Facebook

Instagram

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken


2018-06-14

Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.
Bild: Jennie Larsson
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de gröna i Region Skåne lanserar idag en omfattande spårsatsning med investeringar på sammanlagt 31 miljarder kronor – mindre än prislappen för Förbifart Stockholm och Västsvenska paketet i Göteborg. I paketet ingår bland annat Simrishamnsbanan, dubbelspår på Skånebanan och spårbunden trafik i Malmö och Helsingborg.

Den skånska infrastrukturen står inför enorma utmaningar. Det är i dag fullt på flera av de skånska järnvägsspåren och värre lär det bli. Enligt prognosen kommer Södra stambanan mellan Lund och Hässleholm ha en kapacitet på omöjliga 148 procent om bara sju år, samtidigt som flera andra banor också korkar igen.

Konsekvenserna av trängseln på järnvägsspåren ser vi varje vecka, med förseningar och stillastående tåg. Situationen är så pressad att konsultföretaget Sweco kallar behoven för akuta.

Miljöpartiet i Skåne lanserar därför Spårsatsning Skåne – ett omfattande infrastrukturpaket för att bygga bort trängseln, förbättra punktligheten och korta restiderna för pendlare och tågresenärer.

Går inte längre att lappa och laga
– Vi måste visa handlingskraft nu. Vi vet redan att problemet är att det är för trångt på dagens järnvägsspår. Det går inte längre att lappa och laga dagens system eller sticka huvudet i sanden och tro att problemen försvinner av sig själva, säger Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

De två andra svenska storstadsregionerna har redan omfattande infrastrukturpaket för att möta de ökande behoven när befolkningen växer och trängseln på vägar och järnvägar blir större.I Göteborg finns Västsvenska paketet värt 38,5 miljarder kronor och i Stockholm investeras 100 miljarder i ny infrastruktur. Enbart Förbifart Stockholm kostar 35 miljarder kronor.

Miljöpartiet i Skåne vill därför att Region Skåne och de skånska kommunerna gemensamt förhandlar fram ett liknande infrastrukturpaket med regeringen och Trafikverket under nästa mandatperiod.

Satsningar i hela Skåne
Bland satsningarna som partiet prioriterar finns dubbelspår på Skånebanan, byggandet av Simrishamnsbanan, spårbunden trafik i Malmö och Helsingborg, dubbelspår på Trelleborgsbanan och delar av Ystadbanan och spårbunden trafik på sträckorna Malmö – Falsterbo och Helsingborg och Höganäs. Allt detta till en prislapp som är lägre än Förbifart Stockholm.

– Precis som man har gjort i Stockholm och Göteborg måste vi ta ett helhetsgrepp med satsningar där problemen är som störst. Nya spår ökar inte bara pålitligheten i tågtrafiken, de avlastar också flera av våra mest trafikerade vägar, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet vill dessutom tidigarelägga byggandet av dubbelspår på Västkustbanan mellan Maria station och Helsingborg C och höghastighetsjärnvägen genom Skåne. De två nya höghastighetsspåren kommer att användas av både höghastighetståg och regionala snabbtåg.

– Att bygga höghastighetsjärnvägen handlar minst lika mycket om att ge plats för fler tåg som att korta restiderna. Det är en investering för framtiden som både klimatet och tågresenärerna vinner på, säger Mätta Ivarsson.



Källa: Miljöpartiet de Gröna


Skriv ut



Stort stöd för utbyggd tunnelbana


Stockholmare är mycket positiva till tunnelbana som färdmedel och ger också tydligt stöd för att tunnelbanan ska gå till Lidingö, Tyresö och Täby....

Läs mer
Mantena


RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom

RMVs dotterbolag fahma utlyste ett anbud i hela Europa för 27 bränslecellståg. Nu...

Läs mer
Nordicmachine

SJ AB tar över driften av Öresundstågen


Under tisdagen meddelade de regionala trafikhuvudmännen som äger Ö...

Läs mer
SBS Betong 550

Upptåget kan bli del av Mälartåg

Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som...

Läs mer
DLMASKIN550


Tågsemestra i Bergslagen under sommaren

För tredje året i rad erbjuder Tåg i Bergslagen sommarkortet, vilket gör det...

Läs mer
lännen

Norconsult förbättrar Kävlinge järnvägsstation


Norconsult har vunnit uppdraget att utreda möjligheten att förlänga plattformen och...

Läs mer

Mats Pettersson blir ny HR-direktör i SJ

Mats Pettersson blir ny HR-direktör i SJ.

Den 19 augusti börjar Mats Pettersson som SJ-koncernens nye HR-direktör. Han får...

Läs mer

Upprustning av tunnelbanan minskar framkomligheten för Stockholmarna

Byte av brobalkar på Söderströmsbron sommaren 2018.

Nu genomförs en omfattande upprustning av Stockholms tunnelbana. I upprustningen ingår...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se