Facebook


Instagram

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv


2019-02-18

Hammerglass bullerskärmar på bron över Lommavägen.
Bild: Hammerglass
Hammerglass bullerskärmar på bron över Lommavägen.

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår” där södra stambanan mellan Malmö och Lund fördubblar sin spårkapacitet. Redan 2018 började Hammerglass sitt bidrag till en bättre ljudmiljö genom monteringen av en okrossbar, högpresterande bullerskärm i Arlöv, på bron över Lommavägen.

”Fyra spår” och tågsträckan mellan Lund och Arlöv byggs i många delar under marknivå för att minska bullerstörningar för boende längs sträckan. Men på de platser där det är oundvikligt att tågen går i marknivå, exempelvis vid Burlöv och samhällets nya pendlarstation, behövs andra bullerdämpande åtgärder.Hammerglass kommer med sina specialanpassade produkter och sin långa erfarenhet av bullerbekämpning längs räls och väg att se till att ljudet från järnvägen hålls på öronvänliga nivåer. Beställare och byggherre i projektet är Trafikverket och huvudentreprenör är konsortiet NCC/ OHL.

Hammerglass kommer under den kommande perioden att bygga ytterligare fyra bullerskärmar som tillsammans är runt mäter runt 200 meter. Hela byggprocessen löper över tre år där den första etappen genomfördes under hösten 2018. En komplicerande faktor vid projektet är att det inte går att använda standardlösningar på grund av förbipasserande höghastighetståg.

Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig för Infrastruktur på Hammerglass AB kommenterar Hammerglass skräddarsydda lösning:

– I och med att vi måste dimensionera skärmarna utifrån att det passerar tågekipage som kör i 250 km/h kan vi inte göra en standardlösning. Konstruktionen måste anpassas för att hantera det tryck som skapas när tåget kommer i hög fart. I detta arbete underlättar det att arbeta med egna konstruktörer så att lösningen kan optimeras utifrån materialet. Trafikverket har valt oss på grund av våra goda referenser tillsammans med produkten som med sin hållbarhet ger en lång livslängd, säger han.

Bullerskärmarna som fästs in i Hammerglass egna stolpsystem kommer att vara upp till drygt fyra meter höga och förses med ett motivtryck som både minskar risken för inflygande fågel och som fungerar rent dekorativt.

Hela ordersumman på Hammerglass arbete i denna etapp ligger på cirka 5,2 miljoner kronor och med tanke på att ”Fyra spår” har många etapper kvar finns förhoppningen om att få leverera fler lösningar som bidrar till säkrare och lugnare närmiljöer runt järnvägen.

– Då hela ”Fyra spår” är ett jätteprojekt som beräknas vara i full drift 2024, hoppas vi att våra tjänster kommer till nytta längre fram. Det är en av våra största styrkor, att vi levererar hela projekt, från idé till slutbesiktning och därmed tar ansvar för både design och konstruktion, avslutar Ulf.



Källa: Hammerglass


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se