Facebook


Instagram

Nattliga tester av signalsäkerhetssystem på Saltsjöbanan


2018-04-20

Med start natten mot måndag den 22 april genomförs tester av det nya säkerhetssystemet som installeras på Saltsjöbanan. Tåg kommer att köras på natten vilket kan innebära störande ljud för de som bor närmast spåren.

Som en del i arbetet med att rusta Saltsjöbanan för framtiden installerar SL ett nytt säkerhetssystem på alla tåg och längs hela banan. Systemet heter Automatic Train Control, ATC, och är en del av signalsystemet. Det övervakar bland annat att den tillåtna hastigheten inte överskrids och att tåg inte passerar stoppsignal. Tågen stannar automatiskt vid rött ljus och kan inte köra vidare förrän det blir grönt.

Med början den 22 april görs tester av ATC-systemet och även nattetid kommer det att gå tåg längs hela Saltsjöbanan. Testerna genomförs natt mot vardag och kommer att pågå i fyra veckor.

– Vi är medvetna om att de som bor nära spåren kan störas av bullrande och gnisslande ljud, särskilt när den automatiska bromsningen på ATC testas, säger Anna Rehnstedt, projektledare för upprustningen av Saltsjöbanan. Men tyvärr kan vi bara göra testerna nattetid när den ordinarie trafiken inte är igång.

– Signalsäkerhetssystemet och ATC är en förutsättning för att vi i framtiden ska kunna öka kapaciteten på Saltsjöbanan och vi hoppas att de närboende ska ha översende med att vi tvingas störa lite på nätterna, säger Anna Rehnstedt.

Hittills har ATC installerats på 10 av 30 tågvagnar. Planen är att alla tåg ska ha ATC installerat i början av 2019. För att kunna installera ATC behöver tågen tas ur trafik och köras till en verkstad. Under två dagar varje månad lastas två tågvagnar på en stor lastbil i Storängen, där det finns ett stickspår. Vid lastningen tas två vagnar emot som har fått ATC installerat.



Källa: SL


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se