Facebook

Instagram

Industrin med på tåget – dags att öka hastigheten


2019-02-01

Bild från då statsminister Stefan Löfven besökte Ovako 2017.
Bild: Peter Philips för Ovako
Bild från då statsminister Stefan Löfven besökte Ovako 2017.

Med en regering på plats är det hög tid att ta tag i viktiga reformer. Inte minst för en fortsatt konkurrenskraftig industri, där reglerna kring tillståndsprocesser behöver ses över och tillgången på el och energi måste säkras.
– Det var glädjande att statsministern lyfter ”stål utan kol” i sin regeringsförklaring. De satsningar på teknikskiften som stålindustrin gör visar att vi är en viktig del av lösningen i klimatfrågan. Därför är det också viktigt att Industriklivet säkras under kommande mandatperiod, det krävs för att industrin ska kunna ställa om till fossilfritt, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.


Enligt regeringen ska en kraftfull grön skatteväxling genomföras med höjda miljöskatter. Målet är att skatterna ska inbringa minst 15 miljarder kronor till statskassan.

– I industrin är tillståndsprövningar ofta mer effektiva än miljöskatter. Det är viktigt att styrmedlen utformas så de faktiskt ger effekt för miljön. Det är inte säkert att skatter är bästa sättet att hantera en miljöfråga eller skapa incitament att ställa om, säger Helén Axelsson, energi- och miljödirektör på Jernkontoret, och pekar på en risk för att förtroendet för miljöpolitiken undermineras. 

Infrastruktur och transport
I regeringsförklaringen slår regeringen fast stora satsningar på tågtrafiken. Investeringar om 700 miljarder i vägar och järnvägar ska fullföljas, nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas och järnvägen i norra Sverige ska byggas ut. Investeringar i järnvägsunderhållet ökas och allt fler långväga godstransporter ska flyttas från lastbil till tåg och sjöfart.

– Det är bra med satsningar på underhåll och utbyggnad av järnvägen för att förflytta transporterna från väg till järnväg, där det är möjligt. Samtidigt vill stålindustrin se att de transporter som måste gå längs vägen blir effektiva genom att till exempel 74 tons lastbilar tillåts på fler vägar. Vi ser också att en eventuell miljöstyrande lastbilsskatt ska vara formad så att den leder till rätt styrning och inte ytterligare driver upp stålindustrins kostnader. Dessutom krävs ökade investeringar i produktion och distribution av biogas om det ska vara möjligt för industrin att också ställa om, säger Jenni Ranhagen, Jernkontorets rådgivare i transportfrågor.

– Vi välkomnar ett nytt infrastrukturdepartement och ser inrättandet som en viktig signal om regeringens prioriteringar för mandatperioden, avslutar Jenni Ranhagen. 

Tillgång till el och biodrivmedel 
Stålindustrins omställning är i full gång tack vare den forskning som pågår, både genom industriövergripande initiativ och stora enskilda projekt. Några utmaningar behöver dock synliggöras och adresseras även från politiskt håll. 

– Energiöverenskommelsen 2016 var en bra början, men flera frågetecken kring el- och energiförsörjningen kvarstår. Industrin behöver långsiktiga förutsättningar för att fortsatta investeringar i  en hållbar, effektiv och fortsatt konkurrenskraftig stålproduktion ska ske i Sverige, säger Helén Axelsson.

För att radera utsläppen från bränslen krävs exempelvis tillgång till biobaserade bränslen av hög kvalitet och till en rimlig kostnad. Idag finns inte dessa bränslen tillgängliga på marknaden.

Tillgång till el är en annan förutsättning för att ställa om till fossilfritt. Det måste finnas stabil leverans av el till konkurrenskraftiga priser. Stålindustrin ser ett ökat elbehov och idag finns en osäkerhet kring framtidens elförsörjning i Sverige.

– Det är bra att vi har en regering på plats, nu hoppas vi att den också kan vara handlingskraftig och vårda ett gott samarbete med industrin, avslutar Bo-Erik Pers, Jernkontorets vd.



Källa: Jernkontoret


Skriv ut





Ökad tillgänglighet i nya X2000

Att underlätta ombord för funktionshindrade är ett av de prioriterade områdena i SJs arbete med de nya X2000-tågen. Bland annat är rullstolsplatserna nya,...

Läs mer
Mantena
\

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

"Var är mitt tåg?” är en ny funktion som visar geografisk position och...

Läs mer
Nordicmachine
Göteborgs hamn är en av få hamnar i världen där över hälften av containergodset transporteras till eller från hamnen på järnväg (59 procent i förhållande till containers på fartyg 2018).

Stark höst för järnvägstrafiken i Göteborgs hamn

Under 2018 transporterades 398 000 TEU till eller från hamnen på järnväg....

Läs mer
Maxi Grip


Sportlovsresandet ökar kraftigt

Fler barnfamiljer än tidigare väljer tåget under sportlovsveckorna. Köpenhamn...

Läs mer
SBS Betong 550
Hammerglass bullerskärmar på bron över Lommavägen.

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår” dä...

Läs mer
Uniteam

Norconsult höjer kapaciteten på Halmstad C


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förstärker...

Läs mer
DLMASKIN550


Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett...

Läs mer
lännen

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se