Facebook


Instagram

Färre dödade i olyckor men fler självmord i bantrafiken


2019-06-11

Bild: Trafikanalys

Figur 1. Antal omkomna i olyckor respektive självmord i bantrafiken totalt, dvs. järnväg, spårväg och tunnelbana sammantaget. Åren 2000–2018.
Bild: Trafikanalys
Figur 1. Antal omkomna i olyckor respektive självmord i bantrafiken totalt, dvs. järnväg, spårväg och tunnelbana sammantaget. Åren 2000–2018.

Under 2018 omkom totalt 97 personer i bantrafiken, dvs. vid järnväg, spårväg och tunnelbana sammantaget. Det var en ökning med 20 procent jämfört med året innan och det är självmorden som står för ökningen. Det visar Trafikanalys officiella statistik om bantrafikskador.

I den svenska bantrafiken omkom under 2018 9 personer i olyckor samt 88 personer i självmord. Därmed var totala antalet omkomna i bantrafiken under 2018 – 97 personer – 16 personer fler än 2017, en ökning med 20 procent och det högsta antalet sedan år 2015. Antalet omkomna i olyckor 2018 var det lägsta sedan åtminstone år 2000* medan självmorden ökade från 63 under 2017 till 88 under 2018. Sedan år 2000 har i genomsnitt 76 procent av de omkomna i bantrafiken varit självmord (se diagram i bildspelet ovan).

– Inom de transportpolitiska målen finns målet att antal omkomna inom bantrafiken ska minska fortlöpande och det målet är i princip redan uppnått**, säger Maria Melkersson, kvalificerad utredare vid Trafikanalys.
– Dock finns även ett mer utmanande mål, Trafikverkets halveringsmål för antalet omkomna totalt på den statliga järnvägen, i olyckor och självmord sammantaget. En halvering till år 2020 jämfört med 2010 skulle innebära maximalt 55 omkomna år 2020.*** Utifrån det senaste årets utveckling blir det målet svårt att nå.

Självmord är ett stort problem i bantrafiken och framför allt vid järnvägen. Sedan år 2000 har 76 procent av de omkomna i bantrafiken varit självmord. Av de 88 personerna som omkom i självmord under 2018 (mot 63 året innan), dödades 80 vid järnvägen och 8 i tunnelbanan. Inget självmord skedde vid spårvägen under 2018.

Män dominerar bland de dödade, både i olyckor och självmord. Sedan år 2009 har omkomna i olyckor 77 procent varit män och i självmord 68 procent män.

Spårvägarna är av marginell betydelse vad gäller dödsfall. Däremot står spårvägarna för en större andel av de allvarligt skadade (Figur 2). Under 2018 skadades totalt 18 personer allvarligt i bantrafikolyckor, mot 29 året innan. Av de 18 allvarligt skadade var 5 vid järnvägen 10 vid spårvägen och 3 i tunnelbanan.

* Det finns officiell statistik om bantrafikskador från och med år 2000.

** För beskrivning av hur målet om fortlöpande minskning tolkats och fallit ut, se senaste uppföljningen av de transportpolitiska målen 2019 (Trafikanalys Rapport 2019:6).

*** Den absoluta majoriteten av järnvägen är statlig. Järnvägar med annan ägare är lokala banor i Stockholm, industrispår och museijärnvägar. Om målet, se vidare www.trafikverket.se/om-oss/tillgangligt-sverige/nollvisionen




Källa: Trafikanalys


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se