för alla vardagspendlare som försöker ta sig till jobbet och skolan, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Utredningen föreslår också att arbetet med en östlig förbindelse mellan Stockholm och Nacka fasas ut. Lotta Edholm vill se att Östlig förbindelse byggs och vill se större investeringar i kollektivtrafik.

-  Tyvärr sätter Socialdemokraterna och Miljöpartiet av prestigeskäl stopp för en investering som skulle göra stor nytta för stockholmarna och även göra så att för kollektivtrafiken slipper fastna i köer. Vi kommer fortsätta att kämpa för Östlig förbindelse tillsammans med ytterligare investeringar i kollektivtrafik, som till exempel en förlängning av Spårväg City till Ropsten, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Utredningen har också gått vidare med en höjning av trängselskatteavgifterna i Stockholm. Liberalerna anser att det är hög tid att intäkterna från trängselskatten tillfaller Stockholmsregionen, istället för staten, för att finansiera infrastrukturinvesteringar.

-  För att trängselskatten ska kunna ge avsedd effekt, att möjliggöra smidigare kollektiva resor och minska människors beroende av bil, måste de gå till regionens investeringar och får inte bli en pott för staten att använda, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Fakta om höghastighetstågens kostnader:

  • Sverigeförhandlingens uppskattning är att själva byggandet av höghastighetsjärnvägen kommer att kosta 230 miljarder kronor. Detta är en prognos med betydande osäkerhet.
  • Trafikverket har dock uppskattat den totala samhällsekonomiska bruttokostnaden av höghastighetstågen till 403 miljarder (se SOU 2017:107 tabell 3.2).
  • Verket räknar på en nettoförlust för samhället på 250 miljarder kronor.




Källa: Liberalerna

Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se