Facebook


Instagram

Godstrafiken blev ljusglimt under ett händelserikt år på bron


2021-02-09

Bild: Johan Nilsson/Øresundsbron

Med 4,8 miljoner enkelresor på vägen och miljontals tågpassagerare 2020 fortsatte Øresundsbron att skapa möjligheter för människor och företag på båda sidor av sundet – trots att förbindelsen påverkades av coronapandemin och vägtrafiken minskade med 38,6 procent jämfört med 2019. Godstrafiken var nära oförändrad under året medan bil- och busstrafiken stod för minskningen.

Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 801 miljoner DKK, vilket är en nedgång med 480 miljoner DKK jämfört med året före. 

Vägtrafiken under årets tio första veckor låg i nivå med året före. Därefter påverkade coronapandemin Øresundsbrons trafik och intäkter resten av året. Myndigheternas restriktioner och skärpta inreseregler i kombination med ökat hemarbete, uteblivna fritidsresor och fler digitala möten satte spår i trafiken över sundet. 

– Vi ser att gränskontroller, restriktioner och mer tid hemma påverkat trafiken över sundet. Men genomsnittet på cirka 12.500 vägresor per dag visar samtidigt att bron förblir en viktig länk för många människor och företag. Just brobyggandet över sundet präglade också våra aktiviteter under 20-årsjubileet, som firades under anpassade former, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron. 

Øresundsbrons personbilstrafik minskade med 41,7 procent jämfört med 2019 – varav fritidstrafiken med 44 procent, kontanttrafiken med 51,8 procent och företagstrafiken med 48,5 procent. Pendlingstrafiken minskade mindre med 26,8 procent.  

Samtidigt rullade godstrafiken över bron på nästan samma nivå som i fjol. Antalet varubilar ökade med 3,8 procent, lastbilarna minskade med 1,4 procent och totalt sett minskade godstrafiken endast med 0,6 procent.   

– Godstrafiken har rullat stabilt över bron under hela pandemin, vilket är positivt för både konsortiets resultat och för att betydelsefulla leveranser i båda länderna kunnat fortsätta. Vår attraktivare prissättning för långa lastbilsekipage har bidragit positivt både för företagen och för miljön, säger Linus Eriksson.   

Under mars och april föll totaltrafiken med 60-70 procent jämfört med samma period i fjol. Från mitten av maj började trafiken sakta öka igen, och återhämtningen fortsatte under sensommaren då de skärpta inresereglerna delvis lättades. Men efter ökad smittspridning och nya restriktioner minskade trafiken igen under hösten.  

Trots trafiknedgång har dock Øresundsbron fortfarande cirka 600.000 BroPass-kunder. Att man stannar kvar som kund visar att det finns en uppbyggd vilja att resa över bron så snart samhället öppnar upp, enligt Eriksson. Vid årsskiftet påbörjades vaccinationerna på båda sidor av sundet, vilket ger optimism om en återhämtning i trafiken under 2021.  

Vägtrafikintäkterna minskade med 487 miljoner DKK till 985 miljoner DKK. Resultatet blev ett överskott på 801 miljoner DKK före värdeförändring, vilket är en minskning med 459 miljoner DKK jämfört med 2019. Järnvägsintäkterna är indexerade och påverkades därför inte av coronapandemin. 

Konsortiets driftkostnader fortsatte att minska – från 259 till 249 miljoner DKK. Finansieringskostnaderna blev 57 miljoner lägre och slutade på 122 miljoner DKK. Bolagets finanser är fortsatt robusta och återbetalningstiden, som har en lång tidshorisont till senast 2050, bedöms inte påverkas av årets resultat. 

– Trafiken och integrationen har puttats tillbaka i tiden under pandemin. När vi lär av året som gått behöver vi skapa förutsägbarhet och enkelhet för alla på båda sidor om sundet, då det finns fortfarande en stor outnyttjad potential i den gemensamma Öresundsregionen, säger Linus Eriksson. 


Huvudposterna i resultaträkningen (miljoner DKK)

 Jan – dec 2020Jan – dec 2019Utveckling
Intäkter väg9851.472-487
Intäkter järnväg5155123
Övriga intäkter2227-5
Summa intäkter1.5222.011-489
Driftkostnader-249-25910
Övriga rörelsekostnader-2-2-
Avskrivningar-348-290-58
Rörelseresultat9231.460-537
Finansiella poster-122-17957
Resultat före värdeförändring8011.281-480
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt, netto*-317-459 
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto*-3833 
Årets resultat446855 

* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.


Vägtrafikutveckling under 2020

 Trafik per dag
 2020
Trafik per dag
 2019
Utveckling
 trafik (%)
Utveckling trafik (antal)
Personbilar 10.85118.620-41,7 %-7.770
BroPass Fritid3.7596.713-44,0 %-2.953
BroPass Business1.4092.974-48,5 %-1.565
BroPass Pendlare4.0255.496-26,8 %-1.472
Kontant1.6583.438-51,8 %-1.779
Godstrafik**1.6311.641-0,6 %-11
Lastbilar > 9 m.1.3841.404-1,4 %-20
Varubilar 6-9 m.2462373,8 %9
Bussar55161-65,6 %-106
Totalt12.53720.423-38,6 %-7.886

* Personbilar inkluderar personbilar med släp och motorcyklar. ** Godstrafik inkluderar alla godstransporter från 6 meter eftersom betalstationen sedan 2019 möjliggör en mer omfattande kategorisering av fordon. 


Marknadsandelar inom Öresundstrafiken under 2020

  Marknadsandel i procent 2020* 
Personbilar85,3  
Godstrafik > 6 m.58,7  
Bussar85,3  
Totalt81,2  

* Gäller 1 oktober 2019 till 30 september 2020, vilket är den senaste perioden med aktuella data.


Källa: Øresundsbro Konsortiet


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se