Facebook


Instagram

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken


2018-06-14

Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.
Bild: Jennie Larsson
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de gröna i Region Skåne lanserar idag en omfattande spårsatsning med investeringar på sammanlagt 31 miljarder kronor – mindre än prislappen för Förbifart Stockholm och Västsvenska paketet i Göteborg. I paketet ingår bland annat Simrishamnsbanan, dubbelspår på Skånebanan och spårbunden trafik i Malmö och Helsingborg.

Den skånska infrastrukturen står inför enorma utmaningar. Det är i dag fullt på flera av de skånska järnvägsspåren och värre lär det bli. Enligt prognosen kommer Södra stambanan mellan Lund och Hässleholm ha en kapacitet på omöjliga 148 procent om bara sju år, samtidigt som flera andra banor också korkar igen.

Konsekvenserna av trängseln på järnvägsspåren ser vi varje vecka, med förseningar och stillastående tåg. Situationen är så pressad att konsultföretaget Sweco kallar behoven för akuta.

Miljöpartiet i Skåne lanserar därför Spårsatsning Skåne – ett omfattande infrastrukturpaket för att bygga bort trängseln, förbättra punktligheten och korta restiderna för pendlare och tågresenärer.

Går inte längre att lappa och laga
– Vi måste visa handlingskraft nu. Vi vet redan att problemet är att det är för trångt på dagens järnvägsspår. Det går inte längre att lappa och laga dagens system eller sticka huvudet i sanden och tro att problemen försvinner av sig själva, säger Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

De två andra svenska storstadsregionerna har redan omfattande infrastrukturpaket för att möta de ökande behoven när befolkningen växer och trängseln på vägar och järnvägar blir större.I Göteborg finns Västsvenska paketet värt 38,5 miljarder kronor och i Stockholm investeras 100 miljarder i ny infrastruktur. Enbart Förbifart Stockholm kostar 35 miljarder kronor.

Miljöpartiet i Skåne vill därför att Region Skåne och de skånska kommunerna gemensamt förhandlar fram ett liknande infrastrukturpaket med regeringen och Trafikverket under nästa mandatperiod.

Satsningar i hela Skåne
Bland satsningarna som partiet prioriterar finns dubbelspår på Skånebanan, byggandet av Simrishamnsbanan, spårbunden trafik i Malmö och Helsingborg, dubbelspår på Trelleborgsbanan och delar av Ystadbanan och spårbunden trafik på sträckorna Malmö – Falsterbo och Helsingborg och Höganäs. Allt detta till en prislapp som är lägre än Förbifart Stockholm.

– Precis som man har gjort i Stockholm och Göteborg måste vi ta ett helhetsgrepp med satsningar där problemen är som störst. Nya spår ökar inte bara pålitligheten i tågtrafiken, de avlastar också flera av våra mest trafikerade vägar, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet vill dessutom tidigarelägga byggandet av dubbelspår på Västkustbanan mellan Maria station och Helsingborg C och höghastighetsjärnvägen genom Skåne. De två nya höghastighetsspåren kommer att användas av både höghastighetståg och regionala snabbtåg.

– Att bygga höghastighetsjärnvägen handlar minst lika mycket om att ge plats för fler tåg som att korta restiderna. Det är en investering för framtiden som både klimatet och tågresenärerna vinner på, säger Mätta Ivarsson.



Källa: Miljöpartiet de Gröna


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se