Facebook


Instagram

MTR Express gästar Framgångspodden: "SJ är rädda för vår konkurrens"


2017-11-15

Bild:Lina Agnas

Pärleros presenterar MTR Express som en framgångssaga som ”fullständigt har exploderat på en tidigare monopolmarknad”. Han frågar MTR Express nytillträdde vd Mats Johannesson om vad som är den största utmaningen just nu. Svaret blir: Att komma in på bokningssajten SJ.se.

– Bokningssajten byggdes upp under en monopolperiod, det är dit de flesta går för att söka tågbiljetter. Men har släppt in alla andra tågbolag och bussbolag, men vi som enda tågbolag blir inte insläppta och, det är klart, det är ett hedersbetyg för det innebär att man fruktar konkurrensen från oss, men det är också någonting som drabbar kunderna.

Ni växte väldigt snabbt, hur jobbar ni med marknadsföring? frågar programledaren.

– Vi måste verkligen jobba hårt för att kunderna ska hitta till oss, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.

– Dels jobbar vi mycket digitalt och vi har försökt få till smarta sätt att nå ut och få stor spridning.

Peder tar exemplet Pokemontåget, som åkte runt till olika Pokestops i Stockholm, samt årets tågdop av riktiga MTR-tåg. Beslutat att döpa ett tåg till Trainy McTrainface blev en världsnyhet i somras.

– Det gjorde att även svenska medier uppmärksammade MTR Express.

 

På frågan vad som är MTR Express fokus just nu svarar Mats Johannesson att det är att nå fler affärsresenärer.

– Vi har varit väldigt duktiga på att bygga en allmän kännedom, och vi har blivit väldigt väl mottagna på marknaden, och vi ser en starkt tillväxt också på affärsresenärssidan – första halvåret i år hade 50 procent fler affärsresenärer än året innan – men vi har definitivt potential att växa ytterligare bland dem.

Hur ska man då få ännu fler affärsresenärer?

MTR Express vd pekar på vikten av att ha många avgångar och att ytterligare minska restiderna.

– Vi har sedan i december förra året kapat restiden med 12 minuter på sträckan Göteborg-Stockholm och vi går upp till 110 avgångar i veckan nu.

När öppnar MTR Express sin nästa linje? undrar Framgångspodden.

– Det är en av de vanligaste frågorna man får när man träffar folk, säger Mats Johannesson. ”Ni är så duktiga på sträckan Stockholm-Göteborg, när börjar ni köra till Malmö?”

– Svaret är att vi först ska vässa vårt erbjudande lite till på den sträcka vi kör nu och få upp resenärsantalet ytterligare. Sedan tar vi nästa steg.

Lyssna när MTR Express gästar Framgångspodden (avsnitt 145 original)

Se videon när Alexander Pärleros intervjuar MTR Express 




Källa: MTR


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se