Facebook


Instagram

Juridisk granskning av kostnadsansvar mellan Lunds kommun och Kraftringen klar


2019-12-11

Bild: Lunds kommun

En extern utredning har gjorts kopplat till spårvägsprojeket som gäller det slutliga kostnadsansvaret för Kraftringens del av projektet. Det handlar om flytten av Kraftringens ledningar som har genomförts till en högre kostnad än vad som låg i budgeten. Utredningens resultat innebär att Lunds kommun kommer stå för merparten av kostnaden. Lärdomen för Lunds kommun handlar om att även i avtalen med kommunala bolag säkerställa att de är precisa in i minsta detalj.

Det här är den andra externa granskning som har gjorts av projektet med anledning av att den faktiska kostnaden för spårvägen blir högre än vad som låg i planen. I maj 2019 gjordes en granskning av avtalen mellan Lunds kommun och Skanska, Region Skåne, Kraftringen och VA-syd av en extern konsult. Ett komplicerat projekt med många störningar – men med genomarbetade avtal och endast tre månaders förseningar blev då slutsatsen. I utredningen gavs också en rad rekommendationer, däribland att projektet bör genomföra en noggrann kontroll av olika kostnader.

I en första budgeterad uppskattning som gjordes 2015 skulle kostnaden för Kraftringens arbete i spårvägsprojeket uppgå till 30 miljoner kronor. Men den faktiska kostnaden landade på 68 miljoner kronor. Eftersom Lunds kommun och Kraftringen hade olika bilder av kostnadsansvaret bestämde sig Kraftringen och Lunds kommun gemensamt för att låta juridisk expertis göra en analys och ta fram förslag till ekonomisk slutuppgörelse. Efter denna står det klart att Lunds kommun kommer att ta 62 miljoner kronor av kostnaden. Detta då det efter prövningen är tydligt att de avtal som finns mellan Kraftringen och Lunds kommun inte kommer att ge kommunen möjlighet att driva frågan om större ersättning från Kraftringens sida vidare.

– Spårvägsprojektet har för Lunds kommuns del blivit dyrare, nästan 30 procent över budget, vilket inte är acceptabelt. Resultatet av den juridiska prövningen av Kraftringens kostnadsansvar är en i raden av missade prognoser. Vi arbetar på att framtida byggprojekt med samma entreprenadform ska lyckas mycket bättre, säger Jan Annerstedt (FNL), ordförande i tekniska nämnden.

– Lunds kommun blir den första kommunen i Sverige på 100 år som bygger ett spårvagnssystem utan att ha haft spårväg förut. Därför har det varit svårt att beräkna och fördela de kostnader som bygget har medfört. Jag är glad över att projektet nu är klart och att spårvagnstrafiken nästa år kan erbjuda ett attraktivt alternativ till bil och buss, säger Karin Svensson Smith (MP), oppositionsråd och andre vice ordförande tekniska nämnden.

Kraftringen är ett bolag som ägs av kommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma. Lunds kommun har ett avgörande inflytande med 82,4 procent av aktierna. Spårvägen mellan Lunds central och ESS blir dyrare än den initiala bedömningen. Den ökade kostnaden för Kraftringens ledningsarbete väntas öka slutkostnaden för spårvägsprojektet med cirka 25 miljoner kronor jämfört med senast redovisade prognos. Slutkostnaden bedöms totalt landa på cirka 900 miljoner kronor jämfört med budgeten på 776 miljoner kronor.

– Lunds kommun kommer definitivt att ta med sig denna lärdom i kommande samhällsbyggnads- och infrastrukturprojekt, säger Mikael Fritzon, teknisk direktör.



Källa: Lunds kommun


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se