Facebook

Instagram

Fler och längre tåg i nästa tidtabell mellan Uppsala och Stockholm


2018-05-03

Bild: SJ

Det blir både fler avgångar och längre tåg i nästa års tågtidtabell. Det enligt den ansökan som SJ lämnat in till Trafikverket. Blir den verklighet innebär det 40 tåg i varje riktning på vardagarna och 1 000 fler sittplatser i morgonrusningen.

Med införandet av pendelkortet Movingo fick SJ en resandeökning som var dubbelt så stor som prognostiserat. För att kunna möta den har man nu ansökt om ett helt nytt trafikupplägg som innebär både fler avgångar och längre tåg.
– Vi hade tidigare tappat en stor andel resenärer till SL-pendeln, men efter Movingos införande kom resenärerna tillbaka. Vår målsättning är förstås att kunna erbjuda alla resenärer en sittplats, därför ökar vi nu antalet platser i morgonrusningen, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

SJ har ansökt om ett helt nytt trafikupplägg som bättre ska möta den stora ökningen av antalet resenärer. I praktiken innebär det att antalet avgångar ökar från 37 till 40 från Uppsala till Stockholm och från 35 till 40 avgångar från Stockholm till Uppsala. Därmed förlängs halvtimmestrafiken från klockan 19.10 till klockan 21.10 i båda riktningarna. Det blir också en extra avgång kl. 16.17 från Stockholm till Uppsala. 

Tidtabellsansökan ska nu behandlas hos Trafikverket. Det är trångt på spåren och det är ett gediget pussel som ska läggas för att tågbolagen ska få köra så mycket som möjligt av den trafik de önskar. I slutet av september fastställs nästa års tågtidtabell som börjar gälla den 9 december.
– För att kunna erbjuda fler platser använder vi tvåvåningståg och långa tåg med 10 vagnar parallellt med att vi utökar antalet avgångar. Dessa förändringar kommer göra skillnad nu, men resandet med tåg ökar konstant. Om några år kommer det behövas fyra spår mellan Uppsala och Stockholm, men för att det ska bli verklighet krävs ett snabbt politiskt beslut, säger Jan Kyrk.




Källa: SJ


Skriv ut





Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett gemensamt svar till EU-kommissionen om EU:s satsningarna på transportinfrastrukturen 2007-2013

Läs mer
Mantena

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer
Maxi Grip


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
SBS Betong 550
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer
Uniteam
<span>Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.</span>

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att...

Läs mer
DLMASKIN550

Railcare tecknar strategiskt ramavtal med Trafikverket

Railcare har tecknat ett ramavtal med Trafikverket avseende spårarbeten i hela Sverige....

Läs mer
lännen

Här finns lösningen på de stora tågförseningarna

Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.

Eftersatt underhåll av den svenska järnvägen – det är en av de stö...

Läs mer

Norconsult kapar restiderna på Dalabanan


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förbättrar tå...

Läs mer


NRC Group ska höja standarden på Bergslagsbanan

NRC Group har tilldelats två kontrakt för järnvägsarbete på...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se