Facebook

Instagram

Höghastighetsbanan – en bra start för många problem


2017-10-11

Jonas Karlsson, vd, Oslo-Stockholm 2.55 AB, Lennart Kalander, Trafikverket, moderator Ulf Nyström, Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i Riksdagens Trafikutskott, och HG Wessberg, Sverigeförhandlingen.
Bild:Elmia
Jonas Karlsson, vd, Oslo-Stockholm 2.55 AB, Lennart Kalander, Trafikverket, moderator Ulf Nyström, Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i Riksdagens Trafikutskott, och HG Wessberg, Sverigeförhandlingen.

Är höghastighetsbanan lösningen på alla bekymmer? Den något tillspetsade frågan diskuterades på nyckelseminariet ”Höghastighetsjärnvägar – löser det alla problem.” Svaret från panelen? Den löser inte allt, men mycket.

Bostäder, arbetsplatser och utbyggd kollektivtrafik. Förhoppningarna på höghastighetsbanan är många. Men frågan är om den löser allt detta?

När frågan diskuterades på tisdagens nyckelseminarium kunde HG Wessberg från Sverigeförhandlingen räkna upp många delar som den inte löser – exempelvis Malmbanan, trafiken mellan Gävle och Sundsvall samt en hel del godstågsproblematik i övre Norrland.

– Vad den däremot gör är att den tar ett första riktigt seriöst steg för att förbättra den allmänna kapacitetsbristen på våra svenska järnvägar, sade han under samtalet.

Dessutom avlastar höghastighetsjärnvägen den gamla stambanan samtidigt som Trafikverket får bättre förutsättningar att göra förbättringar på den. HG Wessberg tryckte även på att den nya stambanan bygger Sverige samman.

– Hela Götaland kommer att bli en gemensam arbetsmarknadsregion. Det blir fullt möjligt för en familj att bo i Jönköping, där en part jobbar i Göteborg och den andra i Stockholm. Det blir lättare för företag att anställa och människor kan enklare hitta jobb. Dessutom angriper vi för första gången klimatproblemet på riktigt. Det här är det enda sättet som vi kan hjälpa till med att uppnå de klimatmål som vi har satt upp, och i princip konkurrera ut flyget mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö.

Men en höghastighetsbana behöver inte vara lösningen för alla problem. Projektet Oslo–Stockholm 2.55 visar att det går att göra mycket med betydligt mindre åtgärder än att bygga helt nya järnvägar. Jonas Karlsson är vd för bolaget bakom projektet och han ser en tendens att diskussionen om höghastighetsjärnvägen slukar alla andra problem. Exempelvis sträckan mellan Oslo och Stockholm där en tågresa idag tar runt fem timmar. En restid på under tre timmar – med konventionella tåg – skulle göra oerhört mycket för arbetsmarknaden i regionen.

Projektet planeras kosta 55 miljarder svenska kronor – pengar som inte finns i dag. Ett sätt att finansiera tågförbindelsen är att se om de samhällsekonomiska vinsterna kan omvandlas till intäkter.

– Vi har kommit fram till att vi måste hitta andra finansieringslösningar. Lånefinansiering är hett, men vi tror inte att nyckeln ligger där utan nyckeln ligger på intäktssidan, sade Jonas Karlsson. 



Källa: Elmia


Skriv ut





Trafikverkets förslag: börja evakuera inom en timme vid tågstopp i storstäder

I storstadsområdena, Stockholm, Göteborg och Malmö föreslår Trafikverket att det får ta max en timme att påbörja evakuering av tågresenärer...

Läs mer
lännen

Infranord vinner uppdrag basunderhåll av järnvägsanläggningar Kust till Kustbanan, Väst

Infranord har tilldelats entreprenaden för basunderhåll av järnvägsanlä...

Läs mer
DLMASKIN550


Här döps Trainy McTrainface

Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express, döpte tåget i champagne och...

Läs mer
Före och efter förstärkningsåtgärder norr om Nattavaara.

Malmbanan klarar nu Europas tyngsta tåg

Europas tyngsta tåg trafikerar Malmbanan. Efter en två år lång testperiod...

Läs mer


Rekordmånga spårvägsresor 2016

Spårvägarna i Göteborg, Stockholm och Norrköping används allt mer....

Läs mer

SAS ökar antalet flygningar till och från Tyskland

Berlin SAS

I vintertidtabellen 2017/2018 sätter SAS nu in fler än 25,000 extra flygstolar till och...

Läs mer
Längs Mittstråket och på tågen syns sedan veckor digitala annonser, vepor och affischer med en rubrik som överraskar.

Insatser för att minska spårspringet på järnvägen mellan Sundsvall – Östersund – Storlien

Varje dag genar människor över järnvägsspår längs Mittstråket...

Läs mer


Ny spårriktare knyter affärer

Med en ny spårriktare hoppas BCA Entreprenad kunna växa på järnvä...

Läs mer
Hög stämning och stjärnglans under utdelningen av Strukton Innovation Award på mässan Nordic Rail. Här med Ulla Juntti och Ramin Karim, representanter för vinnarbidraget ePilot

Strukton Innovation Award 2017: And the winner is…

Torsdag 12 oktober delade Strukton Rail ut det nyinstiftade innovationspriset Strukton Innovation...

Läs mer
Stephan Winkler, t.v. och Anders Larsson t.h.

Strukton Rail presenterar nytt mätsystem

En ny vagn som mäter spår och växlar. Det är Strukton Rails nya satsning som...

Läs mer
Stephan Bengtsson, Frida Bengtsson och Tore Flaterud visar upp stolar på Elmia Nordic Rail.

Lyckat samarbete över gränsen

Komfort och design – där har ni nyckelorden i ett lyckat samarbete mellan Sverige och...

Läs mer

Bombardier – svensk teknik och innovation

Michael Thulin, Annelie Andersson och Monica Öhlander på Bombardier framför det nya C30-tåget som ska trafikera Stockholms tunnelbana.

Svensk teknik och innovation – där har ni Bombardiers grunder i ett nötskal. ...

Läs mer
Harald Marx, biträdande försäljningsledare, och Madelene Altberg, produktionsledare, är på Nordic Rail för att presentera Systra Sverige, tidigare Dalco Elteknik.

Dalco Elteknik har blivit Systra Sverige

Det franska företaget Systra är näst störst i världen på jä...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

EXTE

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

overaasen

Settler

ECUS

Balaagri360

Trafiksystem360

Kvdpro360

Redskaparna

Aqvis360

Markskydd

LST-AB360

svenningsens360

Gtcenter360

veka360

FLA Geoprodukter

nordicroads360

Ilsbo360

NKM

Vreten360

Trinorth 2

spraymaster

Comp-lux

Rondellenmaskin

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Scandihall250

Staffare

Fann250

Trisses

ojsvagsystem250

Lifa250

Holte

Elpress 1

Elpress 2

eabussar250

Vitrea

Mobilaris250

Terrawing

Roxtec250Infra

ljusakuten
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se