Facebook


Instagram

Malmbanan klarar nu Europas tyngsta tåg


2017-10-13

Före och efter förstärkningsåtgärder norr om Nattavaara.
Bild:Peter Nilsson Trafikverket
Före och efter förstärkningsåtgärder norr om Nattavaara.

Europas tyngsta tåg trafikerar Malmbanan. Efter en två år lång testperiod kan nu tåg med en axellast på 32,5 ton köra den 21 mil långa sträckan Vitåfors–Luleå. Det innebär att varje malmtåg kan lasta cirka 680 ton mer än tidigare.

Det finns en stor efterfrågan på ökad trafik på Malmbanan. Efter en testperiod med omfattande förstärkningar längs banan är det nu klart att den 21 mil långa sträckan mellan Vitåfors och Luleå klarar Europas tyngsta tåg. Det innebär att banan kan ta mer last utan ökat antal tåg.

En axellast på 32,5 ton jämfört med tidigare 30 ton innebär cirka tio procents kapacitetsökning. Det kan jämföras med att varje malmtåg kan lasta ytterligare cirka 680 ton malm. Testet har drivits som ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket och LKAB. Inför och under testperioden har Trafikverket gjort omfattande kontroller och åtgärder och bland annat förstärkt spår, broar och trummor.

- Det känns mycket bra att vi med gemensamma krafter lyckats höja kapaciteten på en så pass lång sträcka, säger Håkan Äijä, chef Underhåll Nord på Trafikverket.

Den 21 mil långa sträckan mellan Vitåfors och Luleå valdes bland annat för att behovet av åtgärder var mindre än på andra sträckor.

Axellasten 32,5 ton kommer att införas gradvis, och en fortsatt utredning och förstärkning av banan behövs för att alla malmtåg på sträckan ska kunna köra med 32,5 tons axellast.

Ett projekt har också startats tillsammans med LKAB och Bane Nor (norska Trafikverket) för att utreda möjligheterna till ökad axellast på sträckan Kiruna–Narvik.



Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se