Facebook


Instagram

En Globen med massor från Fyra spår-utbyggnaden


2019-04-26

Bullerskyddsvallen genom Arlöv där en del av massorna från ombyggnaden hamnat.
Bild: Trafikverket/JV, NCC/OHL
Bullerskyddsvallen genom Arlöv där en del av massorna från ombyggnaden hamnat.

Trafikverkets projektchef Jens-Peter Eisenschmidt.
Bild: Trafikverket/JV, NCC/OHL
Trafikverkets projektchef Jens-Peter Eisenschmidt.

Stora mängder massor och deponi ska tas om hand när Fyra spår mellan Arlöv och Lund byggs ut.
– Jag brukar populärt säga att massorna motsvarar en fylld Globen, säger Trafikverkets projektchef Jens-Peter Eisenschmidt.

Södra Sveriges just nu största anläggningsprojekt är i full gång sedan drygt ett år. Det märket alla boende i Malmö-Lund när broar och vägar tillfälligt stängs av.
– Men när det gäller massor är vi fortfarande bara i början av projektet och det är relativt små mängder som måste tas om hand, säger Jens-Peter Eisenschmidt.
– Än så länge klarar vi oss genom att anlägga nya bullervallar eller förlänga gamla bullervallar.

Den riktigt stora utmaningen kommer våren 2021 när järnvägen genom Åkarp och Hjärup ska grävas ner i ett stort dike, som mest sex meter djupt.
– Det är den frågan vi arbetar med just nu. Det gäller att hitta det ekonomiskt och miljömässigt bästa alternativet.
– Om inte annat så har vi möjlighet att lägga massorna i Norra hamnen i Malmö. Men det är många lastbilar som i så fall ska köra dit så helst vill vi hitta ett mer ekonomiskt och bättre miljömässigt alternativ.

Har ni stött på miljöfarliga massor?
– Vi gjorde noggranna provtagningar redan innan vi drog igång projektet och vi har inte stött på några större överraskningar.

Hur går det projektet som helhet?
– Det går väldigt bra. Vi började skissa på en tidsplan för fem år sedan och den håller vi även om vi har små marginaler.

Hur fungerar samarbetet med allmänheten?
– Trots att det är stora ingrepp så tycker jag att de flesta är väldigt förstående – även när vi tillfälligt tvingats stänga broar och vägar.

Faktaruta:
Järnvägen mellan Arlöv och Lund ska byggas om till fyra spår. För att klara ombyggnaden måste man tillfällig anlägga två extra spår som sedan tas bort. De fyra spåren förväntas vara i full drift 2024.

Stationerna i Burlöv, Åkarp och Hjärup byggs om och en helt ny station anläggs på Klostergården.
NCC har tillsammans med spanska OHL tilldelats entreprenaden. Kostnaden beräknas till drygt fem miljarder kronor. Längden på ombyggnaden är 11 kilometer, varav 5 kilometer nedsänkt.



Källa: Live Business Media Group


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se