Facebook

Instagram

Höghastighetsbanan – en bra start för många problem


2017-10-11

Jonas Karlsson, vd, Oslo-Stockholm 2.55 AB, Lennart Kalander, Trafikverket, moderator Ulf Nyström, Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i Riksdagens Trafikutskott, och HG Wessberg, Sverigeförhandlingen.
Bild:Elmia
Jonas Karlsson, vd, Oslo-Stockholm 2.55 AB, Lennart Kalander, Trafikverket, moderator Ulf Nyström, Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i Riksdagens Trafikutskott, och HG Wessberg, Sverigeförhandlingen.

Är höghastighetsbanan lösningen på alla bekymmer? Den något tillspetsade frågan diskuterades på nyckelseminariet ”Höghastighetsjärnvägar – löser det alla problem.” Svaret från panelen? Den löser inte allt, men mycket.

Bostäder, arbetsplatser och utbyggd kollektivtrafik. Förhoppningarna på höghastighetsbanan är många. Men frågan är om den löser allt detta?

När frågan diskuterades på tisdagens nyckelseminarium kunde HG Wessberg från Sverigeförhandlingen räkna upp många delar som den inte löser – exempelvis Malmbanan, trafiken mellan Gävle och Sundsvall samt en hel del godstågsproblematik i övre Norrland.

– Vad den däremot gör är att den tar ett första riktigt seriöst steg för att förbättra den allmänna kapacitetsbristen på våra svenska järnvägar, sade han under samtalet.

Dessutom avlastar höghastighetsjärnvägen den gamla stambanan samtidigt som Trafikverket får bättre förutsättningar att göra förbättringar på den. HG Wessberg tryckte även på att den nya stambanan bygger Sverige samman.

– Hela Götaland kommer att bli en gemensam arbetsmarknadsregion. Det blir fullt möjligt för en familj att bo i Jönköping, där en part jobbar i Göteborg och den andra i Stockholm. Det blir lättare för företag att anställa och människor kan enklare hitta jobb. Dessutom angriper vi för första gången klimatproblemet på riktigt. Det här är det enda sättet som vi kan hjälpa till med att uppnå de klimatmål som vi har satt upp, och i princip konkurrera ut flyget mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö.

Men en höghastighetsbana behöver inte vara lösningen för alla problem. Projektet Oslo–Stockholm 2.55 visar att det går att göra mycket med betydligt mindre åtgärder än att bygga helt nya järnvägar. Jonas Karlsson är vd för bolaget bakom projektet och han ser en tendens att diskussionen om höghastighetsjärnvägen slukar alla andra problem. Exempelvis sträckan mellan Oslo och Stockholm där en tågresa idag tar runt fem timmar. En restid på under tre timmar – med konventionella tåg – skulle göra oerhört mycket för arbetsmarknaden i regionen.

Projektet planeras kosta 55 miljarder svenska kronor – pengar som inte finns i dag. Ett sätt att finansiera tågförbindelsen är att se om de samhällsekonomiska vinsterna kan omvandlas till intäkter.

– Vi har kommit fram till att vi måste hitta andra finansieringslösningar. Lånefinansiering är hett, men vi tror inte att nyckeln ligger där utan nyckeln ligger på intäktssidan, sade Jonas Karlsson. 



Källa: Elmia


Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se