Facebook

Instagram

Järnvägsspår byts till en kilometerlång grön promenad


2018-02-16

<span class=\
Bild: Fredrik Hjerling
Vy från Järnvägsgatan mot befintliga torget. Motsatt sida Landsvägen.

<span class=\
Bild: Fredrik Hjerling
Vy från Landsvägen mot befintliga Sundbybergs torg.

<span class=\
Bild:Sundbybergs stad
Vy över Bällstaån med blicken mot rekreationsområden vid Strandpromenaden, bakomliggande Marabouparken och den nya bebyggelsen i de västra delarna av Sundbyberg.

<span class=\
Bild: Sundbybergs stad
Vy från diagonalt motsatt sida bild 1. Vy från Järnvägsgatan/Stationsgatan över ett framtida Sundbybergs torg mot Landsvägen.

<span class=\
Bild: Fredrik Hjerling
Vy från Bällstaån mot Marabouparken och befintligt båtupplag vid Strandpromenaden.

<span class=\
Bild: Sundbybergs stad
Vy från Landsvägen över ett framtida Sundbybergs torg som utvecklats och utvidgats för att knyta an till centrum norr om Järnvägsgatan.

Dagens järnvägsbarriär genom centrala Sundbyberg ska försvinna. I stället ska gående, cyklister och kollektivtrafik kunna ta sig fram längs en kilometerlång promenad som kantas av trädplanteringar, restauranger, butiker och park- och torgmiljöer. Promenaden ska sträcka sig från Sundbybergs torg till den prisbelönta Marabouparken som ska få en mer framträdande roll i den nya stadskärnan.

I det unika stadsomvandlingsprojektet kommer gående, cyklister och kollektivtrafik att prioriteras och nya tvära stråk tillkommer när järnvägen förläggs i tunnel. Sundbyberg som är en av Sveriges mest trafikerade knutpunkter får också en centralstation som blir ett nav för tunnel- och tvärbana, bussar, pendel- och regionaltåg.
– Den nya centralstationen ska också byggas på med kontorsbyggnader och bli ett landmärke som speglar Sundbybergs historia. Det ska vara en byggnad med hög arkitektonisk nivå, säger Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Mer torg och park
Sundbybergs torg ska sträcka sig över ett helt kvarter och över det som är järnvägsspår i dag och ha grönska, parkmiljöer och uteserveringar.
– Torget ska bli regionens mest spännande och innovativa offentliga mötesplats. Dessutom kommer promenaden erbjuda ett tillskott av gröna rum, lekplatser och utegym, säger Stefan Bergström (C), ordförande för stadsmiljö- och tekniska nämnden.

1 km grön promenad och 1500 bostäder
Promenaden som ska kantas av trädplanteringar, restauranger, butiker och vidsträckta park- och torgmiljöer ska sträcka sig en kilometer västerut, mot Marabouparken som i dag har en undanskymd plats trots att den ligger centralt belägen. Området runtomkring parken är i dag båtupplag och gammal industrimark och ersätts med en stor andel av de 1500 bostäder som ska tillkomma i stadskärnan. Den strandpromenad som finns ska förlängas och förädlas och bli ett naturligt promenadstråk för att också nå Marabouparken och fler rekreationsområden längs vattnet.



Källa: Sundbybergs stad


Skriv ut



Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan Fornebubanen i Oslo, Norge. Teamet som utgörs av Sweco Norge, Sweco Architects i Sverige och ZJA...

Läs mer
EntreprenadLive550


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer
lännen


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
DLMASKIN550
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer

Varbergstunneln ett steg närmare byggstart

Regeringen har nu beslutat om järnvägsplanen för dubbelspår mellan Varberg och...

Läs mer

Tilldelningsbeslut om spårvagnar i Lund

Torsdagen den 31 maj tog kollektivtrafiknämnden tilldelningsbeslut om att Construcciones y...

Läs mer


Sveriges vackraste järnvägsbana

Arbete vid järnvägen kan bjuda på fantastiska naturupplevelser, något som...

Läs mer

Nya möjligheter till tågpendling i Jämtland

En ny hållplats på Mittbanan i Nälden underlättar för en ökad...

Läs mer


Hållbara insatser med markundersökningsmaskinen MUM

Just nu sker provtagning med Infranords Markundersökningsmaskin MUM i järnvä...

Läs mer


Alstom levererar ombordutrustning för nationellt signalsystem till Norge

Alstom har fått ett kontrakt från Bane NOR, den norska järnvägsmyndigheten,...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se