Facebook


Instagram

Eitech bygger likriktarstationer till spårväg i Lund


2018-01-09

<span class=\
Bild:Metro arkitekter och Lunds kommun
LTH-parken är en del i den spårväg som byggs för att sammanlänka Lunds centrum och den nya stadsdelen, Brunnshög. Eitech har tecknat ett avtal med Skanska, huvudentreprenör för projekt Spårväg Lund C - ESS, om leverans av samtliga likriktarstationer längs spårvägssträckningen.

I Lund byggs en spårväg för att sammanlänka centrum och den nya stadsdelen, Brunnshög, där det också byggs forskningsanläggningarna MAX IV och ESS. Eitech har tecknat ett avtal med Skanska, huvudentreprenör för projekt Spårväg Lund C - ESS, om leverans av samtliga likriktarstationer för den 5,5 km långa spårvägssträckningen.

Eitechs uppdrag omfattar att leverera fem likriktarstationer med uppgift att omvandla trefas växelspänning till likspänning för matning av den nya spårvägens kontaktledning. Stationerna får en kapacitet om vardera 900 kW och utrustas bland annat med 11 kV trefasställverk, likriktaraggregat, 750 V likströmsställverk samt skydds-, kontroll- och hjälpkraftutrustning.

- Stationerna på ca 35 kvadratmeter byggs med all elteknik inmonterad och levereras sedan till anläggningsplatserna i Lund för driftsättning. I stationerna installerar vi avancerad skyddsutrustning för att säkerställa att fel som uppkommer i kontaktledningssystemet bortkopplas snabbt och selektivt, förklarar Karl-Jörgen Mathiasson, Eitechs enhetschef inom Infra Kraft.

Genom den nya investeringen blir Lund den fjärde staden i Sverige med spårväg, och den första i modern tid som bygger spårväg utan att tidigare haft spårväg. Byggstart skedde i mars 2017 och trafiken planeras starta 2020.

- Spårväg är ett miljövänligt, bekvämt och effektivt kollektivtrafikalternativ. Nya system har byggts i många städer runt om i världen den senaste tiden. I Norden har Bergen och Århus redan byggt och Tammerfors, Odense och Köpenhamn är på gång. Jag tror att Lunds investering kommer att visa vägen även för andra svenska städer, säger Karl-Jörgen Mathiasson.



Källa: Eitech


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se