Facebook


Instagram

Historiskt projekt för att korta restiderna på Stockholm-Göteborg


2017-04-12

Bild:MTR

MTR Express har nu gått i mål med ett historiskt projekt. Efter tekniska simuleringar och praktiska tester har Transportstyrelsen godkänt MTR Express ansökan om att öka hastigheten för sina snabbtåg på vissa sträckor. Detta beräknas ge upp till 12 minuter kortare restid mellan Stockholm och Göteborg.

MTR Express snabbtåg från den schweiziska tågtillverkaren Stadler är godkända för en maxhastighet på 200 km/h på svenska spår. I vissa kurvor är dock hastigheten lägre. Tack vare detta projekt kan hastigheten i dessa nu ökas.

– Vi har i ett års tid jobbat intensivt med detta projekt, i nära samarbete med experter från bland annat MiW Rail och Transportstyrelsen. Noggranna gångdynamiska och säkerhetsrelaterade tester har gjorts. Det känns väldigt roligt att gå i mål med detta, säger MTR Express trafiksäkerhetschef Björn Nettervik.

Förutom teoretiska beräkningar och simuleringar genomfördes praktiska tester på spåren i december 2016, då bland annat 20 ton extra vikt lastades på tåget för att kunna utföra simuleringar och mäta sidokrafter även med ett fullbelagt tåg.

Med detta kommer MTR Express kortaste ordinarie restid mellan Stockholm och Göteborg vara under tre timmar.

– Detta är ett unikt projekt i den europeiska järnvägsbranschen och något som verkligen lever upp till MTR Express ledord om att ”utmana i alla led”. Många i branschen trodde att detta var omöjligt men nu har vi visat att det går, säger MTR Express Chief Operations Officer Martin Modéer.

Den minskade restiden kommer ge effekt från och med 2018 års tidtabell, som MTR Express just lämnat in ansökan för till Trafikverket. Redan mot slutet av 2017 väntas detta kunna bidra till att öka punktligheten ytterligare. MTR Express är redan i dag med god marginal det mest punktliga snabbtåget på sträckan Stockholm-Göteborg.

Källa: MTR


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se