Facebook

Instagram

Idéskiss för nytt resecentrum i Sundbyberg


2018-10-02

Idéskiss visar Sundbybergs nya resecentrum, vy passage mot kvarteret Godset.
Bild: Sweco Architects/AMF Fastigheter
Idéskiss visar Sundbybergs nya resecentrum, vy passage mot kvarteret Godset.

Utformningen av Sundbybergs nya resecentrum kommer att bearbetas vidare bland annat med en arkitekttävling/parallella uppdrag framöver. Bilden är en tidig idéskiss för hur resecentrum skulle kunna se ut.
Bild: Sweco Architects/AMF Fastigheter
Utformningen av Sundbybergs nya resecentrum kommer att bearbetas vidare bland annat med en arkitekttävling/parallella uppdrag framöver. Bilden är en tidig idéskiss för hur resecentrum skulle kunna se ut.

Idéskiss flygvy över Sundbybergs nya resecentrum. (T.h. kvarteret Godset med potentiell expansion).
Bild: Sweco Architects/AMF Fastigheter
Idéskiss flygvy över Sundbybergs nya resecentrum. (T.h. kvarteret Godset med potentiell expansion).

Spår går ner under jord och ett nytt resecentrum stiger upp och ska ge Sundbyberg ett nytt stadsrum. Resecentrumet byggs i samband med att Mälarbanan får fyra spår som förläggs i tunnel genom centrala Sundbyberg. Sundbybergs stad tecknar ett intentionsavtal med AMF Fastigheter om att utveckla det nya resecentrumet, och nu finns de första idéskisserna framme.

Sundbybergs station är en av Sveriges mest trafikerade. I dag finns det en plattform som förser pendel-, region- och fjärrtåg med på- och avstigning. När Mälarbanan står klar med fyra spår, i tunnel under Sundbyberg, behövs två nya plattformar och nya anslutningar till tunnelbana, tvärbana och busstrafik.
– Vi får unika möjligheter att skapa helt nya stadskvarter i centrala Sundbyberg till storleken av sju fotbollsplaner när spåren läggs under mark. Tillsammans med AMF så får vi nu dessutom ett resecentrum och en effektiv knutpunkt som ska bidra med nya arkitektoniska värden i stadskärnan, säger Mikael T. Eriksson (M) kommunstyrelsens ordförande.  

Den 1 oktober fattade kommunstyrelsen ett beslut om ett intentionsavtal med AMF Fastigheter om att utveckla det nya resecentrumet.
– Vi är glada och stolta över att få vara med och utveckla den nya stadskärnan i Sundbyberg. Det är ett stort och viktigt projekt och vi vill tillsammans med staden skapa rum där människor vill vara, säger Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter.

Idéskisser på nytt resecentrum
Det nya resecentrumet ska bli en ny effektiv knutpunkt som också ska tillföra ett nytt bidrag i stadsrummet. AMF Fastigheters förslag på det nya resecentrumet kommer att bearbetas vidare i den kommande planprocessen, bland annat med en arkitekttävling.
– Sundbybergs nya station ska bli en märkesbyggnad som tillför staden nya värden. Jag ser fram emot att samarbeta med AMF och sundbybergarna för att möjliggöra detta, säger Stefan Bergström (C), exploaterings- och stadsmiljökommunalråd.

– Jag är glad att vi i god tid kan fatta beslut om samverkanspartner för resecentrum. Det ger oss tid att föra dialog med sundbybergarna om utformning, funktion och innehåll, säger oppositionsråd Peter Schilling (S).

Bakgrund
Sundbybergs stad och Trafikverket har kommit överens om att lägga spåren genom Sundbyberg i en 1,4 kilometer lång tunnel. Då kommer cirka 30 000 kvadratmeter mark att frigöras, och staden kan utveckla en ny stadskärna och ett nytt resecentrum. Byggstart av Mälarbanan etapp Huvudsta-Duvbo beräknas till 2020 och därefter beräknas bygget av tunneln genom Sundbyberg ta åtta år. Detaljplanearbetet med en rad utredningar och teknisk förstudie pågår. Samråd planeras för den första detaljplanen i programområdet, i samband med att Trafikverket ställer ut järnvägsplanen för granskning. Det slutgiltiga beslutet kring intentionsavtalet med AMF Fastigheter väntas tas under kommunfullmäktige den 15 oktober. 



Källa: Sundbybergs stad


Skriv ut





Nu startar den norska planeringen för en bättre förbindelse mellan Oslo och Stockholm

Den norska regeringen har nu gett uppdraget till det norska Jernbanedirektoratet att påbörja utredningsarbetet för att förbättra stråket som binder samman Oslo och...

Läs mer
Maxi Grip
40 minuter istället för 70 minuter i restid spelar roll.

Investeringar i järnvägssträckan Uddevalla-Göteborg gynnar hela Västsverige

En upprustning av Bohusbanan medför inte bara kortare restid och bättre säkerhet...

Läs mer
lännen
Jenny Lundström (MP), ordförande regional utvecklingsnämnd.

Väg 255 bland de gång- och cykelvägar som prioriteras

Nu har den regionala utvecklingsnämnden bestämt vilka gång- och cykelvägar...

Läs mer
DLMASKIN550
Station Triangeln.

Energibesparande LED-belysning på underjordisk järnvägsstation

Station Triangeln är en underjordisk järnvägsstation i centrala Malmö där...

Läs mer
SBS Betong 550
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

VD Helene Biström lämnar Infranord

Infranords VD Helene Biström har bestämt sig för att tillträda en tjänst...

Läs mer

Trafikomläggning vid järnvägsövergången i Skogstorp

Karta för trafikomläggningen.

Trafikverket ska reparera järnvägsrälsen samt återställa belä...

Läs mer
Zarges Takplattformar med utskjutbara plattformssegment för att stänga gapet mellan tåg och plattform.

Zarges presenterar arbetsplattformar för tåg

Trappor och plattformar är ett säkert och bekvämt sätt att nå alla delar...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se