Facebook

Instagram

Första nya tunnelbanetåget på plats


2018-06-21

Bild: Bombardier

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en mängd nyheter som innebär mindre trängsel, bättre komfort och förbättrad tillgänglighet.

Trafikförvaltningen har beställt 48 nya tunnelbanetåg (96 vagnar) av typen C30. De kommer att ersätta de allra äldsta tågen CX, som är så pass gamla att de behöver bytas ut. Trafikstart för de första C30-tågen är planerad till sommaren 2019. Alla 48 tåg planeras vara levererade 2022.

– Med de här tågen får SL:s resenärer en enklare resa, med mindre trängsel, bättre trafikinformation och förbättrad tillgänglighet. Jag är stolt över de nya C30-tågen som nu flyttar in i den nya depån i Norsborg, säger Caroline Ottosson, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.

C30-tågen innehåller en mängd nyheter. En del är synliga för resenärer, medan en del av de nya lösningarna inte syns för blotta ögat:

  • Fler dörrar och en öppen möblering med säten längs sidorna. Bredare gångar med plats för fler stående resenärer samt fler ytor för barnvagnar och rullstolar. Samtidigt medför utformningen snabbare av- och påstigning.
  • De nya vagnarna har hög komfort i form av till exempel luftkonditionering, större benutrymme vid sätena och fler handstänger att hålla sig i. Tåget accelererar och bromsar mjukare vilket ger en behagligare reseupplevelse.
  • Fler skärmar för passagerarinformation. Skärmarna kan användas till såväl dynamiska linjekartor som stationsöversikter.
  • Tillgänglighetsanpassningar som till exempel höjd på placering av hjälptelefon och blindskrift, flexutrymmen med plats för rullstolar och väl utmärkta prioplatser genom avvikande gult tyg. En ljus färgskala med inslag av mörka kontrastkulörer samt en stark accentkulör skapar god kontrast även för synsvaga
  • Mycket fokus har lagts på driftsäkerhet, bland annat genom att många system är dubblerade.

– Med ordning och reda i ekonomin kan vi satsa för framtiden. Vi bygger nu ut tunnelbanan och rustar den tunnelbana vi har. Att nu kunna satsa på en helt ny generations tunnelbanetåg är ett uttryck för detta och känns väldigt roligt. När C30 sätts i trafik kommer tågen att tjäna stockholmarna väl, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Fakta C30:

Längd: 70 meter. Två C30-vagnar kan kopplas ihop och bildar då ett fullängdståg på 140 meter.
Vikt: 116 ton
Antal dörrar: 12 passagerardörrar per vagnsida (24 dörrar per fullängdståg mot 21 stycken på C20)
Antal passagerare: 140 sittande (varav 18 prioplatser), 490 stående(vid 5 personer stående/m2), och 4 rullstolsplatser. Totalt 634 passagerare per vagn.
Högsta hastighet: 90 km/h
Material interiört: bland annat aluminium,ull, läder och rostfritt stål
Material exteriört: aluminium
Återvinningsbarhet: 98 % av fordonsvikten är återvinningsbar




Källa: SL


Skriv ut



Gunnebo har siktet inställt på en växande tunnelbanemarknad i Indien

Gunnebo levererar hundratals biljettslussar till Indiens snabbt växande kollektivtrafiksystem.


I Indien finns det just nu planer för nybyggnation av 600 km tunnelbanenätverk. Landet...

Läs mer
Maxi Grip
EU-beslut:

Plats för minst åtta cyklar på varje tåg inom EU

Europaparlamentet beslutade under torsdagen att det ska finnas plats för minst åtta...

Läs mer
lännen

TopRight får repeatorder till NetworkRail, Brittiska statens järnvägsföretag i England

Ljusteknikföretaget TopRight Nordic har säkrat en strategiskt viktig affär med...

Läs mer
DLMASKIN550


Tyréns vinner nytt uppdrag i Norge åt Bane Nor - utreder Norges äldsta elektrifierade järnväg

Tyréns har vunnit ett uppdrag i Norge åt Bane NOR. Uppdraget är en utredning av...

Läs mer
SBS Betong 550


Tågresorna över bron har ökat med tio procent

Under året har tågresorna med Öresundståg över bron ökat...

Läs mer
\

Tågresenärer sparade 26 ton koldioxid

När 3500 bilpendlare tog tåget under avstängningen av E6an, sparade de tillsammans...

Läs mer


NRC Group visar fortsatt stark tillväxt och blir störst i Norden

NRC Group visar under ytterligare ett kvartal goda resultat. Under det tredje kvartalet...

Läs mer
Nu kan medvetna fjällresenärer ta tåget till Hemavan Tärnaby.

I vinter går tåget till Hemavan Tärnaby

Norra Sveriges största skidort Hemavan Tärnaby, Snälltåget och Inlandsbanan...

Läs mer
I snitt har 3500 pendlare valt tåget varje dag under E6ans avstängning. Det motsvarar 2,5 mil bilkö.

3 500 pendlare tog tåget istället

Under avstängningen av E6an satte Skånetrafiken in tolv extra förlängda...

Läs mer


Mest lästa







Tågkraft

Uni-väg





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se