Facebook


Instagram

Nattåget Norrland kommer till Skellefteå


2021-04-14

Bild: Vy Tåg

Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg.
Bild: Vy Tåg
Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg.

Lorents Burman, Skellefteås kommunalråd.
Bild: Skellefteå kommun
Lorents Burman, Skellefteås kommunalråd.

<span><span><span>Kristina Sundin Jonsson, <span><span><span>Skellefteås kommundirektör.</span></span></span></span></span></span>
Bild: Skellefteå kommun
Kristina Sundin Jonsson, Skellefteås kommundirektör.

Den första april 2022 börjar Nattåget Norrland trafikera Skellefteå.
– I väntan på Norrbotniabanan tar vi och Skellefteå kommun saken i egna händer, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg.


Skellefteå är den största staden i Sverige som saknar persontrafik på järnväg. Spåren finns. Banan är elektrifierad. I dag används den enbart för godstrafik. Men till första april nästa år ska en tillfällig plattform för av- och påstigande vara på plats i stadskärnan, en kostnad som Skellefteå kommun tar.

 

– Det här går helt i linje med vad vi behöver för att svara upp mot behoven för kommunens expansiva näringsliv. För det här är något som vårt näringsliv behöver och har efterfrågat. Ju fler sätt det finns att ta sig till Skellefteå på desto attraktivare blir givetvis vår kommun när det gäller att bo och arbeta här, säger Skellefteås kommunalråd, Lorents Burman.

Skellefteås kommundirektör Kristina Sundin Jonsson understryker också vikten av tågtrafiken för invånarna i Skellefteå.

– Det här skapar ännu större möjligheter för våra invånare att resa både norrut och söderut oavsett om det handlar om jobb- eller semesterresor. Att kunna stiga både på och av i Skellefteå kommer att göra det enklare och mer attraktivt att välja tåget, något som givetvis gynnar våra invånare, säger hon.

De som åker med Nattåget Norrland till Skellefteå i dag måste byta till buss i Bastuträsk. Genom att låta ett av Vys två nattågspar passera Skellefteå kan resenärerna sova lite längre och kliva av i Skellefteå centrum.

För att skapa så attraktiva tider som möjligt har Vy Tåg valt att låta det sena norrgående och det tidiga södergående nattåget passera Skellefteå. Nattågsparet kommer också att fungera som ett dagtåg som knyter ihop Skellefteå med södra Västerbotten och Norrbottens län.

– Skellefteåborna får helt nya möjligheter att ta sig till Stockholm och även destinationer i Norrbottens fjällvärld på ett bekvämt och tryggt sätt. De kliver på tåget 08.43 och är i Riksgränsen 18.40, säger Vy Tågs vd Dag Lokrantz-Bernitz.

Det har gått snabbt från idé till verklighet, och samarbetet mellan Vy Tåg, Skellefteå kommun och Trafikverket har varit gott och fruktsamt.

– När Norrbotniabanan är på plats kommer tågresan att gå snabbare. Men vi vet att både behovet och intresset av ett nattåg till Skellefteå finns redan nu, och då fokuserar vi på det och finner en lösning, säger Dag Lokrantz-Bernitz.


Preliminär tidtabell från 2022-04-01

Avgång Stockholm C 20.44:
Ankomst Umeå C 06.03, Skellefteå 08.40, Luleå 12.54, Riksgränsen 18.40 (byte i Boden)


Avgång Riksgränsen 11.22:
Avgång Luleå 17.00, Skellefteå 21.10, Umeå C 23.45, ankomst Stockholm C 08.40


Källa: Vy Tåg


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se