Facebook

Instagram

Järnvägsviadukten rivs och ersätts av en ny


2018-08-10

<span class=\
Bild: Härnösands kommun
Järnvägsviadukten är byggd 1932 och i så dåligt skick att den måste rivas och ersättas av en ny.

Nu startar arbetena med att byta ut järnvägsviadukten i centrala Härnösand. Den är byggd 1932 och i så dåligt skick att den måste rivas och ersättas av en ny. Projektet beräknas ta ungefär ett år.

Brobygget kommer att påverka Härnösandsborna framför allt genom att bron stängs av för trafik under drygt nio månader, från den 1 oktober till den 5 juli nästa år. På den västra sidan av bron blir det stopp för all biltrafik mellan Säbråvägen och Kaptensgatan. Däremot är det öppet för gång- och cykeltrafikanter förbi byggplatsen.

På den östra sidan är bara själva järnvägsviadukten avstängd. Det blir alltså fortsatt möjligt att köra upp på E4 för trafikanter som kommer Järnvägsgatan norrifrån, från Härnösand Central.

– Det innebär förstås att trafikmängden ökar på andra sträckor, framför allt på Stationsgatan, Bondsjöleden, Ådalsvägen och Kaptensgatan. Vi hoppas på överseende med de besvär som det orsakar, säger Staffan Gilliusson, projektledare på Härnösands kommun.

Byggprojektet innebär också totalt tre tågstopp för arbeten som inte kan göras när tågen kör förbi. Det första och längsta pågår i 14 dagar,8-21 oktober. De andra tågstoppen blir två dagar i mitten av december 2018 och fyra dagar i början av juni 2019.

Allra först görs markarbeten vid sidan om bron för högspänningskablar och VA-ledningar samt att bäcken från Gådeåberget till Nattviken ska ledas om i platsrör under mark. Tyvärr måste då en cirka 60 år gammal ek som står på platsen tas ned.

– Men vi ska plantera två nya ekar och låta det gamla trädet ligga kvar i några år så att de organismer som lever i eken kan flytta över till de nya, säger Staffan Gilliusson.

Det är Härnösands kommun som äger bron och står för investeringen på 45 miljoner kronor. Eftersom det gäller ett järnvägsområde är det Trafikverket som ansvarar för och genomför byggprojektet. Entreprenör är Svevia.



Källa: Härnösands kommun


Skriv ut



Seminarium Business Case Oslo-Sthlm 2.55 - 14 augusti klockan 08.00, Drømmeplassen, Torvet 9, Arendal.
Seminarium Business Case Oslo-Sthlm 2.55 - 14 augusti klockan 08.00, Drømmeplassen, Torvet 9, Arendal.

Oslo-Sthlm 2.55 i Arendal: Vi presenterar hur Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt kan bli verklighet

I dag presenterar Oslo-Sthlm 2.55 ett Business Case för hur en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle kunna stå färdig redan år 2030. Under...

Läs mer
EntreprenadLive550
<span class=\

Strängbetong levererar brobalkar till ny bro i Härnösand

Strängbetong har fått förtroendet att leverera prefabricerade brobalkar till den...

Läs mer
lännen


MP har en nollvision för pendeltågsstrul

Miljöpartiet presenterar idag en nollvision för strul i pendeltågstrafiken....

Läs mer
DLMASKIN550
<span class=\

Järnvägsviadukten rivs och ersätts av en ny

Nu startar arbetena med att byta ut järnvägsviadukten i centrala Härnösand. Den...

Läs mer


Business Case för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm presenteras i Arendal

Hur kan det både vara möjligt och lönsamt att bygga en snabbare järnvä...

Läs mer

Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spå...

Läs mer

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se