Facebook

Instagram

Järnvägsviadukten rivs och ersätts av en ny


2018-08-10

<span class=\
Bild: Härnösands kommun
Järnvägsviadukten är byggd 1932 och i så dåligt skick att den måste rivas och ersättas av en ny.

Nu startar arbetena med att byta ut järnvägsviadukten i centrala Härnösand. Den är byggd 1932 och i så dåligt skick att den måste rivas och ersättas av en ny. Projektet beräknas ta ungefär ett år.

Brobygget kommer att påverka Härnösandsborna framför allt genom att bron stängs av för trafik under drygt nio månader, från den 1 oktober till den 5 juli nästa år. På den västra sidan av bron blir det stopp för all biltrafik mellan Säbråvägen och Kaptensgatan. Däremot är det öppet för gång- och cykeltrafikanter förbi byggplatsen.

På den östra sidan är bara själva järnvägsviadukten avstängd. Det blir alltså fortsatt möjligt att köra upp på E4 för trafikanter som kommer Järnvägsgatan norrifrån, från Härnösand Central.

– Det innebär förstås att trafikmängden ökar på andra sträckor, framför allt på Stationsgatan, Bondsjöleden, Ådalsvägen och Kaptensgatan. Vi hoppas på överseende med de besvär som det orsakar, säger Staffan Gilliusson, projektledare på Härnösands kommun.

Byggprojektet innebär också totalt tre tågstopp för arbeten som inte kan göras när tågen kör förbi. Det första och längsta pågår i 14 dagar,8-21 oktober. De andra tågstoppen blir två dagar i mitten av december 2018 och fyra dagar i början av juni 2019.

Allra först görs markarbeten vid sidan om bron för högspänningskablar och VA-ledningar samt att bäcken från Gådeåberget till Nattviken ska ledas om i platsrör under mark. Tyvärr måste då en cirka 60 år gammal ek som står på platsen tas ned.

– Men vi ska plantera två nya ekar och låta det gamla trädet ligga kvar i några år så att de organismer som lever i eken kan flytta över till de nya, säger Staffan Gilliusson.

Det är Härnösands kommun som äger bron och står för investeringen på 45 miljoner kronor. Eftersom det gäller ett järnvägsområde är det Trafikverket som ansvarar för och genomför byggprojektet. Entreprenör är Svevia.



Källa: Härnösands kommun


Skriv ut



Djurhyllor ska skydda uttrarna över vägen

Uttrar och andra djur tycker inte alltid om att simma under broarna, men passerar bron uppe på vägbanan riskerar de att bli påkörda.

Uttrar och andra medelstora däggdjur ska skyddas från trafiken över väg- och järnvägsbroar i södra Sverige. Många av dessa djur tycker inte om att simma...

Läs mer
Maxi Grip
Eitech Engineering AB ansluter i januari 2019 till Omexom. VINCI Energies globala varumärke Omexom får därmed en flygande start i sin etablering på den svenska marknaden när även systerbolaget Infratek blir Omexom vid samma tidpunkt.

Eitechs kraft- och järnvägsverksamhet blir Omexom

Eitech Engineering AB anslöts under måndagen till Omexom som är VINCI Energies...

Läs mer
SBS Betong 550


Railcare bygger generatorvagnar åt Infranord

Railcare har fått en beställning på att bygga en ny generation av generatorvagnar...

Läs mer
Uniteam
Norske tog AS äger och förvaltar samtliga fordon som ska trafikera den norska järnvägen i de kommande trafikupphandlingarna.

WSP vinner ramavtal för Norske tog AS

WSP har tecknat ett ramavtal med Norske tog AS gällande teknisk rådgivning. Ramavtalet...

Läs mer
DLMASKIN550
Tågväxelvärmaren är gjord av tunna folier av PTC-gummi och skyddas mekaniskt av en stålinkapsling. Huvudmålet är att värma rälshuvudet, rälsfoten och rälstungan så effektivt som möjligt för att hålla de rörliga delarna i växeln fria från is och snö.

Innovativ tågväxelvärmare testas på Inlandsbanan

En självreglerande tågväxelvärmare har installerats i växlarna på...

Läs mer
lännen
\

Resenärsrekord på Snötåget

I snitt har över 100 resenärer per dag åkt med Snötåget, mellan Ö...

Läs mer
NCC bygger spårvagnsdepå i Lund.

Samarbete ger Lunds spårvagnar ny depå

På uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne kommer NCC att bygga en spå...

Läs mer


Smart analysverktyg som förbättrar driften i många branscher

Inställda och försenade tåg leder till stora ekonomiska förluster och...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se