Facebook


Instagram

Konsekvenser på spåret


2020-05-04

Bild: Shutterstock

I Fagersta kommun planeras spårarbetet för att tågtrafiken ska flyta på bättre i framtiden. Men kulturhistoriska miljöer och hotade växtarter sätter Norconsults miljöutredare på prov.

Enligt Trafikverket kommer tågtrafiken genom Bergslagen att växa under de kommande åren. Helt utan åtgärder skulle de ökande transporterna korka igen trafiken. Därför planeras ett antal mötesstationer där tåg upp till 750 meter ska kunna mötas på sträckor som i dag är enkelspåriga. En av dessa mötesplatser planeras vid Ombenning i Fagersta kommun.

Den utvalda platsen medför dock en del utmaningar. Bland annat kommer den nya sträckan passera genom kulturhistoriska miljöer med vägar som fungerat som pulsådror genom historien.

– Till följd av spårarbetet måste vi flytta delar av en flera hundra år gammal landsväg med historiska vägmärken. Två av dessa vägmärken måste flyttas, det görs i samråd med länsstyrelsen, säger Caroline Jöngren som är ansvarig för miljöarbetet i projektet.

I området har man sedan tidigare hittat två växtarter som riskerar att utrotas. När Norconsult var på plats kunde man konstatera att de rödlistade arterna ryl och månlåsbräken lever på områden som kommer exploateras.

– Innan byggnationerna påbörjas kommer vi vara med och flytta växterna till annan plats för att skydda arterna. Tack vare dessa miljöåtgärder kan vi mildra påverkan på kulturmiljön och omgivande natur inom projektet.


Kulturhistoriska värden
Spårarbetet innebär att en del av en månghundraårig väg måste flyttas, liksom ett flertal historiska vägmärken längs med denna. En av dem, milstolpen Västervåla, har fornlämningsstatus. Spårarbetet medför att vägen får ett minskat kulturhistoriskt värde, något som anses mildras av att de historiska vägmärkena fortfarande kommer kunna upplevas i den nya vägmiljön.



Källa: Norconsult


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se