Facebook


Instagram

MTR: "Privat kapital ger ny infrastruktur snabbare"


2017-11-17

Med ett ökat inslag av privat kapital kan ny infrastruktur byggas mer effektivt.
Bild:MTR
Med ett ökat inslag av privat kapital kan ny infrastruktur byggas mer effektivt.

I en ny rapport visar MTR hur Sverige mer effektivt kan bygga ny infrastruktur genom ett ökat inslag av finansiering med privat kapital. Förslagen presenteras vid ett seminarium hos Stockholms Handelskammare under fredagen.

– Om Sverige snabbt ska klara av att bygga ut den infrastruktur vi behöver måste vi hitta nya former för genomförande och finansiering. Högsta möjliga kvalitet till lägsta möjliga kostnad går utmärkt att kombinera med att bygga långsiktigt, säger Peter Viinapuu, VD MTR Nordic.

Rapporten visar hur offentlig-privat samverkan, s.k. OPS, är ett strategiskt arbetssätt när Sverige som nu behöver mycket ny infrastruktur. Det ger snabbare utbyggnad jämfört med att alla kostnader tas inom statens och regionernas årliga budgetar. Att den som bygger även får ansvar för helheten ger starka incitament för att bygga mer effektivt och för att drift och underhåll ska fungera väl under lång tid.

– Redan 2040 kommer vi att vara 12 miljoner som bor i Sverige. Efterfrågan på järnväg, spårvagnar och tunnelbana ökar redan kraftigt samtidigt som vi ska nå klimatmålen. Det är en utmaning för oss alla att öka takten så att spår och anläggningar räcker till för behoven, säger Peter Viinapuu.

MTR har erfarenhet av flera projekt i andra länder där OPS används för att bygga infrastruktur och stationsnära fastigheter. Några av dem beskrivs i rapporten och har visat sig vara kostnadseffektiva och leda till snabbare investeringar än i Sverige.

– Vi vill vara en aktiv och pådrivande part i samhällsbygget för att skapa framtidens smarta, attraktiva och hållbara städer. Utifrån våra erfarenheter som tågoperatör och utvecklare av både kollektivtrafik och större stadsmiljöer från olika delar av världen kan vi bidra med kunskap och lärdomar när Sverige växer, säger Peter Viinapuu.

MTR föreslår i linje med den statliga utredning som presenterades i våras att Sverige startar ett försöksprogram med minst tre projekt där ett av dem bör vara inom bantrafik och ha en blandning av statliga och regionala projekt. För att snabbare ta till sig av internationella erfarenheter föreslår vi också att Sverige blir medlem i Europeiska investeringsbankens expertorgan för offentlig privat samverkan, EPEC. I rapporten finns fler internationella exempel och ett par aktuella case i Stockholmsregionen: exempelvis Roslagsbanans förlängning och ny tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan.

Information om seminariet: https://www.chamber.se/evenemang/effektivare-infrastrukturprojekt-for-ett-sverige-s.htm

Rapporten går nu att ladda ner i sin helhet.


Källa: MTR


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se