Facebook

Instagram

Idéskiss för nytt resecentrum i Sundbyberg


2018-10-02

Idéskiss visar Sundbybergs nya resecentrum, vy passage mot kvarteret Godset.
Bild: Sweco Architects/AMF Fastigheter
Idéskiss visar Sundbybergs nya resecentrum, vy passage mot kvarteret Godset.

Utformningen av Sundbybergs nya resecentrum kommer att bearbetas vidare bland annat med en arkitekttävling/parallella uppdrag framöver. Bilden är en tidig idéskiss för hur resecentrum skulle kunna se ut.
Bild: Sweco Architects/AMF Fastigheter
Utformningen av Sundbybergs nya resecentrum kommer att bearbetas vidare bland annat med en arkitekttävling/parallella uppdrag framöver. Bilden är en tidig idéskiss för hur resecentrum skulle kunna se ut.

Idéskiss flygvy över Sundbybergs nya resecentrum. (T.h. kvarteret Godset med potentiell expansion).
Bild: Sweco Architects/AMF Fastigheter
Idéskiss flygvy över Sundbybergs nya resecentrum. (T.h. kvarteret Godset med potentiell expansion).

Spår går ner under jord och ett nytt resecentrum stiger upp och ska ge Sundbyberg ett nytt stadsrum. Resecentrumet byggs i samband med att Mälarbanan får fyra spår som förläggs i tunnel genom centrala Sundbyberg. Sundbybergs stad tecknar ett intentionsavtal med AMF Fastigheter om att utveckla det nya resecentrumet, och nu finns de första idéskisserna framme.

Sundbybergs station är en av Sveriges mest trafikerade. I dag finns det en plattform som förser pendel-, region- och fjärrtåg med på- och avstigning. När Mälarbanan står klar med fyra spår, i tunnel under Sundbyberg, behövs två nya plattformar och nya anslutningar till tunnelbana, tvärbana och busstrafik.
– Vi får unika möjligheter att skapa helt nya stadskvarter i centrala Sundbyberg till storleken av sju fotbollsplaner när spåren läggs under mark. Tillsammans med AMF så får vi nu dessutom ett resecentrum och en effektiv knutpunkt som ska bidra med nya arkitektoniska värden i stadskärnan, säger Mikael T. Eriksson (M) kommunstyrelsens ordförande.  

Den 1 oktober fattade kommunstyrelsen ett beslut om ett intentionsavtal med AMF Fastigheter om att utveckla det nya resecentrumet.
– Vi är glada och stolta över att få vara med och utveckla den nya stadskärnan i Sundbyberg. Det är ett stort och viktigt projekt och vi vill tillsammans med staden skapa rum där människor vill vara, säger Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter.

Idéskisser på nytt resecentrum
Det nya resecentrumet ska bli en ny effektiv knutpunkt som också ska tillföra ett nytt bidrag i stadsrummet. AMF Fastigheters förslag på det nya resecentrumet kommer att bearbetas vidare i den kommande planprocessen, bland annat med en arkitekttävling.
– Sundbybergs nya station ska bli en märkesbyggnad som tillför staden nya värden. Jag ser fram emot att samarbeta med AMF och sundbybergarna för att möjliggöra detta, säger Stefan Bergström (C), exploaterings- och stadsmiljökommunalråd.

– Jag är glad att vi i god tid kan fatta beslut om samverkanspartner för resecentrum. Det ger oss tid att föra dialog med sundbybergarna om utformning, funktion och innehåll, säger oppositionsråd Peter Schilling (S).

Bakgrund
Sundbybergs stad och Trafikverket har kommit överens om att lägga spåren genom Sundbyberg i en 1,4 kilometer lång tunnel. Då kommer cirka 30 000 kvadratmeter mark att frigöras, och staden kan utveckla en ny stadskärna och ett nytt resecentrum. Byggstart av Mälarbanan etapp Huvudsta-Duvbo beräknas till 2020 och därefter beräknas bygget av tunneln genom Sundbyberg ta åtta år. Detaljplanearbetet med en rad utredningar och teknisk förstudie pågår. Samråd planeras för den första detaljplanen i programområdet, i samband med att Trafikverket ställer ut järnvägsplanen för granskning. Det slutgiltiga beslutet kring intentionsavtalet med AMF Fastigheter väntas tas under kommunfullmäktige den 15 oktober. 



Källa: Sundbybergs stad


Skriv ut





Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett gemensamt svar till EU-kommissionen om EU:s satsningarna på transportinfrastrukturen 2007-2013

Läs mer
Mantena

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer
Maxi Grip


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
SBS Betong 550
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer
Uniteam
<span>Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.</span>

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att...

Läs mer
DLMASKIN550

Railcare tecknar strategiskt ramavtal med Trafikverket

Railcare har tecknat ett ramavtal med Trafikverket avseende spårarbeten i hela Sverige....

Läs mer
lännen

Här finns lösningen på de stora tågförseningarna

Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.

Eftersatt underhåll av den svenska järnvägen – det är en av de stö...

Läs mer

Norconsult kapar restiderna på Dalabanan


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förbättrar tå...

Läs mer


NRC Group ska höja standarden på Bergslagsbanan

NRC Group har tilldelats två kontrakt för järnvägsarbete på...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se