Facebook

Instagram

Höghastighetsbanan – en bra start för många problem


2017-10-11

Jonas Karlsson, vd, Oslo-Stockholm 2.55 AB, Lennart Kalander, Trafikverket, moderator Ulf Nyström, Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i Riksdagens Trafikutskott, och HG Wessberg, Sverigeförhandlingen.
Bild:Elmia
Jonas Karlsson, vd, Oslo-Stockholm 2.55 AB, Lennart Kalander, Trafikverket, moderator Ulf Nyström, Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i Riksdagens Trafikutskott, och HG Wessberg, Sverigeförhandlingen.

Är höghastighetsbanan lösningen på alla bekymmer? Den något tillspetsade frågan diskuterades på nyckelseminariet ”Höghastighetsjärnvägar – löser det alla problem.” Svaret från panelen? Den löser inte allt, men mycket.

Bostäder, arbetsplatser och utbyggd kollektivtrafik. Förhoppningarna på höghastighetsbanan är många. Men frågan är om den löser allt detta?

När frågan diskuterades på tisdagens nyckelseminarium kunde HG Wessberg från Sverigeförhandlingen räkna upp många delar som den inte löser – exempelvis Malmbanan, trafiken mellan Gävle och Sundsvall samt en hel del godstågsproblematik i övre Norrland.

– Vad den däremot gör är att den tar ett första riktigt seriöst steg för att förbättra den allmänna kapacitetsbristen på våra svenska järnvägar, sade han under samtalet.

Dessutom avlastar höghastighetsjärnvägen den gamla stambanan samtidigt som Trafikverket får bättre förutsättningar att göra förbättringar på den. HG Wessberg tryckte även på att den nya stambanan bygger Sverige samman.

– Hela Götaland kommer att bli en gemensam arbetsmarknadsregion. Det blir fullt möjligt för en familj att bo i Jönköping, där en part jobbar i Göteborg och den andra i Stockholm. Det blir lättare för företag att anställa och människor kan enklare hitta jobb. Dessutom angriper vi för första gången klimatproblemet på riktigt. Det här är det enda sättet som vi kan hjälpa till med att uppnå de klimatmål som vi har satt upp, och i princip konkurrera ut flyget mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö.

Men en höghastighetsbana behöver inte vara lösningen för alla problem. Projektet Oslo–Stockholm 2.55 visar att det går att göra mycket med betydligt mindre åtgärder än att bygga helt nya järnvägar. Jonas Karlsson är vd för bolaget bakom projektet och han ser en tendens att diskussionen om höghastighetsjärnvägen slukar alla andra problem. Exempelvis sträckan mellan Oslo och Stockholm där en tågresa idag tar runt fem timmar. En restid på under tre timmar – med konventionella tåg – skulle göra oerhört mycket för arbetsmarknaden i regionen.

Projektet planeras kosta 55 miljarder svenska kronor – pengar som inte finns i dag. Ett sätt att finansiera tågförbindelsen är att se om de samhällsekonomiska vinsterna kan omvandlas till intäkter.

– Vi har kommit fram till att vi måste hitta andra finansieringslösningar. Lånefinansiering är hett, men vi tror inte att nyckeln ligger där utan nyckeln ligger på intäktssidan, sade Jonas Karlsson. 



Källa: Elmia


Skriv ut



Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.
Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.

MP: "Skip stop är ett fiasko"

Efter drygt en månad drar Alliansen i nödbromsen på skip-stop. Trots flera års planering blev resultatet färre tåg och en usel tidtabell för många.

Läs mer
lännen


SJ tar marknadsandelar från flyget i Umeå

Fler byter flyg mot tåg på sträckan Umeå – Stockholm. Medan tå...

Läs mer
DLMASKIN550


Fler fjärrtåg i tid efter Citybanans öppnande

Sex månader efter öppningen av pendeltågstunneln Citybanan i Stockholm är...

Läs mer


Hit reste svenskarna med SJ under 2017

Under 2017 gjordes över 30 miljoner resor med SJ, vilket är nytt rekord. Stockholm var...

Läs mer

79 personer omkom i bantrafiken 2017

2017 omkom 79 personer i svensk bantrafik. Detta är en minskning med 10 omkomna jämfö...

Läs mer

Ny VD för Öresundståg AB

Öresundståg ABs styrelse har vid gårdagens styrelsesammanträde beslutat att...

Läs mer
<span class=\

Eitech bygger likriktarstationer till spårväg i Lund

I Lund byggs en spårväg för att sammanlänka centrum och den nya stadsdelen,...

Läs mer
Den nya tunnelbanestationen i Hagalund.

Projekteringen av Gula tunnelbanelinjen i Stockholm går som på räls - trots avsaknad av ritningar

Den fyra kilometer långa nya tunnelbanelinjen i Stockholm byggs till stor del utan ritningar....

Läs mer


Kiwa Inspecta skriver avtal med Trafikförvaltningen

Kiwa Inspecta Technology har ingått ett avtal med Trafikförvaltningen i Stockholm....

Läs mer

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: Infrastrukturplanen hotar klimatet

Med det nya året trädde klimatlagen, det klimatpolitiska ramverket och klimatmålen...

Läs mer

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: Bygga vid stationer ger billigare boende

Frågan är om dagens byggande i storstadsområdenager det trevligaste boendet till...

Läs mer
Lotta Edholm (L).

Edholm (L): Höghastighetstågen blir en förlustaffär

Under torsdagen presenterade regeringens utredare inom Sverigeförhandlingen ett slutligt...

Läs mer

Miljöpartiet välkomnar snabb utbyggnad av höghastighetsjärnväg

Sverige behöver höghastighetståg snabbt. Det konstaterar Sverigeförhandlingen...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se