Facebook

Instagram

Nattåg till och från Jämtland varje natt redan från sommaren


2018-05-02

Bild: SJ

SJ täpper till glappet mellan den planerade sommartrafiken och den upphandlade trafiken som börjar i höst. Därmed blir det nattåg till och från Jämtland varje kväll redan från slutet av juni.

– Goda kommunikationer är viktigt för regionen. Förutom att regionen ska vara ett populärt besöksmål även i framtiden är det också viktigt att satsa på alla som vill bo och verka i Jämtland Härjedalen, och för dem är nattågen viktiga, säger Crister Fritzson, vd SJ.

Att nattågen ska gå varje natt till och från Jämtland har varit ett hett önskemål. SJ har de senaste åren kört nattåg i högsäsong under vintern och sommaren medan trafiken av ekonomiska skäl har legat nere i lågsäsong under vår och höst. Regeringen har nu gett Trafikverket i uppdrag att upphandla nattåg som ska gå varje kväll hela året med start den 9 september. SJs sommartrafik var i år planerad från den 28 juni till den 19 augusti, men nu blir det trafik hela tiden fram till den 9 september.

– Nattågen och dagtågen kompletterar varandra på ett bra sätt. Den som ska vara på möte i Stockholm kan till exempel ta nattåget ner från Jämtland och snabbtåget hem på kvällen, säger Crister Fritzson.

Nattågen går Stockholm – Östersund – Åre – Duved och består av sitt- ligg- och sovvagnar.
I liggvagnarna finns sex bäddar i varje kupé medan kupéerna i sovvagnarna kan bäddas för en till tre resenärer. Alla sovvagnar har duschar ombord och i 1 klass finns dusch och toalett i varje kupé. Alla nattåg har även en kioskservering med bland annat frukost. För resenärer i 1 klass ingår frukostbuffé på hotell som ligger nära järnvägsstationerna.

– I början av maj införs möjligheten att boka singelkupé även i 2 klass sovvagn. Det är efterfrågat eftersom singelkupéerna i 1 klass ofta är fullbokade, säger Crister Fritzson.

Avgången från Stockholm är kring midnatt, men det går bra att gå på tåget redan strax efter klockan 22.00. Ankomst till Östersund runt klockan 06.00 på morgonen och till Duved och Åre strax efter klockan 08.00. Från Duved och Åre går tåget strax före klockan 22.00 och från Östersund vid halv tolv. Ankomsten till Stockholm sker tidigt på morgonen, men det går bra att stanna kvar ombord fram till halv sju. 




Källa: SJ


Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se