Facebook

Instagram

Klart för byggstart av Västlänken


2018-05-15

<span class=\
Bild: Kasper Dudzik/Trafikverket
Skansen Lejonet.

Mark- och miljööverdomstolen har beslutat att ge verkställighet för bygget av tågtunneln Västlänken i Göteborg. Därmed kan det arbete som omfattas av villkoren i tillståndet som Mark- och miljödomstolen gav i januari i år inledas.

Verkställigheten innebär att tillståndet börjar gälla innan domen vunnit laga kraft. Domen från i januari överklagades av flera parter. Även om Mark- och miljööverdomstolen nu meddelat att man inte ger prövningstillstånd till någon annan part än Trafikverket kan detta beslut överklagas till Högsta domstolen, därför har domen inte vunnit laga kraft.

Tillståndet från Mark- och miljödomstolen omfattar bland annat villkor för arbeten som påverkar grundvattnet, exempelvis schaktning och sprängning. Villkoren reglerar även bullernivåer samt villkor för vibrationer och utsläpp av vatten.

– När alla relevanta tillstånd finns är det möjligt att få verkställighet, säger Ulf Edling, verksjurist på Trafikverket. Denna juridiska möjlighet är vanligt förekommande när det gäller infrastrukturprojekt.

Bygget av Västlänken fortsätter nu som planerat. Förberedande arbeten, bland annat ledningsomläggningar och trädflytt, har pågått under en längre tid och på senare tid har entreprenörerna även börjat etablera arbetsplatser.

– Att vi kommer igång med det egentliga byggskedet nu ger oss bra förutsättningar att bygga Västlänken inom utsatt tid och budget, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket. Bygget av Västlänken kommer att märkas i staden, men vi ska göra vårt yttersta för att minska påverkan. Vissa grupper, särskilt de som bor och verkar nära våra byggarbetsplatser påverkas mer än andra och vi har förståelse för att det kan bli jobbigt. Därför kommer en öppen dialog med dessa grupper att ha hög prioritet för oss under byggskedet.

Tågtunneln Västlänken byggs för att öka kapaciteten på Göteborgs Central, något som är betydelsefullt både för det lokala, regionala och nationella transportsystemet.

– Staten har valt att investera i Västlänken i Göteborg eftersom en förstärkning av tågsystemet i Göteborg är av stort intresse nationellt, säger Bengt Rydhed som är t.f. regiondirektör för Trafikverket Väst. Sveriges järnvägsnät utvecklas hela tiden och Trafikverket bygger etappvis i takt med att regeringen avsätter medel i nationell plan.

Domstolens beslut innebär även verkställighet för projekt Olskroken planskildhet, under förutsättning att Göteborgs Stads detaljplan för området vunnit laga kraft.

Mark- och miljööverdomstolen beslutade även att ge prövningstillstånd till Trafikverket för överklagan av Mark- och miljödomstolens villkor beträffande möjligheten att söka dispens för miljöstörande verksamhet. Detta är ett villkor som framförallt påverkar byggnationen av Olskroken planskildhet. Några andra prövningstillstånd gavs inte.

Fakta

  • Västlänken är enjärnväg för pendel- och regiontåg i tunnel under centrala Göteborg med tre nya stationer under mark vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central.
  • Tågtunneln byggs för att underlätta resandet i Göteborg och Västsverige. Västlänken skapar plats för fler tåg, minskar sårbarheten i järnvägssystemet och gör det möjligt att åka tåg till fler platser i Göteborg.
  • Västlänken är ett av de infrastrukturprojekt som ingår i Västsvenska paketet.

Några milstolpar

  • 2001: Arbete med idéstudie och förstudie inleds
  • 2004: Järnvägsutredningen, där man utreder olika alternativa sträckningar, startar.
  • 2007: Järnvägsutredningen avslutas. Slutsatsen är att sträckningen via Haga-Korsvägen bäst uppfyller målen.
  • 2014: Regeringen ger tillåtlighet enligt miljöbalken i november 2014
  • 2017 (juni): Järnvägsplanen vinner laga kraft
  • 2018 (januari): Mark- och miljödomstolen ger tillstånd med villkor, men ingen verkställighet
  • 2018 (februari): Göteborg Stads detaljplan för Västlänkens sträckning vinner laga kraft
  • 2018 (maj): Mark- och miljööverdomstolen beslutar om verkställighet för start av bygget 




Källa: Trafikverket

Skriv ut



<span id=\
Den nya serien är avsedd främst för järnväg och transportindustrin.

DC/DC omvandlare med extra brett inspänningsområde för järnvägs-
och transportindustrin

Powerbox, ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer än fyra decennier en ledare i optimerade strömförsörjningslösningar för...

Läs mer
EntreprenadLive550
<span class=\

Klart för byggstart av Västlänken

Mark- och miljööverdomstolen har beslutat att ge verkställighet för bygget av...

Läs mer
lännen
Nu kan tågen på Kinnekullebanan repareras på närmare håll.

Invigning av ny tågdepå i Lidköping

Nu öppnar Västtrafiks och Lidköpings kommuns nya tågdepå i Lidkö...

Läs mer
DLMASKIN550

EIB engagerade i Inlandsbanans upprustningsprojekt

Europeiska investeringsbanken, EIB, ökar sitt i engagemang i Inlandsbanans arbete med att...

Läs mer


Halvvägs med wifi i SJs lokdragna personvagnar

Resenärer i lokdragna personvagnar har nu god chans att hamna i en vagn med trådlös...

Läs mer
I höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum.

Rälsen kommer till stan

Den 5 maj vid 07.00 rullar den första kranbilen med räls från Brunnshög till...

Läs mer


Fler och längre tåg i nästa tidtabell mellan Uppsala och Stockholm

Det blir både fler avgångar och längre tåg i nästa års tå...

Läs mer

Trafikverket måste ändra sitt sätt att bestämma banavgifter

Trafikverket behöver ändra sina banavgifter så att de har en tydligare koppling...

Läs mer
De två tågen är lila men kör för Västtågen under veckorna 18-23.

Västtrafik hyr lila tåg från Skåne

Under maj hyr Västtrafik två lila tåg från Skånetrafiken. Syftet ä...

Läs mer


Strukton Rail siktar på fossilfritt 2030

Minskade koldioxidutsläpp, nolltolerans mot korruption och strävan efter jämstä...

Läs mer

Eaton ska få ner antalet driftstopp på järnvägen

Eaton har vunnit upphandlingen av att leverera avbrottsfri kraftförsörjning, så...

Läs mer


Nattåg till och från Jämtland varje natt redan från sommaren

SJ täpper till glappet mellan den planerade sommartrafiken och den upphandlade trafiken som...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se