Facebook


Instagram

Järnvägen ska halvera industrijättens transportutsläpp


2021-06-22

Samarbetet mellan VR Transpoint och SSAB har som mål att halvera SSABs transportutsläpp till 2024.
Bild: Juho Kuva
Samarbetet mellan VR Transpoint och SSAB har som mål att halvera SSABs transportutsläpp till 2024.

VR Transpoint och SSAB har ingått ett avtal för transport av råvaror och produkter på järnväg. Målet är att halvera utsläppen från transporter som ingår i samarbetet till 2024.

Avtalet om halverade utsläpp vid järnvägstransporter av stålrullar och järnpellets omfattar enorma volymer. Den årliga transportvolymen är 2,3 miljoner ton, så det är viktigt med effektiv, säker och miljövänlig logistik. VR Transpoint och SSAB har redan lyckats minska transportutsläppen med 16 procent från 2018 års nivå – det nya gemensamma målet är att halvera de nuvarande utsläppen till 2024. Dessutom finns det potential att göra ännu större utsläppsminskningar i framtiden.

– Målet för de kommande tre åren uppnås genom att delvis föra över transporter från landsväg till järnväg och genom att utveckla och förnya järnvägs- och landsvägsmaterielen. Dessutom kommer elektrifieringen av spåren att förbättra effektiviteten. Med de nu överenskomna åtgärderna uppnår vi en minskning med cirka 50 procent jämfört med nuvarande utsläppsnivå, tror VR Transpoints chef Martti Koskinen.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla alla våra transporter i enlighet med vår strategi för hållbar utveckling. Vårt mål är så effektiv logistik och så låga utsläpp som möjligt. Samarbetet med VR Transpoint är en viktig del av helheten, och de nu överenskomna målen är ett betydande nytt steg i detta arbete, säger Janne Pirttijoki, som leder SSAB Europes finska verksamhet.

Även på säkerhetsområdet är samarbetet tätt mellan företagen. Säkerhet är av yttersta vikt för både VR Transpoint och SSAB och säkerhetsutvecklingen följs upp. Målet för båda företagen är en olycksfri arbetsplats.


Järnvägstransporterna håller i gång industrin och exporten
VR Transpoint är SSAB:s viktigaste transportpartner från råvarutransport till stålprodukter. Transportkedjan består av många steg och ett smidigt genomförande tryggar den fortsatta produktionen.

– Att säkerställa industrins transporter är en viktig fråga för hela vår ekonomi. Särskilt i den internationella verksamhetsmiljön i metallbranschen är det viktigt med effektiva logistiklösningar, förklarar Martti Koskinen på VR Transpoint.

– Järnvägstransporterna är avgörande för oss både vid transport av råvaror och i trafiken och exporten mellan våra fabriker, tillägger Janne Pirttijoki, SSAB.

Större delen av järnpelletsen kommer från Sverige, men stora mängder järnpellets kommer också med järnväg från Ryssland till SSABs stålverk i Brahestad. I Brahestad tillverkas varmvalsade band- och plåtprodukter. En betydande del av stålrullarna går dagligen från Brahestad till Tavastehus med tåget Megajuna. I Tavastehus bearbetas stålet ytterligare och exportprodukterna går på järnväg från Tavastehus till hamnarna. SSAB är en stor kund för VR Transpoint inte bara på järnväg utan även inom väglogistik.

I samband med avtalet planerar VR Transpoint och SSAB ny materiel för järnvägstransporter, vilket möjliggör transport av ännu större laster. Tidigare har företagen tillsammans utvecklat bland annat det tyngsta inhemska godståget Megajuna som är 690 meter långt och väger 5 200 ton, samt en så kallad mammutbil för väglogistik. Engångstransporter med större volym har förbättrat effektiviteten, säkerheten och miljönyttan.



Källa: SSAB


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se