Facebook

Instagram

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken


2018-06-14

Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.
Bild: Jennie Larsson
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de gröna i Region Skåne lanserar idag en omfattande spårsatsning med investeringar på sammanlagt 31 miljarder kronor – mindre än prislappen för Förbifart Stockholm och Västsvenska paketet i Göteborg. I paketet ingår bland annat Simrishamnsbanan, dubbelspår på Skånebanan och spårbunden trafik i Malmö och Helsingborg.

Den skånska infrastrukturen står inför enorma utmaningar. Det är i dag fullt på flera av de skånska järnvägsspåren och värre lär det bli. Enligt prognosen kommer Södra stambanan mellan Lund och Hässleholm ha en kapacitet på omöjliga 148 procent om bara sju år, samtidigt som flera andra banor också korkar igen.

Konsekvenserna av trängseln på järnvägsspåren ser vi varje vecka, med förseningar och stillastående tåg. Situationen är så pressad att konsultföretaget Sweco kallar behoven för akuta.

Miljöpartiet i Skåne lanserar därför Spårsatsning Skåne – ett omfattande infrastrukturpaket för att bygga bort trängseln, förbättra punktligheten och korta restiderna för pendlare och tågresenärer.

Går inte längre att lappa och laga
– Vi måste visa handlingskraft nu. Vi vet redan att problemet är att det är för trångt på dagens järnvägsspår. Det går inte längre att lappa och laga dagens system eller sticka huvudet i sanden och tro att problemen försvinner av sig själva, säger Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

De två andra svenska storstadsregionerna har redan omfattande infrastrukturpaket för att möta de ökande behoven när befolkningen växer och trängseln på vägar och järnvägar blir större.I Göteborg finns Västsvenska paketet värt 38,5 miljarder kronor och i Stockholm investeras 100 miljarder i ny infrastruktur. Enbart Förbifart Stockholm kostar 35 miljarder kronor.

Miljöpartiet i Skåne vill därför att Region Skåne och de skånska kommunerna gemensamt förhandlar fram ett liknande infrastrukturpaket med regeringen och Trafikverket under nästa mandatperiod.

Satsningar i hela Skåne
Bland satsningarna som partiet prioriterar finns dubbelspår på Skånebanan, byggandet av Simrishamnsbanan, spårbunden trafik i Malmö och Helsingborg, dubbelspår på Trelleborgsbanan och delar av Ystadbanan och spårbunden trafik på sträckorna Malmö – Falsterbo och Helsingborg och Höganäs. Allt detta till en prislapp som är lägre än Förbifart Stockholm.

– Precis som man har gjort i Stockholm och Göteborg måste vi ta ett helhetsgrepp med satsningar där problemen är som störst. Nya spår ökar inte bara pålitligheten i tågtrafiken, de avlastar också flera av våra mest trafikerade vägar, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet vill dessutom tidigarelägga byggandet av dubbelspår på Västkustbanan mellan Maria station och Helsingborg C och höghastighetsjärnvägen genom Skåne. De två nya höghastighetsspåren kommer att användas av både höghastighetståg och regionala snabbtåg.

– Att bygga höghastighetsjärnvägen handlar minst lika mycket om att ge plats för fler tåg som att korta restiderna. Det är en investering för framtiden som både klimatet och tågresenärerna vinner på, säger Mätta Ivarsson.



Källa: Miljöpartiet de Gröna


Skriv ut





Nu startar den norska planeringen för en bättre förbindelse mellan Oslo och Stockholm

Den norska regeringen har nu gett uppdraget till det norska Jernbanedirektoratet att påbörja utredningsarbetet för att förbättra stråket som binder samman Oslo och...

Läs mer
Maxi Grip
40 minuter istället för 70 minuter i restid spelar roll.

Investeringar i järnvägssträckan Uddevalla-Göteborg gynnar hela Västsverige

En upprustning av Bohusbanan medför inte bara kortare restid och bättre säkerhet...

Läs mer
lännen
Jenny Lundström (MP), ordförande regional utvecklingsnämnd.

Väg 255 bland de gång- och cykelvägar som prioriteras

Nu har den regionala utvecklingsnämnden bestämt vilka gång- och cykelvägar...

Läs mer
DLMASKIN550
Station Triangeln.

Energibesparande LED-belysning på underjordisk järnvägsstation

Station Triangeln är en underjordisk järnvägsstation i centrala Malmö där...

Läs mer
SBS Betong 550
Några olika förslag och idéer på hur det skulle kunna se ut när området runt Örebro södra byggs om.

Flera idéer om Örebro södras utveckling

Platsen vid Örebro södra är ett av Örebros mest strategiska lägen med...

Läs mer


Skanska projekterar tunnel och station i Sundbyberg och Solna

Skanska har tecknat ett avtal med Trafikverket om att arbeta fram förutsättningarna...

Läs mer

VD Helene Biström lämnar Infranord

Infranords VD Helene Biström har bestämt sig för att tillträda en tjänst...

Läs mer

Trafikomläggning vid järnvägsövergången i Skogstorp

Karta för trafikomläggningen.

Trafikverket ska reparera järnvägsrälsen samt återställa belä...

Läs mer
Zarges Takplattformar med utskjutbara plattformssegment för att stänga gapet mellan tåg och plattform.

Zarges presenterar arbetsplattformar för tåg

Trappor och plattformar är ett säkert och bekvämt sätt att nå alla delar...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se