Facebook

Instagram

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken


2018-06-14

Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.
Bild: Jennie Larsson
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de gröna i Region Skåne lanserar idag en omfattande spårsatsning med investeringar på sammanlagt 31 miljarder kronor – mindre än prislappen för Förbifart Stockholm och Västsvenska paketet i Göteborg. I paketet ingår bland annat Simrishamnsbanan, dubbelspår på Skånebanan och spårbunden trafik i Malmö och Helsingborg.

Den skånska infrastrukturen står inför enorma utmaningar. Det är i dag fullt på flera av de skånska järnvägsspåren och värre lär det bli. Enligt prognosen kommer Södra stambanan mellan Lund och Hässleholm ha en kapacitet på omöjliga 148 procent om bara sju år, samtidigt som flera andra banor också korkar igen.

Konsekvenserna av trängseln på järnvägsspåren ser vi varje vecka, med förseningar och stillastående tåg. Situationen är så pressad att konsultföretaget Sweco kallar behoven för akuta.

Miljöpartiet i Skåne lanserar därför Spårsatsning Skåne – ett omfattande infrastrukturpaket för att bygga bort trängseln, förbättra punktligheten och korta restiderna för pendlare och tågresenärer.

Går inte längre att lappa och laga
– Vi måste visa handlingskraft nu. Vi vet redan att problemet är att det är för trångt på dagens järnvägsspår. Det går inte längre att lappa och laga dagens system eller sticka huvudet i sanden och tro att problemen försvinner av sig själva, säger Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

De två andra svenska storstadsregionerna har redan omfattande infrastrukturpaket för att möta de ökande behoven när befolkningen växer och trängseln på vägar och järnvägar blir större.I Göteborg finns Västsvenska paketet värt 38,5 miljarder kronor och i Stockholm investeras 100 miljarder i ny infrastruktur. Enbart Förbifart Stockholm kostar 35 miljarder kronor.

Miljöpartiet i Skåne vill därför att Region Skåne och de skånska kommunerna gemensamt förhandlar fram ett liknande infrastrukturpaket med regeringen och Trafikverket under nästa mandatperiod.

Satsningar i hela Skåne
Bland satsningarna som partiet prioriterar finns dubbelspår på Skånebanan, byggandet av Simrishamnsbanan, spårbunden trafik i Malmö och Helsingborg, dubbelspår på Trelleborgsbanan och delar av Ystadbanan och spårbunden trafik på sträckorna Malmö – Falsterbo och Helsingborg och Höganäs. Allt detta till en prislapp som är lägre än Förbifart Stockholm.

– Precis som man har gjort i Stockholm och Göteborg måste vi ta ett helhetsgrepp med satsningar där problemen är som störst. Nya spår ökar inte bara pålitligheten i tågtrafiken, de avlastar också flera av våra mest trafikerade vägar, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet vill dessutom tidigarelägga byggandet av dubbelspår på Västkustbanan mellan Maria station och Helsingborg C och höghastighetsjärnvägen genom Skåne. De två nya höghastighetsspåren kommer att användas av både höghastighetståg och regionala snabbtåg.

– Att bygga höghastighetsjärnvägen handlar minst lika mycket om att ge plats för fler tåg som att korta restiderna. Det är en investering för framtiden som både klimatet och tågresenärerna vinner på, säger Mätta Ivarsson.



Källa: Miljöpartiet de Gröna


Skriv ut



Djurhyllor ska skydda uttrarna över vägen

Uttrar och andra djur tycker inte alltid om att simma under broarna, men passerar bron uppe på vägbanan riskerar de att bli påkörda.

Uttrar och andra medelstora däggdjur ska skyddas från trafiken över väg- och järnvägsbroar i södra Sverige. Många av dessa djur tycker inte om att simma...

Läs mer
Maxi Grip
Eitech Engineering AB ansluter i januari 2019 till Omexom. VINCI Energies globala varumärke Omexom får därmed en flygande start i sin etablering på den svenska marknaden när även systerbolaget Infratek blir Omexom vid samma tidpunkt.

Eitechs kraft- och järnvägsverksamhet blir Omexom

Eitech Engineering AB anslöts under måndagen till Omexom som är VINCI Energies...

Läs mer
SBS Betong 550


Railcare bygger generatorvagnar åt Infranord

Railcare har fått en beställning på att bygga en ny generation av generatorvagnar...

Läs mer
Uniteam
Norske tog AS äger och förvaltar samtliga fordon som ska trafikera den norska järnvägen i de kommande trafikupphandlingarna.

WSP vinner ramavtal för Norske tog AS

WSP har tecknat ett ramavtal med Norske tog AS gällande teknisk rådgivning. Ramavtalet...

Läs mer
DLMASKIN550
Tågväxelvärmaren är gjord av tunna folier av PTC-gummi och skyddas mekaniskt av en stålinkapsling. Huvudmålet är att värma rälshuvudet, rälsfoten och rälstungan så effektivt som möjligt för att hålla de rörliga delarna i växeln fria från is och snö.

Innovativ tågväxelvärmare testas på Inlandsbanan

En självreglerande tågväxelvärmare har installerats i växlarna på...

Läs mer
lännen
\

Resenärsrekord på Snötåget

I snitt har över 100 resenärer per dag åkt med Snötåget, mellan Ö...

Läs mer
NCC bygger spårvagnsdepå i Lund.

Samarbete ger Lunds spårvagnar ny depå

På uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne kommer NCC att bygga en spå...

Läs mer


Smart analysverktyg som förbättrar driften i många branscher

Inställda och försenade tåg leder till stora ekonomiska förluster och...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se