Facebook


Instagram

Nordens första ånglok med automatiskt säkerhetssystem


2020-09-30

Bild: Henrik Reuterdahl, Järnvägsmuseet/SMTM

Det statliga Järnvägsmuseet i Gävle kör historiska tåg på hela det svenska järnvägsnätet. För att kunna fortsätta med det även i framtiden har museet själva försett ett av sina ånglok, tillverkat 1919, med ett automatiskt säkerhetssystem. Detta är första gången någonsin i norden som ett ånglok får ATC, Automatic Train Control.

Järnvägsmuseet har tagit fram de tekniska grunderna och tillsammans med företaget Svensk Tågkraft i Nässjö byggt om ångloket B 1429 så att det automatiskt stannar om det förs fram för snabbt eller närmar sig en stoppsignal. Föraren är den som normalt bromsar men om så inte sker, då griper systemet in.

Systemet ATC har funnits sedan 1980-talet och används av i princip alla tåg på det statliga järnvägsnätet men s.k. museitåg kan få undantag från detta. Undantaget innebär att tåget som snabbast får köra 80 km/h, max 20 mil lång sträcka och att dubbelbemanning behövs. För Järnvägsmuseets del handlar detta arbete också om att skapa sig erfarenhet inför nästa tekniska system som heter ERTMS.

Detta system tar bort alla optiska signaler och alla besked om hur man får köra förmedlas istället via en skärm i hytten. Botniabanan har systemet idag och det byggs nu på Malmbanan samt planeras i närtid även för både Södra Stambanan och Västkustbanan. ERTMS är förknippat med mycket stora kostnader men Järnvägsmuseet vill vara beredda och ATC på ånglok är en bit på vägen.


Lyckad provkörning

Den 24 och 26 september provkördes B 1429 med det nyinstallerade ATC-systemet mellan Nässjö och Stockaryd och den kommande helgen ska Järnvägsmuseet köra hem ångloket till Gävle. Allmänheten välkomnas att titta och vinka på färden hemåt, men vi ber er att inte stå för nära spår, och absolut inte korsa eller gå i några spår.



Källa: Järnvägsmuseet


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se