Facebook


Instagram

EMC för järnvägar


2017-04-19

Bild:Svensk Elstandard

Hela serien EMC-standarder för järnväg har uppdaterats, både de övergripande delarna om bl a emission från hela järnvägssystemet till omgivningen och de följande delarna om tåg, och apparater ombord på tåg, och om fasta installationer för signalering och elförsörjning.

Eftersom alltfler elektroniska apparater kan förekomma – installeras eller bäras – i omedelbar närhet till järnvägar och spårvägar, är de europeiska standarderna i serien EN 50121 ett viktigt hjälpmedel för att hålla störningarna till omgivningen på en godtagbar nivå. Detsamma gäller i den andra riktningen, att järnvägen och dess utrustning ska tåla de elektromagnetiska störningar som kan förekomma i dess närhet.

I de delar som behandlar apparater i lok och vagnar, SS-EN 50121-3-1, och på marken, SS-EN 50121-4 och SS-EN 50121-5, behandlas nu störningar med frekvenser upp till 6 GHz. En förändring i den del som behandlar kompletta lok och vagnar respektive elförsörjning, SS-EN 50121-3-1 och SS-EN 50121-5, är att värden för utstrålade elektromagnetiska fält i området 9 kHz till 150 kHz flyttats till en informativ bilaga.

Den bilaga ZZ som kopplar ihop innehållet i standarderna med de väsentliga kraven i EMC-direktivet 2014/30/EU har uppdaterats i de delar som berör produkter och tagits bort från de övriga.

Se preview här på den allmänna delen SS-EN 50121-1 som i en inledning ger en översikt över standardens syfte och uppbyggnad. Genom funktionen preview i SEK Shop kan vem som helst för varje standard från SEK Svensk Elstandard fritt och utan kostnad ladda hem och ta del av förord, eventuell inledning, innehållsförteckning och det avsnitt som beskriver standardens syfte och omfattning. Se preview härpå SS-EN 50121-5 om fasta installationer för elförsörjning.

En annan järnvägsstandard som fastställts i april är SS-EN 50633, Järnvägstillämpningar - Fasta installationer - Skyddsprinciper för banmatningssystem med växelspänning eller likspänning. Den gäller inte bara för bandrift, utan också anläggningar för trådbussar och andra liknande system för vägfordon. Se preview här.

Även SS-EN 50633 är en europeisk standard som fastställts som svensk standard av SEK Svensk Elstandard. Den behandlar de särskilda skyddsprinciper som gäller för banmatning och beskriver och specificerar skyddssystemens funktion.

Dessa standarder har tagits fram i europeiskt samarbete inom standardiseringsorganisationen CENELEC, där svenska företag och myndigheter deltar genom den svenska kommitté, SEK TK 9, som organiseras av SEK Svensk Elstandard, en av de tre svenska standardiseringsorganisationerna. Läs mer här.



Källa: Svensk Elstandard

Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se