Facebook


Instagram

Modern broteknik när Svevia bygger nya bron vid Fiskartorpet


2019-11-26

Svevia väljer att bygga bro med metod som värnar om broarbetarens arbetsmiljö och säkerhet.
Bild: Patrick Trägårdh
Svevia väljer att bygga bro med metod som värnar om broarbetarens arbetsmiljö och säkerhet.

Den nya bron över södra stambanan i Norrköping kommer att byggas med en metod som både ger broarbetarna en säker arbetsmiljö men också minskar risken för oplanerade störningar i tågtrafiken.

Det var i november förra året som vägbron över södra stambanan i Norrköping hastigt stängdes av för trafik. Det fanns brister i brons konstruktion som gjorde att säkerheten inte kunde garanteras.

Nu är arbetet med att ersätta den gamla bron i gång. Svevia har fått uppdraget av Trafikverket.

– Att bygga bro över järnväg är förknippat med en rad utmaningar. Det handlar framförallt om att inte skapa störningar i tågtrafiken men också att det är en farlig och utsatt arbetsmiljö för våra broarbetare att arbeta över järnvägsspår, säger Johan Andersson, Svevia.

Metoden som Svevia valt innebär att färdiga, så kallade prefabricerade, betongbalkar lyfts upp på brofundamenten, istället för att man på platsen gjuter brons överbyggnad.

– Det här är en ganska ny metod. Svevia var först ut och testa den på bron över järnvägen i Härnösand. Och vi ser många positiva fördelar.

Enligt Johan Andersson så är den stora vinsten den förbättrade arbetsmiljön.

– Hade vi använt den gamla vanliga metoden med att gjuta brons överbyggnad på plats hade mina medarbetare först behövt bygga en formställning och sedan utföra armerings- och gjutningsarbetet ovanför järnvägen. Moment som är förenat med arbetsmiljörisker.

Med den nya metoden kan det undvikas, berättar han. Hittills har allt arbete utförts vid sidan om spåret. De har rivit de gamla brofundamenten och håller just nu på att bygga upp de nya. När dessa är klara lyfts betongbalkarna på plats på fundamenten och bildar ett tätt tak över järnvägen. Ovanpå kan broarbetarna arbeta väl skyddade från tågtrafiken utan att riskera att komma i kontakt med strömförande kontaktledningar.

– En annan stor vinst för alla är att metoden också innebär minsta möjliga påverkan på tågtrafiken. Den stoppas när vi lyfter på balkarna. Men sammantaget är metoden mer effektiv och risken för störningar är mycket mindre.

Utöver att bygga den nya bron omfattar Svevias uppdrag också att demontera den temporära bron som sattes upp för att tillfälligt lösa trafikflödet. Eftersom den är placerad inom området där den nya bron ska byggas måste de också montera en ny temporär bro på ett nytt ställe för att trafikflödet ska fungera under byggnadstiden för att sedan demontera den när den nya ordinarie bron är klar att börja använda.

– Största utmaningen för uppdraget är tidsaspekten. Vi måste vara klara till mars, eftersom den temporära bron ansluter till ett natura 2000-område. Efter mars månad får vi inte utföra några moment som kan störa naturlivet vilket i praktiken betyder att nya bron måste vara klar då.

Kontraktet är värt cirka 16 miljoner kronor.



Källa: Svevia


Skriv ut





Trafikverket arbetar för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm

Trafikverket arbetar just nu intensivt med att utreda åtgärder för att förbättra befintlig järnväg i stråket mellan Oslo och Stockholm. En rad viktiga fö...

Läs mer
Tammermatic


Juridisk granskning av kostnadsansvar mellan Lunds kommun och Kraftringen klar

En extern utredning har gjorts kopplat till spårvägsprojeket som gäller det...

Läs mer
Malux

Alimak Group får BMU-order i London värd 51 miljoner kronor

Sir Robert McAlpine har lagt en order med Alimak Groups affärsområde Industrial...

Läs mer
Maxi Grip

Tunnelbane-vd byter spår

Johan Oscarsson är ny VD för Strukton Rail AB och kommer närmast från en position som VD för MTR Tunnelbanan i Stockholm.

Johan Oscarsson har av Struktons styrelse utsetts till ny VD för Strukton Rail AB. Johan...

Läs mer
SBS Betong 550
Göteborgs nya spårvagn M33 står nu uppställd i Göteborg.

Nu är Göteborgs nya spårvagn här

Natten till fredagen kom den första av 40 nya spårvagnar som ska köra i Gö...

Läs mer
DLMASKIN550

Hot, våld och sexuella trakasserier vardag för anställda på tågen

Seko, Service- och Kommunikationsfacket, presenterar idag en alarmerande rapport om arbetsmiljö...

Läs mer
lännen


Norconsult höjer säkerheten på Bohusbanan

Trafikverket har inlett ett arbete för att på ett mer systematiskt sätt å...

Läs mer
Vattenfall
Det blir SJ AB som kommer fortsätta köra tågen mellan Karlstad och Göteborg från 2020.

SJ AB kör tågen mellan Karlstad och Göteborg från 2020

Fredag den 29 november tilldelades ett nytt trafikavtal för trafiken mellan Karlstad och...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se