Facebook


Instagram

MP har en nollvision för pendeltågsstrul


2018-08-14

Bild: Miljöpartiet

Miljöpartiet presenterar idag en nollvision för strul i pendeltågstrafiken. Problemen med inställda tåg, förseningar och tekniskt strul måste få ett slut.
– Resenärerna är förbannade och jag förstår dem. Nu krävs åtgärder. Resenärerna och klimatet kan inte vänta, säger Tomas Eriksson (MP), gruppledare Stockholms läns landsting.

Nu är de flesta pendeltågsresenärerna tillbaka efter semestern. Resenärer som det senaste året fått vänja sig vid att strul med pendeltåget har blivit vardag. Det har handlat om förseningar, inställda tåg, skip-stop fiaskot till pendeltågslinjer som är försenade i fem månader.

– Samtidigt har Moderaterna i landstinget och Trafikverket varit för upptagna med att skylla på varandra för att hinna gör något åt pendelstrulet, säger Tomas Eriksson (MP).

Idag presenterar Miljöpartiet en nollvision för pendeltågsstrul under ett besök på upprustningen av spåren mellan Stockholms central och Stockholms södra. Den så kallade getingmidjan är landets mest trafikerade tågsträcka och renoveringsarbetet är färdig den 20 augusti.

– Den viktigaste åtgärden för att få ordning på pendeltågen är en kraftig investering för en modernisering av spåren och att rusta tågen, säger Tomas Eriksson (MP).

Ska trafiken fungera bättre måste SL också ställa tuffare krav på operatörerna. Personalbrist och problem är de främsta orsakerna till problemen med pendeltågstrafiken, och det är SL:s ansvar att följa upp åtgärderna.

– Det är helt orimligt att operatören MTR ställt in eller kört med kortare tåg på grund av det inte underhålligt sina tåg. Det här drabbar resenärerna och för att få bukt med det måste SL ha höga straffavgifter för operatörer som missköter sig, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet vill också skapa fler stationer i den befintliga trafiken.

– Vi vill öppna stationer i Solvalla, Högdalen och Hölö. På så vis får fler nära till en station, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiets förslag

1. När tåget är försenat ska det bli dyrare.

Det måste bli dyrare för de som kör tågen om de inte håller tiderna. Oavsett om det beror på slarv med underhåll eller när det företag som kör tågen inte lever upp till avtal.

2. Utöka trafiken på de sträckor med störst trängsel

Kollektivtrafiken ska vara smidig, bekväm och attraktiv. Därför vill Miljöpartiet att långa tåg sätts in även när det i inte är rusningstrafik på linjen Märsta - Södertälje. Samtidigt behövs det sättas in åtgärder för att öka avgångarna på Citybanan, vilket i sin tur påverkar turtätheten på alla pendeltågslinjer

3. Fler spår och stationer

Regeringen har i infrastrukturplanen aviserat en utbyggnad av spårkapaciteten norrut med utbyggnad av fyra spår till Uppsala. Nya spår söderut kopplad till stambanor. Miljöpartiet vill också utreda nya stationer i befintlig spårtrafik. Vi vill även ha pendeltågsstationer i Solvalla och Högdalen samt låta pendeltågstrafiken gå till Vagnhärad vi Hölö och till Läggesta via Almnäs.

4. Trafikverket måste göra rätt saker

Det är orimligt att Trafikverket lägger tid och 100-tals miljoner på att utreda östlig förbindelse som inte blir av. De ska fokusera på att fixa pendeltågstrafiken.



Källa: Miljöpartiet


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se