Facebook


Instagram

Efter 1,5 år av testkörningar med världens två första vätgaståg inleds nu nästa fas i projektet


2020-05-22

<span><span>De två första Coradia iLint-tågen från Alstom har gått i passagerartrafik 2018 och har nu testkörts i <span><span>mer än 180 000 kilometer</span></span>.</span></span>
Bild: Alstom / Rene Frampe
De två första Coradia iLint-tågen från Alstom har gått i passagerartrafik 2018 och har nu testkörts i mer än 180 000 kilometer.

Efter 530 dagar och mer än 180 000 kilometer avslutades de framgångsrika testkörningarna av världens två första vätgaståg i slutet av februari. De två första Coradia iLint-tågen från Alstom har nu gått i passagerartrafik sedan i september 2018.

Från 2022 kommer 14 Coradia iLint-tåg att ersätta de befintliga dieseldrivna motorvagnstågen. LNVG var det första tågföretaget som trodde på vätgas och investerade i tekniken med en order på 14 Coradia iLint-tåg och trettio års underhåll och strömförsörjning. Detta projekt visar hur viktigt det är med grön mobilitet för delstaten Niedersachsen. Alstom, som är en av de ledande tillverkarna av järnvägsfordon i Europa, kommer att tillverka bränslecellstågen för LNVG och ansvara för underhållet av fordonen vid sin anläggning i Salzgitter i Tyskland. Gas- och teknikföretaget Linde kommer att bygga och driva en vätgastankstation för serietågen nära stationen i Bremervörde.

– Våra två Coradia iLint har de gångna 1,5 åren visat att bränslecellstekniken kan användas framgångsrikt i daglig passagerartrafik. Detta gör oss till en viktig drivkraft på vägen mot utsläppsfri och hållbar mobilitet inom järnvägstransporter, kommenterar Jörg Nikutta, vd för Tyskland och Österrike på Alstom Transport Deutschland GmbH.
– Vi har också fått värdefulla data från testkörningarna av bränslecellstågen för vidareutveckling av tekniken. 

– Vi är stolta över att vi var det första järnvägsbolaget i världen som fick köra de två första bränslecellstågen på Weser-Elbe-nätet. Våra passagerare var mycket nyfikna på tågen och den nya tekniken från första början. Förutom en mycket låg ljudnivå kunde vätgaståget leverera utsläppsfri drift, särskilt viktigt i tider av klimatförändringar. Driften av iLint var motiverande för våra tågförare, säger Andreas Wagner, chef för SPNV-divisionen och auktoriserad undertecknare på Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (evb).

Carmen Schwabl, vd för LNVG, tillägger: – Med de lyckade, nu avslutade testkörningarna är kraven för kontinuerlig drift av vätgastågen från 2022 uppfyllda. LNVG bidrar således till genomförandet av hållbara, innovativa och miljövänliga mobilitetslösningar, särskilt på landsbygden.

– Alstom har skrivit vätgashistoria här. Projektet är av stor betydelse för industripolitik som sträcker sig långt bortom Tysklands gränser. Vad vi bevittnar här är den första konkurrenskraftiga produkten inom vätgasmobilitet på industriell nivå, säger Niedersachsens ekonomi- och transportminister, Dr. Bernd Althusmann.

– Det federala transportministeriet är mycket glada över att stödja vätgaståget i Bremervörde som är ett pilotprojekt för framtidens transporter. Det här projektet är trots allt ett flaggskepp för framtidens mobilitet, säger Enak Ferleman, statssekreterare vid det federala ministeriet för transport och digital infrastruktur.
– Vätgas är ett reellt, utsläppssnålt och effektivt alternativ till diesel. Speciellt på sekundära linjer där luftledningar är oekonomiska eller ännu inte är tillgängliga kan dessa tåg köras på ett rent och miljövänligt sätt. Vi skulle vilja se fler sådana tillämpningar.



Källa: Alstom


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se