Facebook


Instagram

Lyckad trafikstart för SJ Norge gav maximal bonus


2020-10-29

SJ Norge har haft en lyckad start på tågtrafiken mellan Oslo och norra Norge. 8 juni startade trafiken och den första perioden uppfylldes beställarens alla krav, vilket gav SJ Norge en bonus på 40 miljoner norska kronor.

8 juni startade SJ Norge trafik under varumärket Nord, som omfattar linjerna mellan Oslo och Trondheim och Bodö samt fem andra banor i norra Norge. Vid trafikstarten avgick alla tåg enligt tidtabell, ett resultat av de förberedelser som gjorts under knappt ett års tid. Jernbanedirektoratet i Norge, som upphandlar trafiken, bedömde att alla krav de hade på förberedelserna, trafikstarten och den påföljande trafiken uppfylldes. De betalade därför ut den maximala bonusen på 40 miljoner norska kronor.

SJ Norge lanserade samtidigt med trafikstarten även Norges första bonusprogram inom järnväg. Under de första fyra månaderna har 10 000 resenärer blivit medlemmar i SJ Prio, som är SJs koncerngemensamma lojalitetsprogram.

Precis som i Sverige valde norrmännen att i större omfattning än tidigare semestra i hemlandet under sommaren. SJ Norges reviderade trafikprognoser för de fyra första månaderna överträffades på samtliga linjer.

– Att vi kom igång med trafiken helt störningsfritt och att vi återstartade nattåget till Trondheim redan en vecka efter att vi tog över tror jag är bidragande orsaker, säger Lena A. Nesteby, kommersiell direktör i SJ Norge.

Norska staten har sedan pandemin bröt ut haft ett system för att ersätta delar av tågoperatörernas förväntade intäktsförluster. Operatörerna har gjort prognoser över resandet och förväntat intäktstapp som sedan ersatts. Tack vare stödet från myndigheterna har det varit möjligt att upprätthålla en trafik för resenärernas bästa.

SJs syfte med att delta i upphandlingar på den internationella tågmarknaden är att kunna vara en fortsatt konkurrenskraftig aktör på de marknader bolaget verkar.

– SJ möter idag konkurrens från företag som är mångdubbelt större än vi själva är. Att växa på marknaden för upphandlad trafik är viktigt för att kunna fortsätta erbjuda attraktiva tågresor. Vår verksamhet i Norge ska ses i det sammanhanget, säger Monica Lingegård, koncernchef på SJ AB.

SJ Norge vann anbudet i Trafikkpakke 2 som omfattar de sju linjerna norrut från Oslo, till Trondheim och Bodö. I Norge får operatören ansvar för all tågtrafik på de linjer som upphandlas. Det innebär att SJ Norge kör långdistans-, regional- och pendeltåg samt nattåg på sina linjer.

– Våra linjer täcker en stor del av Norge och det är ett omfattande resande utmed linjerna. Utmaningen ligger i att öka ändpunktsresandet som idag till stor del sker med flyg, säger Lena A. Nesteby, kommersiell direktör i SJ Norge.

Restiden med tåg till Trondheim, knappt sju timmar, gör att linjen passar mycket bra för nattåg. För att öka resandet i dagtågen har bland annat en helt ny bistro och det tidigare nämnda bonusprogrammet lanserats.

I Norge sker den upphandlade tågtrafiken under separata varumärken, i SJ Norges fall Nord, för att underlätta övergången till en eventuell ny operatör när avtalstiden löper ut. Det nuvarande avtalet löper på åtta år plus två års möjlig förlängning.



Källa: SJ


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se