Facebook

Instagram

Fler och längre tåg i nästa tidtabell mellan Uppsala och Stockholm


2018-05-03

Bild: SJ

Det blir både fler avgångar och längre tåg i nästa års tågtidtabell. Det enligt den ansökan som SJ lämnat in till Trafikverket. Blir den verklighet innebär det 40 tåg i varje riktning på vardagarna och 1 000 fler sittplatser i morgonrusningen.

Med införandet av pendelkortet Movingo fick SJ en resandeökning som var dubbelt så stor som prognostiserat. För att kunna möta den har man nu ansökt om ett helt nytt trafikupplägg som innebär både fler avgångar och längre tåg.
– Vi hade tidigare tappat en stor andel resenärer till SL-pendeln, men efter Movingos införande kom resenärerna tillbaka. Vår målsättning är förstås att kunna erbjuda alla resenärer en sittplats, därför ökar vi nu antalet platser i morgonrusningen, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

SJ har ansökt om ett helt nytt trafikupplägg som bättre ska möta den stora ökningen av antalet resenärer. I praktiken innebär det att antalet avgångar ökar från 37 till 40 från Uppsala till Stockholm och från 35 till 40 avgångar från Stockholm till Uppsala. Därmed förlängs halvtimmestrafiken från klockan 19.10 till klockan 21.10 i båda riktningarna. Det blir också en extra avgång kl. 16.17 från Stockholm till Uppsala. 

Tidtabellsansökan ska nu behandlas hos Trafikverket. Det är trångt på spåren och det är ett gediget pussel som ska läggas för att tågbolagen ska få köra så mycket som möjligt av den trafik de önskar. I slutet av september fastställs nästa års tågtidtabell som börjar gälla den 9 december.
– För att kunna erbjuda fler platser använder vi tvåvåningståg och långa tåg med 10 vagnar parallellt med att vi utökar antalet avgångar. Dessa förändringar kommer göra skillnad nu, men resandet med tåg ökar konstant. Om några år kommer det behövas fyra spår mellan Uppsala och Stockholm, men för att det ska bli verklighet krävs ett snabbt politiskt beslut, säger Jan Kyrk.




Källa: SJ


Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se