Facebook


Instagram

Efter 1,5 år av testkörningar med världens två första vätgaståg inleds nu nästa fas i projektet


2020-05-22

<span><span>De två första Coradia iLint-tågen från Alstom har gått i passagerartrafik 2018 och har nu testkörts i <span><span>mer än 180 000 kilometer</span></span>.</span></span>
Bild: Alstom / Rene Frampe
De två första Coradia iLint-tågen från Alstom har gått i passagerartrafik 2018 och har nu testkörts i mer än 180 000 kilometer.

Efter 530 dagar och mer än 180 000 kilometer avslutades de framgångsrika testkörningarna av världens två första vätgaståg i slutet av februari. De två första Coradia iLint-tågen från Alstom har nu gått i passagerartrafik sedan i september 2018.

Från 2022 kommer 14 Coradia iLint-tåg att ersätta de befintliga dieseldrivna motorvagnstågen. LNVG var det första tågföretaget som trodde på vätgas och investerade i tekniken med en order på 14 Coradia iLint-tåg och trettio års underhåll och strömförsörjning. Detta projekt visar hur viktigt det är med grön mobilitet för delstaten Niedersachsen. Alstom, som är en av de ledande tillverkarna av järnvägsfordon i Europa, kommer att tillverka bränslecellstågen för LNVG och ansvara för underhållet av fordonen vid sin anläggning i Salzgitter i Tyskland. Gas- och teknikföretaget Linde kommer att bygga och driva en vätgastankstation för serietågen nära stationen i Bremervörde.

– Våra två Coradia iLint har de gångna 1,5 åren visat att bränslecellstekniken kan användas framgångsrikt i daglig passagerartrafik. Detta gör oss till en viktig drivkraft på vägen mot utsläppsfri och hållbar mobilitet inom järnvägstransporter, kommenterar Jörg Nikutta, vd för Tyskland och Österrike på Alstom Transport Deutschland GmbH.
– Vi har också fått värdefulla data från testkörningarna av bränslecellstågen för vidareutveckling av tekniken. 

– Vi är stolta över att vi var det första järnvägsbolaget i världen som fick köra de två första bränslecellstågen på Weser-Elbe-nätet. Våra passagerare var mycket nyfikna på tågen och den nya tekniken från första början. Förutom en mycket låg ljudnivå kunde vätgaståget leverera utsläppsfri drift, särskilt viktigt i tider av klimatförändringar. Driften av iLint var motiverande för våra tågförare, säger Andreas Wagner, chef för SPNV-divisionen och auktoriserad undertecknare på Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (evb).

Carmen Schwabl, vd för LNVG, tillägger: – Med de lyckade, nu avslutade testkörningarna är kraven för kontinuerlig drift av vätgastågen från 2022 uppfyllda. LNVG bidrar således till genomförandet av hållbara, innovativa och miljövänliga mobilitetslösningar, särskilt på landsbygden.

– Alstom har skrivit vätgashistoria här. Projektet är av stor betydelse för industripolitik som sträcker sig långt bortom Tysklands gränser. Vad vi bevittnar här är den första konkurrenskraftiga produkten inom vätgasmobilitet på industriell nivå, säger Niedersachsens ekonomi- och transportminister, Dr. Bernd Althusmann.

– Det federala transportministeriet är mycket glada över att stödja vätgaståget i Bremervörde som är ett pilotprojekt för framtidens transporter. Det här projektet är trots allt ett flaggskepp för framtidens mobilitet, säger Enak Ferleman, statssekreterare vid det federala ministeriet för transport och digital infrastruktur.
– Vätgas är ett reellt, utsläppssnålt och effektivt alternativ till diesel. Speciellt på sekundära linjer där luftledningar är oekonomiska eller ännu inte är tillgängliga kan dessa tåg köras på ett rent och miljövänligt sätt. Vi skulle vilja se fler sådana tillämpningar.



Källa: Alstom


Skriv ut



Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.
Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.

Här är den enda kranen som uppfyller kraven för Paris tunnelbaneutbyggnad

Med en lyftkapacitet på 120 t var den kraftfulla teleskopiska bandkranen SENNEBOGEN 6113 E den idealiska partnern för kranhyreskunder som ENCO, som kunde hyra ut kranen till Sefi-Intrafor...

Läs mer
Tammermatic
Epiroc samarbetar med ABB för att utveckla e-drivlinan för Railcares batteridrivna fordon för alla tillämpningar inom järnvägsunderhåll.

ABB är med på hållbarhetståget med världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll

Epiroc har samarbetat med ABB för att utveckla e-drivlinan till Railcares batteridrivna fordon...

Läs mer
Malux  järnväg

Omfattande spårbyte på Nygatan

Spårvagnsspåren på Nygatan är slitna och behöver ersättas med nya....

Läs mer
iNFOSPREAD
MTRX punktligast mellan Stockholm och Göteborg 2020 med rekordsiffror.

MTRX punktligast mellan Stockholm och Göteborg 2020 med rekordsiffror

MTRX var återigen punktligast på sträckan mellan Stockholm och Göteborg...

Läs mer
Zinga


Grön el till alla tåg på Øresundsbron

Varje tåg som rullar över Øresundsbrons järnväg drivs nu på...

Läs mer
RSAB


Rejlers förvärvar KANtech i Norge och stärker positionen inom järnväg

Rejlers förvärvar 100 procent av aktierna i det norska teknikkonsultföretaget...

Läs mer
SBS Betong 550


Transitio och Västtrafik förlänger avtal med MTR Tech

Sedan två år underhåller MTR Tech traktionsmotorer för både Transitios...

Läs mer
Europakorridoren
Pendeltåg i antågande.

Punktligaste november någonsin i pendeltågens historia

2020 har hittills varit ett rekordår för pendeltågens punktlighet*, där...

Läs mer
Westmatic 550
Nu börjar Västtrafiks nya tåg, ZEFIRO Express, ta form i Tyskland. Det första tåget börjar testköras nu i veckan.

Västtrafiks nya tåg börjar testköras

Nu i veckan rullar det första av Västtrafiks 45 nya snabbtåg ut på testbana i...

Läs mer
Kregis 550

Stor satsning på järnvägen i södra Norrland och Dalarna 2021

Just nu rustas järnvägen i Sverige som aldrig förr. Nästa år kommer...

Läs mer
DLMASKIN550
Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen.

Tåg­företagen tecknar nytt avtal för Spårtrafik

Tillsammans med SEKO, ST, SRAT och Sveriges Ingenjörer har Tågföretagen kommit...

Läs mer
lännen


Premiär för SJs nya nattåg mellan Göteborg/Stockholm och Umeå

På söndag kväll 13 december rullar tre nattåg ut från Göteborg,...

Läs mer
Vattenfall
Från och med på söndag kommer Skånetrafikens Pågatåg att trafikera Lommabanan. En viktig milstolpe för utvecklingen av pendlingstrafiken i hela västra Skåne.

Snart rullar efterlängtade Pågatåg på Lommabanan

Söndagen den 13 december klockan 06.32 lämnar det första Pågatåget...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se