Facebook

Instagram

Hur kan tågtrafiken se ut i Öresundsregionen om 30 år?


2019-03-04

Sweco ska undersöka hur tågtrafiken kan se ut i Öresundsregionen i framtiden.
Bild: Gettyimages
Sweco ska undersöka hur tågtrafiken kan se ut i Öresundsregionen i framtiden.

Sweco har fått ett uppdrag inom Greater Copenhagen att undersöka hur tågtrafiken kan se ut i Öresundsregionen i framtiden. Sweco ska ta fram ett antal scenarier för hur tågtrafiken kan utvecklas fram till år 2050, i syfte att skapa ett sammanhängande transportsystem i regionen.

Greater Gopenhagen är ett samarbete mellan Region Skåne och Region Halland i Sverige samt Region Sjælland och Region Hovedstaden i Danmark samt alla tillhörande kommuner. Samarbetet har som ambition att göra regionen till en metropol med stark tillväxt och växande arbetsmarknad.

Syftet med projektet är att skapa en sammanhängande infrastruktur, att underlätta hållbara transportformer och stärka regionen som knutpunkt inom det transeuropeiska transportnätverket TEN-T. Målet med Swecos uppdrag är att skapa en gemensam dansk-svensk bild av hur den framtida tågtrafiken i Greater Copenhagen ska utvecklas.

– Vi kommer att identifiera ett antal strategiska vägval och beskriva scenarier för tågtrafiken de kommande 30 åren. Scenarierna ska dels omfatta en samlad bild av trafikeringen med regionaltåg, fjärrtåg och godståg, dels illustrera hur tillgängligheten kan förbättras till och från och inom regionen. Det är väldigt spännande att få blicka runt både ett och två hörn för att se hur transportsystemet kan se ut i regionen i framtiden, säger Mats Hermansson, vd för Swecos verksamhet inom samhällsanalys och mobilitet.

Exempel på scenarier är tillkomsten av nya stambanor i Sverige, nya fasta Öresundsförbindelser och København-Ringstedbanen. Swecos uppdrag påbörjas omgående och förväntas vara klart i mitten av 2019.


Skriv ut





Vill du skapa Sveriges vackraste järnvägsviadukt?

Härnösands kommun bygger en ny järnvägsviadukt centralt i stan och bjuder in konstnärer att ge förslag till konstnärlig utsmyckning.

Läs mer
Mantena

Vega station snart redo för pendeltågsresenärerna

De sista arbetena återstår nu innan pendeltågsresenärerna kan kliva på tåget i Vega den 1 april.

Den 1 april öppnar nya pendeltågsstationen Vega – en gemensam...

Läs mer
Nordicmachine
Utanför Nässjö Centralstation.

Topplistan: Sveriges populäraste järnvägsstationer

Sveriges tågresenärer blir inte bara fler, de uppskattar också landets stationer...

Läs mer
Safetyseal


”Vi skapar järnvägshistoria med Ostlänken”

Det är 150 år sedan Sveriges stambanor byggdes. Nu ska nya spår byggas för en...

Läs mer
SBS Betong 550
Det råder brist på tågdepåer i Europa och Kärråkra blir Sveriges modernaste

Sveriges modernaste tågdepå snart färdigbyggd i Kärråkra

I Kärråkra utanför Hässleholm pågår just nu ett av Sydsveriges...

Läs mer
Uniteam
NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet samlar tåg- och bussverksamheten under ett nytt gemensamt varumärke: Vy.

Tågkompaniet, Nettbuss och NSB får nytt gemensamt namn

NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet och Nettbuss, samlar tåg- och...

Läs mer
DLMASKIN550

Henrik Löfgren är utsedd till ny VD för Infranord

Henrik Löfgren, ny VD för Infranord.

Styrelsen i Infranord har utsett Henrik Löfgren till Verkställande direktör. Henrik...

Läs mer
lännen


Prognos för spårvägens kostnad underskattad

Spårvägen mellan Lunds central och ESS blir dyrare än vad som bedömts tidigare...

Läs mer


YIT bygger framtidens tunnelbanor i Norden

YIT är en av Nordens ledande byggaktörer med erbjudande och expertkunskap inom...

Läs mer
Sweco ska undersöka hur tågtrafiken kan se ut i Öresundsregionen i framtiden.

Hur kan tågtrafiken se ut i Öresundsregionen om 30 år?

Sweco har fått ett uppdrag inom Greater Copenhagen att undersöka hur tågtrafiken...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se